Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Německý výrobce kvůli nezájmu o elektromobily musel prodat svou novou továrnu dřív, než ji stačil otevřít, ještě loni s ní měl velké plány
19.1.2024 | Petr Miler
Jak rychle mění situaci v automobilovém světě nenaplněná očekávání spojená s rozmachem elektrických aut, nejlépe ukazují kroky skupiny Eberspächer. V jejím případě ani nemuselo jít o drahou německou fabriku, odpískala i tu v Bulharsku.
Když jsme před pár dny psali o situaci v německé firmě Brose, širší veřejnosti prakticky neznámém dodavateli automobilek, který ale zaměstnává přes 33 tisíc lidí a kvůli situaci v oboru jich nejméně desetinu propustí, namátkou jsme zmínili pár jiných smutných příběhů jiných německých automobilových firem. O řadě z nich jsme psali, věta „Eberspächer musel prodat svou novou továrnu v Bulharsku, aniž by ji rozjel” ale zůstala suchým konstatováním bez vazby na jiné články. A zjevně vás zaujala dost na to, abyste nám napsali, že by vás zajímalo víc.
Nemáme problém odpovědět článkem, neboť - byť nás někteří z vás vždy rádi „poctí” tvrzením, že jsme si to či ono vymysleli, aniž by se obtěžovali pokoušet si své přesvědčení jakkoli ověřit - i toto konstatování do puntíku odráží realitu. A je to možná nejsmutnější příběh posledních týdnů, který nejvýmluvněji reflektuje, jak komplikovaná dnešní situace evropských automobilových firem je.
O celé věci před pár dny informoval německý Wirtschaftswoche s tím, že nezájem o elektromobily se tvrdě promítá právě do aktivit dodavatelů výrobců aut. A situace se mění tak rychle, že právě Eberspächer musel prodat svou novou továrnu, kterou teprve loni začal stavět a nedávno ji měl dokončit.
Fabrika tak změnila majitele dřív, než z výrobní linky sjel byť jen jediný díl. Výstavba továrny byla přitom dlouho plánovaným krokem a jak můžete vidět na fotce, která doprovázela tiskovou zprávu Eberspächeru z loňského dubna, ještě před nějakými 9 měsíci se jen křepčilo. Krumpáče s mašlemi, u nich nejvyšší činovníci firmy a bulharští politici, vedle toho jasná sdělení: „Zahájení výstavby nového výrobního závodu v Ruse. 17 000 m2 pro výrobu elektrických topidel. Vytvoření až 500 pracovních míst.” Je leden 2024 a je jasné, že nic z toho se nestane.
Nová velká továrna v Ruse se měla stát hlavním závodem firmy pro výrobu topení pro elektromobily, produkce se měla rozjet už za pár týdnů. Zájem o elektromobily dalece nedosahující projektovaných hodnot ale automobilkám zamezil setrvat u původních objednávek komponentů a Eberspächer kvůli tomu pro změnu zamezil rozjezdu nové fabriky. Jít o odložení, budiž, firma je ale směrem do budoucna tak skeptická, že čerstvě dokončenou továrnu rovnou prodala. A ve výrobě elektrických topidel pokračuje v již existující menší továrně nedaleko, což bylo původně zamýšleno jen jako dočasné řešení. Nakonec bude vzhledem k objemu objednávek stačit.
Plán na zaměstnání až 500 dalších lidí kteří by se podíleli na výrobě 2,4 milionu komponentů pro elektromobily za rok, tak vyletěl komínem. A nikdo nepředpokládá, že by se k němu firma vrátila. Vážně - existuje výmluvnější důkaz toho, jak se značně naivní očekávání automobilek nesetkala s realitou? Pátráme po něm marně...
Nová továrna Eberspächeru v Ruse nebyla jen na papíře, stavba začala, byla dokončena, výroba se měla rozjet zkraje roku 2024. Nyní se dozvídáme, že firma novou fabriku raději prodala, nezájem o elektromobily způsobil i nezájem o její topidla pro ně. Foto: Eberspächer, tiskové materiály
Zdroje: Wirtschaftswoche, Eberspächer
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
včera - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii včera 12:07
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship včera 12:00
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
před 2 hodinami - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
před 3 hodinami (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
před 5 hodinami - U soudu se provalilo, že krachující největší evropský výrobce motorek má na skladech 265 tisíc neprodaných strojů, to nemůže přežít
před 6 hodinami - Jedno z posledních opravdu dobrých BMW má na kahánku. Pokud máte zájem, objednávejte, příští rok se nad ním zavře voda
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 12.24. 14:50 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Onboard videa 12.24. 12:21 - Stepan
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch