Nissan dál padá ke dnu. Po 10 letech prodělává a propouští, další rána je na cestě

Japonská automobilka se po letech úspěchů nedokáže vyrovnat s nuceným odchodem Carlose Ghosna a na složitější situací na trhu nedokáže reagovat. Teď už je ve ztrátě a neočekává nic dobrého.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nissan dál padá ke dnu. Po 10 letech prodělává a propouští, další rána je na cestě

13.2.2020 | Petr Prokopec

Nissan dál padá ke dnu. Po 10 letech prodělává a propouští, další rána je na cestě

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Japonská automobilka se po letech úspěchů nedokáže vyrovnat s nuceným odchodem Carlose Ghosna a na složitější situací na trhu nedokáže reagovat. Teď už je ve ztrátě a neočekává nic dobrého.

Být fanouškem Nissanu je v těchto dnech opravdu těžké, neboť japonská automobilka dělá vše proto, aby přišla o poslední podporu veřejnosti. Tu ostatně ztrácí od chvíle, kdy odstartovala vyšetřování svého bývalého šéfa a zachránce Carlose Ghosna. Manažer libanonského původu přitom do té doby nepatřil mezi nejpopulárnější osobnosti automobilového světa, jeho akcie však v poslední době míří nahoru. Stále jasněji se totiž ukazuje, že za Ghosnovým pádem skutečně stojí firemní puč, který se ale jeho strůjcům příliš nevyvedl. Ba co hůře, ve výsledku se obrací proti nim.

Ghosn byl před více než deseti lety firemním i japonským národním hrdinou, kterému se povedlo Nissan zachránit před bankrotem. Jako takový zamířil i na stránky mnoha ekonomických publikací, stejně jako se zjevil v komiksech. Jenže to je již dávná minulost, na kterou již automobilka nehodlá vzpomínat. Místo toho je u nyní Ghosn nyní zafixován jako podvodník, který ji pokoutním způsobem připravil zejména o peníze. A proto včera došlo na podání žaloby u japonského civilního soudu.

Nissan po Ghosnovi požaduje kompenzaci ve výši 10 miliard yenů (cca 2,09 mld. Kč) za škody, které měl tento manažer svými „korupčními praktikami“ způsobit. Zahrnuty v to nejsou jen pochybné platby směřující směrem na Střední Východ, ale také třeba užívání zámořských rezidencí bez placení nájemného či využívání firemního tryskáče k soukromým účelům. Mimo to pak má Ghosn uhradit také veškeré náklady související se samotným vyšetřováním i soudními spory.

Je samozřejmě otázkou, zda Ghosn bude v tomto případě odsouzen. Stejně tak se můžeme ptát, proč Nissan původně mluvil v souvislosti se škodami napáchanými svým bývalým šéfem o 35 miliardách yenů (7,31 mld. Kč), zatímco nyní požaduje méně než třetinu. Jisté je ale pouze jedno - načasování podání žaloby bylo pečlivě naplánováno, a to kvůli jedinému. Automobilka potřebuje odvést co nejvíce pozornosti od svých výsledků z posledního loňského čtvrtletí, které jsou hodně mizerné.

Jakkoliv se mohlo zdát, že Nissan již hlouběji než dosud padnout nemůže, realita je přesně taková. Automobilka vykázala za poslední kvartál roku 2019 ztrátu 26,1 miliardy yenů (5,45 mld. Kč) a je to vůbec poprvé od roku 2010, co je v červených číslech. Značka tak již oznámila, že nečeká ani pozitivní další období a 31. března, kdy skončí aktuální fiskální rok, její celkový zisk klesne meziročně o 43 procent.

I tento údaj je ale ve výsledku zavádějící, neboť do prognóz není započítána stávající epidemie koronaviru. Ta přitom neučinila přítrž pouze čínským registracím značky, ale začíná ohrožovat i její byznys v Japonsku. V důsledku zpoždění komponentů, za kterými stojí čínští subdodavatelé, se totiž zastavila i továrna na ostrově Kjúšú. Je tedy možné, že očekávaný výsledek za další kvartál i celý fiskální rok bude ještě mnohem horší.

„Děláme pokroky, ale prodeje jsou slabé, pročež bude muset přijít mnohem větší restrukturalizace, než jakou jsme původně plánovali,“ uvedl v reakci na poslední vývoj nový šéf automobilky Makoto Učida. O práci tak přijde více než 12 500 lidí, jak bylo oznámeno loni v červenci, a to i kdyby Nissan na Ghosnovi něco vysoudil. Může se navíc stát také pravý opak, neboť tento týden i Ghosn podal žalobu proti svým bývalým chlebodárcům a za neuhrazenou část platu ještě z doby, kdy pro Renault, Nissan a Mitsubishi pracoval.


Nissan dál padá ke dnu. Po 10 letech prodělává a propouští, další rána je na cestě - 1 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 19Nissan dál padá ke dnu. Po 10 letech prodělává a propouští, další rána je na cestě - 2 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 20Nissan dál padá ke dnu. Po 10 letech prodělává a propouští, další rána je na cestě - 3 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 21Nissan dál padá ke dnu. Po 10 letech prodělává a propouští, další rána je na cestě - 4 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 22Nissan dál padá ke dnu. Po 10 letech prodělává a propouští, další rána je na cestě - 5 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 23Nissan dál padá ke dnu. Po 10 letech prodělává a propouští, další rána je na cestě - 6 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 24Nissan dál padá ke dnu. Po 10 letech prodělává a propouští, další rána je na cestě - 7 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 25Nissan dál padá ke dnu. Po 10 letech prodělává a propouští, další rána je na cestě - 8 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 26Nissan dál padá ke dnu. Po 10 letech prodělává a propouští, další rána je na cestě - 9 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 27Nissan dál padá ke dnu. Po 10 letech prodělává a propouští, další rána je na cestě - 10 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 28Nissan dál padá ke dnu. Po 10 letech prodělává a propouští, další rána je na cestě - 11 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 29Nissan dál padá ke dnu. Po 10 letech prodělává a propouští, další rána je na cestě - 12 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 30Nissan dál padá ke dnu. Po 10 letech prodělává a propouští, další rána je na cestě - 13 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 31Nissan dál padá ke dnu. Po 10 letech prodělává a propouští, další rána je na cestě - 14 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 32Nissan dál padá ke dnu. Po 10 letech prodělává a propouští, další rána je na cestě - 15 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 33Nissan dál padá ke dnu. Po 10 letech prodělává a propouští, další rána je na cestě - 16 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 34Nissan dál padá ke dnu. Po 10 letech prodělává a propouští, další rána je na cestě - 17 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 35Nissan dál padá ke dnu. Po 10 letech prodělává a propouští, další rána je na cestě - 18 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 36Nissan dál padá ke dnu. Po 10 letech prodělává a propouští, další rána je na cestě - 19 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 37Nissan dál padá ke dnu. Po 10 letech prodělává a propouští, další rána je na cestě - 20 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 38Nissan dál padá ke dnu. Po 10 letech prodělává a propouští, další rána je na cestě - 21 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 39Nissan dál padá ke dnu. Po 10 letech prodělává a propouští, další rána je na cestě - 22 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 40Nissan dál padá ke dnu. Po 10 letech prodělává a propouští, další rána je na cestě - 23 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 41Nissan dál padá ke dnu. Po 10 letech prodělává a propouští, další rána je na cestě - 24 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 42Nissan dál padá ke dnu. Po 10 letech prodělává a propouští, další rána je na cestě - 25 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 43Nissan dál padá ke dnu. Po 10 letech prodělává a propouští, další rána je na cestě - 26 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 44Nissan dál padá ke dnu. Po 10 letech prodělává a propouští, další rána je na cestě - 27 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 45Nissan dál padá ke dnu. Po 10 letech prodělává a propouští, další rána je na cestě - 28 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 46Nissan dál padá ke dnu. Po 10 letech prodělává a propouští, další rána je na cestě - 29 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 47Nissan dál padá ke dnu. Po 10 letech prodělává a propouští, další rána je na cestě - 30 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 48Nissan dál padá ke dnu. Po 10 letech prodělává a propouští, další rána je na cestě - 31 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 49Nissan dál padá ke dnu. Po 10 letech prodělává a propouští, další rána je na cestě - 32 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 50Nissan dál padá ke dnu. Po 10 letech prodělává a propouští, další rána je na cestě - 33 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 51Nissan dál padá ke dnu. Po 10 letech prodělává a propouští, další rána je na cestě - 34 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 52Nissan dál padá ke dnu. Po 10 letech prodělává a propouští, další rána je na cestě - 35 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 53Nissan dál padá ke dnu. Po 10 letech prodělává a propouští, další rána je na cestě - 36 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 54Nissan dál padá ke dnu. Po 10 letech prodělává a propouští, další rána je na cestě - 37 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 55Nissan dál padá ke dnu. Po 10 letech prodělává a propouští, další rána je na cestě - 38 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 56Nissan dál padá ke dnu. Po 10 letech prodělává a propouští, další rána je na cestě - 39 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 57Nissan dál padá ke dnu. Po 10 letech prodělává a propouští, další rána je na cestě - 40 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 58Nissan dál padá ke dnu. Po 10 letech prodělává a propouští, další rána je na cestě - 41 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 59Nissan dál padá ke dnu. Po 10 letech prodělává a propouští, další rána je na cestě - 42 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 60
Pád Nissanu na dno pokračuje, firma za čtvrté loňské čtvrtletí poprvé po deseti letech vykázala ztrátu. Dáno je to mimo jiné zastaralostí její nabídky, takový Qashqai je na trhu již od roku 2013

Zdroj: Reuters

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.