Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nissan dál padá ke dnu. Po 10 letech prodělává a propouští, další rána je na cestě
13.2.2020 | Petr Prokopec
Japonská automobilka se po letech úspěchů nedokáže vyrovnat s nuceným odchodem Carlose Ghosna a na složitější situací na trhu nedokáže reagovat. Teď už je ve ztrátě a neočekává nic dobrého.
Být fanouškem Nissanu je v těchto dnech opravdu těžké, neboť japonská automobilka dělá vše proto, aby přišla o poslední podporu veřejnosti. Tu ostatně ztrácí od chvíle, kdy odstartovala vyšetřování svého bývalého šéfa a zachránce Carlose Ghosna. Manažer libanonského původu přitom do té doby nepatřil mezi nejpopulárnější osobnosti automobilového světa, jeho akcie však v poslední době míří nahoru. Stále jasněji se totiž ukazuje, že za Ghosnovým pádem skutečně stojí firemní puč, který se ale jeho strůjcům příliš nevyvedl. Ba co hůře, ve výsledku se obrací proti nim.
Ghosn byl před více než deseti lety firemním i japonským národním hrdinou, kterému se povedlo Nissan zachránit před bankrotem. Jako takový zamířil i na stránky mnoha ekonomických publikací, stejně jako se zjevil v komiksech. Jenže to je již dávná minulost, na kterou již automobilka nehodlá vzpomínat. Místo toho je u nyní Ghosn nyní zafixován jako podvodník, který ji pokoutním způsobem připravil zejména o peníze. A proto včera došlo na podání žaloby u japonského civilního soudu.
Nissan po Ghosnovi požaduje kompenzaci ve výši 10 miliard yenů (cca 2,09 mld. Kč) za škody, které měl tento manažer svými „korupčními praktikami“ způsobit. Zahrnuty v to nejsou jen pochybné platby směřující směrem na Střední Východ, ale také třeba užívání zámořských rezidencí bez placení nájemného či využívání firemního tryskáče k soukromým účelům. Mimo to pak má Ghosn uhradit také veškeré náklady související se samotným vyšetřováním i soudními spory.
Je samozřejmě otázkou, zda Ghosn bude v tomto případě odsouzen. Stejně tak se můžeme ptát, proč Nissan původně mluvil v souvislosti se škodami napáchanými svým bývalým šéfem o 35 miliardách yenů (7,31 mld. Kč), zatímco nyní požaduje méně než třetinu. Jisté je ale pouze jedno - načasování podání žaloby bylo pečlivě naplánováno, a to kvůli jedinému. Automobilka potřebuje odvést co nejvíce pozornosti od svých výsledků z posledního loňského čtvrtletí, které jsou hodně mizerné.
Jakkoliv se mohlo zdát, že Nissan již hlouběji než dosud padnout nemůže, realita je přesně taková. Automobilka vykázala za poslední kvartál roku 2019 ztrátu 26,1 miliardy yenů (5,45 mld. Kč) a je to vůbec poprvé od roku 2010, co je v červených číslech. Značka tak již oznámila, že nečeká ani pozitivní další období a 31. března, kdy skončí aktuální fiskální rok, její celkový zisk klesne meziročně o 43 procent.
I tento údaj je ale ve výsledku zavádějící, neboť do prognóz není započítána stávající epidemie koronaviru. Ta přitom neučinila přítrž pouze čínským registracím značky, ale začíná ohrožovat i její byznys v Japonsku. V důsledku zpoždění komponentů, za kterými stojí čínští subdodavatelé, se totiž zastavila i továrna na ostrově Kjúšú. Je tedy možné, že očekávaný výsledek za další kvartál i celý fiskální rok bude ještě mnohem horší.
„Děláme pokroky, ale prodeje jsou slabé, pročež bude muset přijít mnohem větší restrukturalizace, než jakou jsme původně plánovali,“ uvedl v reakci na poslední vývoj nový šéf automobilky Makoto Učida. O práci tak přijde více než 12 500 lidí, jak bylo oznámeno loni v červenci, a to i kdyby Nissan na Ghosnovi něco vysoudil. Může se navíc stát také pravý opak, neboť tento týden i Ghosn podal žalobu proti svým bývalým chlebodárcům a za neuhrazenou část platu ještě z doby, kdy pro Renault, Nissan a Mitsubishi pracoval.
Pád Nissanu na dno pokračuje, firma za čtvrté loňské čtvrtletí poprvé po deseti letech vykázala ztrátu. Dáno je to mimo jiné zastaralostí její nabídky, takový Qashqai je na trhu již od roku 2013
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
před hodinou - Pokud jste si ještě ráno přišli bohatí, zchladíme vás, ani na nová kola pro Ferrari Purosangue nejspíš nemáte
před 2 hodinami - Výrobce lákavých elektroaut zkrachoval s nulou na účtu a miliardovými dluhy. Ani se nepokusí nic spravit, přijde okamžitá likvidace
před 4 hodinami - CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
před 5 hodinami - Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva