Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
„Nic pro nás neznamenáte.” Vzkaz Volkswagenu kupcům jeho aut pro nadšence je naprosto jednoznačný
19.1.2024 | Petr Prokopec
Jen máloco říká o současném trhu s auty a přístupu automobilek k zákazníkům tolik jako jejich nakládání s manuálními převodovkami. Máte pocit, že třeba Golf ve verzích GTI a v některých částech světa i R o ni přijde proto, že ji lidé nechtějí? Chyba lávky.
V automobilové branži se pohybuji už několik desítek let. A během té doby došlo na zajímavý vývoj, který se týká převodovek. Na mysli nemám rostoucí počet rychlostních stupňů, nýbrž fakt, že ještě poměrně nedávno museli zájemci o automat sáhnout do kapsy hlouběji než ti, kteří preferovali manuál. A byť byl cenový rozdíl obvykle dost drastický, u dražších aut začala stále více vyhrávat pohodlnost.
To ale neznamená, že by vyhrála vždy a všude - pro některá auta jsou automaty stále příliš drahé (u obyčejného kompaktu může jít snadno o desetinu ceny), u jiných (zejména sportovních modelů) nejsou vyhledávané zase takovým množstvím lidí. Přesto automobilky začaly stále více oklešťovat své nabídky a po manuálech se slehla zem i tehdy, kdy šlo o velmi dobře prodejný artikl. A dokonce by se našlo dost takových kupců (viz strategie Porsche nebo BMW, tyhle firmy to tak dělají), kteří by si za ruční řazení oproti automatu zaplatili desetitisíce navíc. Přesto se automobilky otáčí zády.
Důvodem je vlastně pořád to samé - zákazník je pro výrobce už léta na druhém, třetím či kdovíjakém místě. Automobilky v prvé řadě zajímají o plnění norem, pak možná o přání kupců, pokud přednost nedostane minimalizace nákladů. Ale to jsou leckdy spojené nádoby - vyvinout a následně homologovat jednu převodovku je zvlášť za současných regulací vždy zásadně levnější, než když pracujete na dvou skříních. S automatem je spojena nižší papírová spotřeba (realitu vezmi čert), které jsou přímo úměrné emise CO2. A ty jsou dnes pro výrobce klíčové - i když se často jedná pouze o několik málo gramů, ty v závislosti na objemu produkce mohou klidně vyústit v takové pokuty, že se manuál znovu nevyplatí nabízet, pokud tedy nebude za velký příplatek. A to, co si troufne udělat Porsche, si netroufne udělat Škoda.
Z manuálu se tak stal ohrožený druh, který zakrátko bude zralý na vymření, což je nejabsurdněji vidět na Volkswagenech Golf GTI a R (v USA). Tyhle varianty s pouhým faceliftem o manuál přijdou, tedy to ani není tak, že by VW musel pro jejich zachování něco dělat, stačí, aby nic nedělal. Přesto něco udělá - vykopne ruční řazení z nabídky. Mysleli jsme si tedy, že zájem o něj je logicky zanedbatelný, ale ouha, tak to není ani trochu, jak zjistili kolegové z Motor1.
Těm VW (snad nevědom si důsledků, jinak by mlčel) prozradil, že na manuální Golf GTI ve Státech připadá 50 procent kupců, u verze R pak jde o 40 procent. Přesto ani jim už po faceliftu ani jedno takové auto neprodá, prostě je zruší. „Nic pro nás neznamenáte,” jinak než takto si gesto VW vysvětlit nelze . Však firma opravdu nemusela dělat nic, stačilo zachovat status quo. Ona ale udělá toto i s rizikem, že přijde o polovinu kupců špičkových verzí, polovinu nadšenců, polovinu nejvěrnějších klientů? Vážně - kde je v tomto zákazník?
Navíc je třeba říci, že manuály v USA zažívají jistou renesanci, byť ode dna se vždy odráží snáz. Zatímco totiž v roce 2021 měla trojice pedálů na celkových registracích méně než procentní podíl, loni již šlo o 1,7 procenta. S ohledem na velikost tohoto trhu už to není nic. A jak je patrné z čísel ostrých Golfů, u sportovních verzí manuály fungují ještě zásadně líp.
Taková Acura s „fofrklackem“ nabízí Integru, v jejímž případě na manuál připadá 22procentní podíl. BMW zvedá laťku výš, neboť v případě M3 a M4 po manuálu sáhlo 20 procent zákazníků (ale 20 procent všech verzí, z nichž většina manuál nenabízí) a u M2 (tam je k dispozici univerzálně) dokonce 50 procent. Stejný podíl připadá také na Cadillac, respektive na jeho dva modely CT4-V Blackwing a CT5-V Blackwing. Druhý zmíněný navíc se třemi pedály páruje osmiválec.
Přesunout se můžeme k Hyundai, jehož Elantra N se s manuálem prodává ve 25 procentech všech případů. Kia Forte má na kontě mizivý 2procentní podíl, jenž nicméně u takové Mazdy MX-5 stoupá na 60 procent. V případě Mini tu pak máme 51 procent u variant John Cooper Works, zatímco Cooper S je na tom s 22 procenty již trochu hůř.
Co se Porsche týče, pak v případě všech variant modelových rodin 718 a 911 má trojice pedálů na registracích 40procentní podíl. Ještě lépe je u Subaru, kde na manuální BRZ připadá 79 procent všech prodejů a na manuální WRX 74 procent. Toyota GR86 s ručním řazením pak zaujala 48 procent všech kupujících, zatímco u Supry šlo o 43 procent. Na úplný vrchol ale zamířila Corolla GR, neboť se s automatem ani nenabízí. Přitom jí bylo prodáno více než GR86.
To jsou všechno vysoká čísla. Kopnou také tyto značky desítky svých nejvěrnější kupců do zadnice? Nepřejeme si to, ale popravdě řečeno už bychom se nedivili asi ničemu.
VW Golf GTI zakrátko v rámci faceliftu přijde o manuál, tedy o převodovku, kterou v USA volí hned polovina zákazníků. Racionální smysl to nedává už vůbec žádný, ale stane se to. Foto: Volkswagen
Zdroj: Motor1
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 7 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 9 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 10 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva