Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Německý Zeit nachytal VW, jak znovu prodává auta v Rusku, ten teď všechno popírá
7.8.2024 | Petr Miler
Jenže marně, z tohoto se nevykroutí. Prodeje v Rusku se oficiálně rozjely a internet má bohužel pro VW paměť. I když tedy tato aktivita rychle znovu ustala, říkat dnes, že zprávy o ní jsou nepodložené, je jedním slovem lež.
Možná to dnes není nejpopulárnější názor, otevřeně ale říkáme, že nerozumíme tomu, v čem přesně má spočívat trestání Ruska tím, že jsme našim firmám zakázali do této země prodávat zboží běžné spotřeby. Vojenský materiál je jasný, některá specifická technika též, stejně tak lze chápat omezení ruského vývozu k nám. Ale postaví snad Rusové tank ze sýru Niva?
Už dávno se ukázalo, že izolovat Rusko po vzoru Severní Koreje je v dnešním světě nemožné a „západní” zdroje jen nahradily jiné. Inteligentní by bylo se v takovém případě přizpůsobit realitě a sankce upravit tak, aby co nejméně ubližovaly evropským firmám, neboť to nebylo jejich cílem. Místo toho se ale - znovu dogmaticky - přiostřuje stokrát přiostřené, aniž by to cokoli řešilo.
Docela tedy rozumíme některým firmám, že se jim takové sankce respektovat nechce, je to jako po někom chtít, aby ctil omezenou rychlost na 30 km/h na stoprocentně fungující dálnici. Však proč? Že to někdo řekl? Takhle rozumní lidé neuvažují, mají vlastní hlavu. Pochopitelně si současně nedovolí nastavená pravidla přímo porušovat, to je koledování si o malér, ale docílit stavu, kdy se vlk nažere a koza zůstane celá? To dává smysl.
Takovou cestou nutně začaly jít automobilky, které v Rusku dříve prodávaly mraky aut. Polooficiální dovoz škodovek přes Kazachstán je už dobře známou věcí, ještě o trochu dál zašel mateřský VW. Ten se sice „osobně” v Rusku nezjevil, začal tam ale přes své čínské partnery zcela oficiálně nabízet modely jeho značky Jetta, tedy čínské speciality, která z aut VW a Škody dělá levné modely VA3, VS5 a VS7 po vzoru Rapidu, Karoqu a Kodiaqu. Však je to de facto čínské zboží vyráběné primárně čínskou firmou pro čínský trh, které se z Číny, která Rusko nijak nesankcionuje, doveze právě do největší země světa. Když už nic, je to kompletně legální. A byť z toho VW ve výsledku profituje, může říkat něco ve stylu legendárního: „Co dělali, jak dělali, my nedělali, to oni dělali, co jsme měli dělat?”
Přesně tak to fungovalo a na doméně jetta-motors.ru bylo možné od července oficiálně vybírat ze všech tří aut. Pokud VW říká, že se to nestalo, lže, podívejte se na archiv Wayback Machine, nejméně od 4. července 2024 byl web online, nabízel všechna tři zmíněná auta. A není to „fejk”, viděli jsme ho fungovat, máme stále stažené všechny jeho ceníky. A nešlo ani o žádnou „šedou” aktivitu, pod vším je podepsaná firma FAV-Eastern Europe, tedy dceřinka čínského FAV, který pro VW tato auta vyrábí. Jasně, VW nešel a nezačal prodávat Jetty v Rusku, ale představa, že jeho klíčový čínský partner tohle dělal sám na vlastní pěst, je neuvěřitelně naivní.
Přesně to tvrdí i kolegové z německého Zeitu, kteří ve svém článku na toto téma lakonicky konstatovali: „Zdá se nepravděpodobné, že by k takovému kroku mohlo dojít bez vědomí Volkswagenu.” Všimli si toho až docela dlouho po nás, tedy minulý týden, kdy vyšla jejich první zpráva na toto téma. Ale to víte, s tím, co se píše v Česku, si Wolfsburg hlavu dělat nebude, článek Zeitu ho ale vyprovokoval k reakci.
Ta má za následek vehementní popření všeho, co se událo. Web Jetty přestal fungovat už dřív, bez vysvětlení, nyní je jasné, že jeho vypnutí zařídil sám VW. Dnes tvrdí: „Volkswagen Group China ani jeho společné podniky nevyvážejí auta do Ruska. Jakékoli zprávy nebo prohlášení o opaku jsou nepodložené a nepravdivé,” uvedl k věci mluvčí Volkswagenu. „Koncern Volkswagen také netoleruje neoprávněné obchodování (se zbožím jeho značek - pozn. red.) a dělá vše pro to, aby mu zabránil,” řekl dále.
Tohle znovu nemůže být pravda. Někdo z VW, minimálně z jeho čínské odnože, musel dobře vědět, co se děje. Jetty nevyrábí a neprodává FAV sám, VW s ním tvoří přesně ten společný podnik, o kterém VW hovoří. A právě jeho dceřiná firma je strůjcem všeho, co se dosud v Rusku odehrávalo, od webu až po ceníky. A velmi pravděpodobně došlo i na nějaké prodeje, vše fungovalo týdny, jen nyní je s tím konec.
Nechceme za to VW plísnit, je jasné, proč to dělá, chápeme jeho pohnutky. Stejně tak chápeme, že se to stalo politicky neúnosným, když o tom začala psát velká německá média, protože veřejnost je na Rusko pochopitelně nabroušená. Ovšem nechápeme to pokrytectví za tím - nebylo by férovější říci, že VW dodržuje veškerá relevantní omezení, protože v Rusku přímo nic neprodává, ovšem čínské firmy s auty vyrobenými v Číně v tomto omezené nejsou, a tak prostě dělají svůj byznys? Anebo to tedy nechce dělat ani tak, a tak to nedělá? Nevidíme třetí rozumnou cestu, VW se jí ale vydal.
Z výše uvedeného je zřejmé, že to udělal, je krajně nepravděpodobné, že by se to stalo za jeho zády, teď se ale tváří, že o ničem nevěděl. Zdá se nám to jako ta nejhorší možná cesta, ale názor si samozřejmě udělejte sami.
Jetta VS5 byla jedním z aut z líhně VW, která se dala v Rusku koupit. A to oficiálně, nešlo o žádný šedý dovoz. VW se nyní tváří, že o tom nic nevěděl, i když se pod vše podepsala divize jeho čínského partnera FAV, se kterým auta v Číně vyrábí a prodává. Foto: FAV-VW
Zdroje: Zeit poprvé, podruhé, Wayback Machine, Volkswagen
Bleskovky
- Nový německý „Giga vlak” Tesly firma nenavrhla, nevyvinula, nevyrobila a dokonce jí ani nepatří. Ale aspoň už nejezdí na naftu
před 4 hodinami - Čínské auto se při pokusu o automatické zaparkování splašilo a bez řidiče vyrazilo na projížďku městem
včera - Na elektrický kamion Tesly, který přes 10 hodin hořel u dálnice, hasiči vypotřebovali 190 tisíc litrů vody, stonásobky obvyklého množství
14.9.2024
Nové na MotoForum.cz
- Titul IRRC - Superbike pro Datzera včera 17:23
- 5. titul pro Marka Červeného včera 17:02
- Yoshimura Sert Motul Suzuki obhájila loňské vítězství při Bol d’Or včera 16:16
- Frohburg: Smrtelné zranění Lucy Salvadoriho včera 10:10
- Závod Bol d'Or a šampionát EWC 2024 stále není rozhodnut 14.9.2024
Nejčtenější články
- 1984? Ne, 2024. Policie v Londýně zabavila přes 60 aut za 178 milionů kvůli „antisociálnímu řízení” nebo jízdě bez pásů
16.8.2024 - Němci otestovali ojetou Škodu Superb Combi III 2,0 TDI. Pomyslný ideál v bazarech často trpí tím, co ho jinak ctí
16.8.2024 - Dealeři Nissanu doplácí na zmatené počínání automobilky. Jejich zisky klesají volným pádem, někteří musí z kola ven
16.8.2024 - K mání je německý král ztráty hodnoty, každý kilometr „neježdění” luxusní raketou stál majitele 70 korun
16.8.2024 - 2017koňový elektromobil přišel o 10 % baterek pro úsporu 1,5 % hmotnosti, i tak stěží vyrovná spalovací vůz za desetinu ceny
17.8.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva