Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nissan končí s vývojem motorů na benzin a naftu, pod tlakem okolností udělá jen jednu výjimku
8.2.2022 | Petr Prokopec
Vsadit na jakékoli konkrétní technické řešení pro budoucnost bez ohledu na to, že o něj jasná většina lidí nestojí, je naprostý nesmysl a nebetyčný hazard. Přesto se tímto směrem vydávají další a další automobilky a Nissan má být jednou z nich. Ne však celosvětově.
Budeme se opakovat, musíme ale znovu zmínit, že proti elektromobilům jako takovým nic nemáme. Proti srsti je nám jen politický tlak, který je nutí všem lidem pro všechna využití bez rozdílu. To je nesmysl z jakéhokoli úhlu pohledu, taková jednostrunnost nikdy nebude ekonomická, ekologická ani jakkoli jinak přínosná.
Politici si mohou hrát své hry, nad kroky některých automobilek ale zůstává jen rozum stát. Snad většina velkých značek už stihla oznámit, že od určitého data nechce nic jiného než elektromobily nabízet. Něco takového je ovšem velmi riskantní sázka, neboť přirozený zájem publika je minimální i v zemích, jako Německo, natož pak u nás. Prodeje ženou nahoru pouze dotace, a to je třeba se ptát, do jaké míry - v Nizozemsku už opadá zájem i o ony dotace.
Mimo to je třeba výrobce upozornit, že politici kvůli onomu korýtku udělají cokoliv a klidně ze dne na den převléknou kabát. Co tedy nyní adorují, mohou již za pár let odsuzovat. Ostatně vzpomeňme na diesely. Podobný osud navíc zjevně čeká i plug-in hybridy, které přitom ještě před několika málo měsíci byly vychvalovány. Vsadit tedy vše na jednu kartu je opravdu riskantní. Nissan topící se poslední léta v nemalých problémech ale přesně takový krok hodlá učinit.
Japonská automobilka má dle informací Nikkei ukončit vývoj spalovacích motorů. S těmi totiž Nissan do budoucna nepočítá, tedy jen s jedinou výjimkou - americkým trhem, což má obsloužit lokální zastoupení. I v USA sice existují podobné tlaky jako u nás, Spojené státy ale stále zdaleka nejsou v kleštích plánovačů, jako celá EU, a tak nikdo nemůže ani s vysokou pravděpodobností říci, co bude za pár let. Navíc jsou tu velké pick-upy, pro které je elektrický pohon nevhodný i podle velkých optimistů. V USA zkrátka Nissan nemůže jinak, jinde ale hodlá kráčet elektrickou cestou. Je to zatím neoficiální informace, pokud si nicméně uvědomíme, že sesterský (a Nissan stále fakticky ovládající) Renault chce být v Evropě do roku 2030 plně elektrický, pak není mnoho co řešit.
Nikkei dále uvádí, že Nissan dosud utrácel zhruba 500 miliard yenů (cca 91,94 mld. Kč) za vývoj, přičemž většina z této sumy mířila ke spalovacím jednotkám a vozům. Nyní ale mají být veškeré peníze utráceny pouze za elektromobily a nové technologie. Stejně tak pak automobilka hodlá přesunout i zaměstnance z vývoje a výroby spalovacích aut právě do divizí zabývajících se elektrickým pohonem. Za veškerou touto rošádou přitom mají stát politici a přísnější emisní standardy.
Zda Nissan kráčí správným směrem, to nám řekne až budoucnost, náš názor si ale domyslíte. Jediným úkolem jakékoli podobné firmy je nabízet v kterýkoli moment to nejlepší dostupné technické řešení žádané zákazníky a s tím tento přístup nemá nic společného. Kdo ví, jaká řešení budou k dispozici třeba za 10 let? A jak moc budou lidé elektrická auta akceptovat? Je to výstřel do neznáma, nic jiného.



Nissan chce do budoucna nabízet spalovací motory už jen v Americe, však velké pick-upy jako nový Frontier nemají šanci být rozumně použitelné na baterie. Podle nás to platí i pro spoustu využití jiných aut, Japonci ale zjevně smýšlejí jinak. Foto: Nissan
Zdroj: Nikkei
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
včeraMazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
včeraDokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
včeraŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraNová auta zkrachovalého Fiskeru nechali opuštěná u silnice, teď je rozprodávají v aukci za směšné sumy
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva