Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nissan je na kolenou, musí propustit tisíce lidí a zavřít továrny, jinak končí
30.1.2020 | Petr Prokopec
Jak domeček z karet se začala sypat pozice Nissanu po poněkud násilném odchodu Carlose Ghosna. Automobilka je na tom stále hůře, a tak sahá po záchranném plánu. Pokud neuspěje, může skončit.
Nissan je na tom opravdu bledě. Japonské automobilce loni klesaly prodeje na všech stěžejních trzích, pročež v červenci přišla s prvním záchranným plánem. Ten stoprocentně nepotěšil zaměstnance značky, neboť počítá s nemalým propouštěním. Vyhazov by totiž mělo dostat 12 500 lidí, kromě toho by však o 10 procent bylo rovněž okleštěno portfolio. Takové kroky by nejspíše mohly zafungovat, nicméně druhá polovina loňského roku byla pro Nissan horší než ta první. Nikoho tedy asi nezaskočí, že ke slovu přichází ještě větší utahování opasků.
Dle agentury Reuters má Nissan připravený nový záchranný plán, kterým už bude hrát vabank. „Situace je závažná. Je to buď, a nebo,“ uvedl pro Reuters zdroj blízký vedení značky. Dle něj tedy Nissan buď implementuje veškerá drastická opatření, nebo se stane minulostí. Problémem však je, že automobilka počítá s rychlým ozdravením prodejů, což je skutečnost, ke které může a nemusí dojít. V takové chvíli ale již pomalu nemá smysl domýšlet, co by následovalo.
Prozatím tedy setrváme u druhé fáze záchranného plánu, jenž kromě již zmíněného počítá s propuštěním minimálně 4 300 manažerů. Uzavřeny rovněž mají být dvě továrny, přičemž dle předchozí strategie ve zbytku podniků dojde také na redukci montážních linek. Automobilka zároveň u každého modelu počítá s okleštěním nabídky a redukovat bude i rozpočet na reklamu a marketing. Díky tomu by si Nissan měl do roku 2023 přijít na minimálně 480 miliard yenů (cca 100,82 miliard korun).
Daná suma rozhodně není malá, nicméně na samotné úspory z ní připadá „jen“ 300 miliard yenů (63,01 mld. Kč). Zbývající suma jde právě na konto nově představených aut. Nissan tedy evidentně sází na opětovný růst prodejů, což se ovšem nemusí odehrát. Je totiž třeba dodat, že několikaměsíční snahy o restrukturalizaci jsou neustále narušovány bojem automobilky s jejím bývalým šéfem Carlosem Ghosnem. Nissan přitom v této záležitosti vystupuje jako ta zlá strana.
Japonci naznačují, že současné problémy jsou i důsledkem Ghosnovy expanzivní politiky, právě ta ale dosud Nissan držela nad vodou. Někdejší šéf totiž během své vlády enormně rozšířil portfolio značky a zároveň rozšířil i její zásah na nové trhy. Dokud byl Ghosn u kormidla, přinášel tento přístup zisk, později ale vše narušila značná neefektivita továren Nissanu, neboť většina podniků je nevyužitá či jede hluboce pod maximem své kapacity.
Dokládá to pohled na statistiky, kdy v roce 2018 Nissan měl ve své nabídce 69 modelů a celkově prodal 5,2 milionů aut. Jakkoliv se tedy v průměru počítalo se 75 tisíci aut na jednu linii, což je značně neefektivní stav, automobilka hodlala své portfolio navýšit do konce roku 2022 na 73 modelů. Tyto záměry jsou ale v rámci restrukturalizace minulostí, nově se naopak počítá s redukcí na 62 modelových linií, což by mělo zvednout prodejní průměr na 87 tisíc kusů na model.
Jak jsme tedy zmínili již v úvodu, Nissan je na tom opravdu velmi bledě. Útěchou je sice poměrně velká hotovost, kterou měla značka ještě loni na podzim k dispozici, nicméně ta se rozplývá jako pára nad hrncem. Další vývoj tedy bude opravdu zajímavý a skutečně může vést i k vážnému ohrožení existence nyní druhé největší japonské automobilky. Zda ale takový černý scénář bude naplněn, jistě ovlivní i chování aliančního partnera, Renaultu, v němž se ujme vlády Luca de Meo, bývalý šéf Seatu. S jakými nápady přijde, se ukáže nejdříve v červenci, kdy bude formálně jmenován generálním ředitelem firmy.
Nissan již začal modernizovat své portfolio, přičemž nová Sentra má zabodovat hlavně ve Státech, kde americké značky segment sedanů opouští. Jestli mu ale zrovna toto pomůže...
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
před 32 minutami - Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
včera - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
včera
Živá témata na fóru
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 23:30 - Truck Daškam
- Onboard videa 11.22. 21:14 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.22. 20:55 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis