Nissan DeltaWing: extrémní stíhačka pro Le Mans

(+ video) Svérázným způsobem se letos bude Nissan prezentovat na čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Na konkurenci vytáhne takřka tříkolku.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nissan DeltaWing: extrémní stíhačka pro Le Mans

13.3.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Nissan DeltaWing: extrémní stíhačka pro Le Mans

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Svérázným způsobem se letos bude Nissan prezentovat na čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Na konkurenci vytáhne takřka tříkolku.

První pohled na Nissan DeltaWing ve vás musí nutně vyvolat vzpomínky na speciály určené k překonávání rychlostních rekordů nebo dragstery stvořené pro čtyřistametrový sprinty. Takový postřeh je jistě relevantní, o tomto výtvoru ale mnoho nenaznačuje - Nissan a jeho partneři s ním nehodlají vyrazit na solné pláně ani opuštěná letiště, chtějí s ním zazářit v Le Mans, tedy na okruhu, kde se krom ježdění rovně také dost zatáčí. A i to má tahle svéráznost zvládat s nadhledem.

Ačkoli si tento vůz (no, spíše „vůz”) říká Nissan, japonská automobilka jeho nápad na jeho stvoření spíše zastřešila, než že by stála u jeho zrodu. Samotný projekt DeltaWing je na světě již nějaký ten pátek a na svědomí jej má americký designér britského původu Ben Bolby, kterému s vdechnutím života této šílenosti pomohla i známá figura amerického motorsportu Don Panoz, firma Highcroft Racing, asociace All American Racers a pneumatikářský gigant Michelin. Všichni zúčastnění si pak brousí zuby na to, že letos 16. a 17. června s tímto „vozitkem” v Le Mans zavaří prototypům v třídách LMP1 a LMP2. DeltaWing sice předem nemá nárok promluvit do celkové klasifikace, ale to tvůrcům ani nevadí - i bez toho chtějí ukázat, že budoucnost automobilového sportu může vypadat i jinak, než si dnes myslíme. A jak vlastně?

Asi nebudeme daleko od pravdy, když jej nazveme batmobilem nebo stíhačkou na kolech. Vůz má při pohledu ze shora tvary blízké letounům s trojúhelníkovými křídly (odtud ostatně i jeho název), na rozdíl od nich ale „pilot” sedí až v zadní části vozu skoro mezi zadními koly. Ta jsou široce rozkročená, což se rozhodně nedá říci o těch předních - ta jsou si tak blízká, že vůz vypadá, jako by měl kola pouze tří. Ale nemá, jsou čtyři a hádejte, jaké pneumatiky obouvají.

Motor této šílenosti se nachází vzadu, je jím ale docela skromná přeplňovaná jednotka o objemu 1,6 litru s označením DIG-T (zkratka značí Direct Injection Gasoline Turbocharged, takže něco jako TFSI). Právě to je v tuto chvíli hlavní přispění Nissanu, neboť DeltaWingu vhodný agregát dosud chyběl. I přes malý objem nabídne tento čtyřválec relativně vysoký výkon 224 kW (300 koní), což v kombinaci aerodynamicky optimalizovaným tělem (karoserie tomu vážně říkat nechceme) postačí k dosažení rychlosti až 320 km/h. Ani akcelerace zřejmě nebude marná - neznáme sice přesné hodnoty, Nissan ale konstatuje, že DeltaWing váží polovinu toho co konkurenti a dolním limitem ve třídě LMP1 je 900 kilogramů. Takže bychom tu mohli mít kolem 300 koní na 450 kilogramů, tedy ďábelských 666 koní na tunu. S takovým číslem snad lze i věřit očekáváním Nissanu, že DeltaWing bude vedle klasicky střižených konkurentů schopný obstát.

Protože jde opravdu o experiment, na startu letošního Le Mans očekávejte Nissan DeltaWing se startovním číslem 0. Jak se mu povede, to se uvidí, o dobrý výsledek by se ale měli postarat také zkušení piloti Marino Franchitti a Michael Krumm. Jejich šance by měla již tento víkend prověřit dvanáctihodinovka v Sebringu, kde se vůz poprvé objeví v ostré akci.


Nissan DeltaWing: extrémní stíhačka pro Le Mans - 1 - Nissan DeltaWing 01Nissan DeltaWing: extrémní stíhačka pro Le Mans - 2 - Nissan DeltaWing 02Nissan DeltaWing: extrémní stíhačka pro Le Mans - 3 - Nissan DeltaWing 03Nissan DeltaWing: extrémní stíhačka pro Le Mans - 4 - Nissan DeltaWing 04Nissan DeltaWing: extrémní stíhačka pro Le Mans - 5 - Nissan DeltaWing 04aNissan DeltaWing: extrémní stíhačka pro Le Mans - 6 - Nissan DeltaWing 05Nissan DeltaWing: extrémní stíhačka pro Le Mans - 7 - Nissan DeltaWing 05aNissan DeltaWing: extrémní stíhačka pro Le Mans - 8 - Nissan DeltaWing 06Nissan DeltaWing: extrémní stíhačka pro Le Mans - 9 - Nissan DeltaWing 06aNissan DeltaWing: extrémní stíhačka pro Le Mans - 10 - Nissan DeltaWing 07Nissan DeltaWing: extrémní stíhačka pro Le Mans - 11 - Nissan DeltaWing 08Nissan DeltaWing: extrémní stíhačka pro Le Mans - 12 - Nissan DeltaWing 09Nissan DeltaWing: extrémní stíhačka pro Le Mans - 13 - Nissan DeltaWing dalsi 01Nissan DeltaWing: extrémní stíhačka pro Le Mans - 14 - Nissan DeltaWing dalsi 02Nissan DeltaWing: extrémní stíhačka pro Le Mans - 15 - Nissan DeltaWing dalsi 03Nissan DeltaWing: extrémní stíhačka pro Le Mans - 16 - Nissan DeltaWing dalsi 04Nissan DeltaWing: extrémní stíhačka pro Le Mans - 17 - Nissan DeltaWing dalsi 05Nissan DeltaWing: extrémní stíhačka pro Le Mans - 18 - Nissan DeltaWing dalsi 06Nissan DeltaWing: extrémní stíhačka pro Le Mans - 19 - Nissan DeltaWing dalsi 07Nissan DeltaWing: extrémní stíhačka pro Le Mans - 20 - Nissan DeltaWing dalsi 08Nissan DeltaWing: extrémní stíhačka pro Le Mans - 21 - Nissan DeltaWing dalsi 09Nissan DeltaWing: extrémní stíhačka pro Le Mans - 22 - Nissan DeltaWing dalsi 10Nissan DeltaWing: extrémní stíhačka pro Le Mans - 23 - Nissan DeltaWing dalsi 11Nissan DeltaWing: extrémní stíhačka pro Le Mans - 24 - Nissan DeltaWing dalsi 12Nissan DeltaWing: extrémní stíhačka pro Le Mans - 25 - Nissan DeltaWing dalsi 13
Ne, vážně ještě není Apríl. Nissan chce s touhle podivností se vší vážností dobýt Le Mans...

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.