Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Německý výrobce kvůli nezájmu o elektromobily musel prodat svou novou továrnu dřív, než ji stačil otevřít, ještě loni s ní měl velké plány
19.1.2024 | Petr Miler
Jak rychle mění situaci v automobilovém světě nenaplněná očekávání spojená s rozmachem elektrických aut, nejlépe ukazují kroky skupiny Eberspächer. V jejím případě ani nemuselo jít o drahou německou fabriku, odpískala i tu v Bulharsku.
Když jsme před pár dny psali o situaci v německé firmě Brose, širší veřejnosti prakticky neznámém dodavateli automobilek, který ale zaměstnává přes 33 tisíc lidí a kvůli situaci v oboru jich nejméně desetinu propustí, namátkou jsme zmínili pár jiných smutných příběhů jiných německých automobilových firem. O řadě z nich jsme psali, věta „Eberspächer musel prodat svou novou továrnu v Bulharsku, aniž by ji rozjel” ale zůstala suchým konstatováním bez vazby na jiné články. A zjevně vás zaujala dost na to, abyste nám napsali, že by vás zajímalo víc.
Nemáme problém odpovědět článkem, neboť - byť nás někteří z vás vždy rádi „poctí” tvrzením, že jsme si to či ono vymysleli, aniž by se obtěžovali pokoušet si své přesvědčení jakkoli ověřit - i toto konstatování do puntíku odráží realitu. A je to možná nejsmutnější příběh posledních týdnů, který nejvýmluvněji reflektuje, jak komplikovaná dnešní situace evropských automobilových firem je.
O celé věci před pár dny informoval německý Wirtschaftswoche s tím, že nezájem o elektromobily se tvrdě promítá právě do aktivit dodavatelů výrobců aut. A situace se mění tak rychle, že právě Eberspächer musel prodat svou novou továrnu, kterou teprve loni začal stavět a nedávno ji měl dokončit.
Fabrika tak změnila majitele dřív, než z výrobní linky sjel byť jen jediný díl. Výstavba továrny byla přitom dlouho plánovaným krokem a jak můžete vidět na fotce, která doprovázela tiskovou zprávu Eberspächeru z loňského dubna, ještě před nějakými 9 měsíci se jen křepčilo. Krumpáče s mašlemi, u nich nejvyšší činovníci firmy a bulharští politici, vedle toho jasná sdělení: „Zahájení výstavby nového výrobního závodu v Ruse. 17 000 m2 pro výrobu elektrických topidel. Vytvoření až 500 pracovních míst.” Je leden 2024 a je jasné, že nic z toho se nestane.
Nová velká továrna v Ruse se měla stát hlavním závodem firmy pro výrobu topení pro elektromobily, produkce se měla rozjet už za pár týdnů. Zájem o elektromobily dalece nedosahující projektovaných hodnot ale automobilkám zamezil setrvat u původních objednávek komponentů a Eberspächer kvůli tomu pro změnu zamezil rozjezdu nové fabriky. Jít o odložení, budiž, firma je ale směrem do budoucna tak skeptická, že čerstvě dokončenou továrnu rovnou prodala. A ve výrobě elektrických topidel pokračuje v již existující menší továrně nedaleko, což bylo původně zamýšleno jen jako dočasné řešení. Nakonec bude vzhledem k objemu objednávek stačit.
Plán na zaměstnání až 500 dalších lidí kteří by se podíleli na výrobě 2,4 milionu komponentů pro elektromobily za rok, tak vyletěl komínem. A nikdo nepředpokládá, že by se k němu firma vrátila. Vážně - existuje výmluvnější důkaz toho, jak se značně naivní očekávání automobilek nesetkala s realitou? Pátráme po něm marně...


Nová továrna Eberspächeru v Ruse nebyla jen na papíře, stavba začala, byla dokončena, výroba se měla rozjet zkraje roku 2024. Nyní se dozvídáme, že firma novou fabriku raději prodala, nezájem o elektromobily způsobil i nezájem o její topidla pro ně. Foto: Eberspächer, tiskové materiály
Zdroje: Wirtschaftswoche, Eberspächer
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nejnovější články
Lidé na elektromobily přejdou sami, říkali. A rádi, říkali. Dnešní realita v Belgii a Nizozemsku ukazuje něco úplně jiného
před hodinouNovou Alfu Romeo Stelvio předčasně odhalil únik patentových záběrů, působí všelijak
před 2 hodinamiDlouholetý šéfdesignér Škody v práci pro Číňany nelení. Navrhl jim i vlastní Rolls-Royce, pro který nedávno pracoval, říká si Perla Číny
před 4 hodinamiKupte si skutečný Jaguar, dokud ještě můžete, i nejetý vrchol s víc jak 500 koňmi dnes pořídíte za pakatel
před 5 hodinamiEU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva