Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nissan GT-R 2012 oficiálně: je libo stovku za 2,72 sekundy?
7.11.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(+ video) Po mnoha spekulacích nyní můžeme říci s jistotou: Godzilla dále posiluje. Pro další rok bude ještě silnější a rychlejší, a to o dost.
Doplněno 17:00: Jen několik hodin po odhalení japonských specifikací inovovaného GT-R přišel Nissan i s představením evropské verze. Její parametry se nikterak neliší, pouze Track Pack bude zatím k mání výlučně v vozům s pravostranným řízením. U evropských dealerů můžeme inovované „gétéerko” očekávat v lednu 2012.
Teprve před pár hodinami jsme v souvislosti s odhalením Subaru Advanced Tourer Concept psali o tom, jak rychle přibývá japonských novinek chystaných pro Motor Show v Tokiu a už tu máme další. Nissan se totiž rozhodl využít domácího autosalonu k prezentaci inovovaného provedení svého pojízdného chrámu rychlosti, modelu GT-R.
O tom v poslední době bylo slyšet hlavně v souvislosti s koncepční vylomeninou jménem Juke-R, jemuž poskytl své „vnitřní orgány”. I GT-R modelového roku 2012 jsme se ale už věnovali, když jsme vám před létem přinesli souhrn očekávaný specifikací verze Spec R 2012. O té zatím nic nevíme, neboť jako první se světu odhalí výchozí provedení pro japonský trh, i to ale více než jasně dává najevo, kam má GT-R namířeno - ještě výše.
Již současné vlastnosti vozu jsou přitom stejně fascinující jako neuvěřitelné. Z japonské Godzilly už se asi nikdy nestane auto, které by okouzlovalo příznivce „čistého” ježdění, co do rychlosti ale předvádí stále více ohromující výkony. Již letošní modelový rok (v Americe mu říkají 2012, ale tam jsou vždy napřed...) šokoval svou schopností zrychlit na stovku pod 3 sekundy a obrazit Severní smyčku Nürburgringu v čase 7:24,22. Když uvážíte hmotnost vozu kolem jeden a tři čtvrtě tuny a výkon „jen” něco přes 500 koní, je to vážně skoro k nevíře. Kdo ale s GT-R jel ví, že je vážně tak rychlé, jak se povídá. A pro další rok bude ještě rychlejší.
Automobilka totiž tento model pravidelně vylepšuje a takřka každoroční modifikace si nemohla odpustit ani letos. Jako obvykle přichází vůz s vyšším výkonem, který bude nově vrcholit číslem 550 (v koních) resp. 404 (v kW). Rozdíl proti dosavadním 530 koním resp. 390 kW to není nikterak drastický, Nissan ale slibuje i vyšší výkon ve středních otáčkách (maximum točivého momentu nyní vrcholí hodnotou 632 Nm v rozmezí 3 200 a 5 800 ot./min, dříve 612) a rychlejší odezvy agregátu v nižších a středních otáčkách. Aby toho nebylo málo, agregát má být též úspornější, kombinovaná normovaná spotřeba má nově činit 11,8 místo dosavadních 12 litrů na 100 km jízdy.
Za lepší projev motor může děkovat nejen softwarové úpravě, změnila se i technika. Upravena byla též konstrukce výfukových ventilů plněných sodíkem, která dovolí jejich lepší chlazení. Výrobce dále hovoří hlavně o upraveném sání, jenž bylo zbaveno části zbytečných odporů úpravou sacího potrubí a použití speciálních pryskyřic v rozšířeném sacím traktu mezichladiče stlačeného vzduchu. Nevíme, jestli jste díky těmto větám chytřejší, ale takto jednu z novinek popisuje Nissan.
Když jsme u proudění vzduchu, pozměněna byla i aerodynamika vozu jako takového. Díky novému, menšímu katalyzátoru mohlo být upraveno zakrytování podlahy a vůz tak „trpí” menším odporem vzduchu. To se má pochopitelně projevit nejen na lepší dynamice, ale i nižší spotřebě paliva.
Při starém nezůstala ani převodovka, jenž se opět změnila i mechanicky a má se při přeřazení projevovat jemněji a hlavně tišeji. Budeme-li pokračovat dále po ose přenosu výkonu, pak diferenciály dostaly olej R35 Comeptition 2189E 75W140 stvořený původně pro závodní vozy, který se má postarat o spolehlivější fungování těchto ústrojí.
Také na podvozku došlo ke změnám. Pozoruhodné je, že zavěšení dostalo tzv. asymetrické nastavení, které počítá s tím, že levá nebo pravá část vozu je kvůli řidiči, řízení, pedálům apod. zatížena více než druhá část. I toto je přístup známý spíše ze závodních sérií než z ladění silničních aut, ale ambice Nissanu jsou zkrátka nemalé. Samotné zavěšení tedy má tužší pružinu na jedné straně přední nápravy, vzadu je se stejným cílem osa doplněna o jedno pomocné rameno. Japonci slibují, že díky tomu je vůz agilnější, přesnější, stabilnější i komfortnější, zkrátka samá pozitiva. Zda to tak je i ve skutečnosti uvidíme časem, nyní můžeme do party vylepšení započítat i zvýšenou torzní tuhost danou dodatečnými výztuhami v oblasti motoru a přístrojové desky. A neměli bychom zapomenout na to, že k vozu budou nyní k mání příplatkové karbon-keramické brzdy.
Pokud by vám všechno výše zmíněné nestačilo, můžete si navíc pořídit ještě tzv. Track Pack neboli okruhový paket, který vozu dodá tužší naladění podvozku, lepší řešení chlazení brzd, kovaná kola z lehkých slitin Rays a nový spojler na předním nárazníku, který má dále zlepšit aerodynamiku. Vůz navíc takto bude zbaven zadních sedadel nahrazených jen jakýmsi přehozem (viz foto), samozřejmě s cílem snížit hmotnost.
A teď pozor - Nissan říká, že takto vyladěný vůz bude na Nordschleife rychlejší o dalších 8-10 sekund a mohl by se tak hodně přiblížit aktuálnímu rekordmanovi Dodge Viper ACR s časem 7 minut a 12,13 sekundy. Co je ještě úžasnější, na stovku má podle automobilky zrychlovat za pouhých 2,72 sekundy, tedy skoro o další dvě desetiny sekundy rychleji než dnes. Nedávno jsme přitom mohli vidět, že GT-R dnes na stovku vážně zrychlí pod 3 s a další tak výrazné zlepšení je vzhledem provedeným změnám opět dechberoucí.
Raději na tomto místě zopakujeme, že vše zmíněné platí pro japonský model 2012, nepředpokládáme ale, že by se ten evropský měl dramaticky lišit. Více nejen na toto téma se jistě dozvíme nejpozději 30. listopadu, kdy startuje tokijský autosalon.
Nissan GT-R 2012 v nové verzi Track Pack, kterou v Evropě zatím pořídíte jen ve Velké Británii
Později uvolněné fotografie základního provedení pro Evropu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 40 minutami - Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
před 2 hodinami - Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před 3 hodinami - Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před 5 hodinami - Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva