Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Německá naftová lež: Studie ukázala, že zákazy starších dieselů jsou holý nesmysl
4.9.2019 | Petr Prokopec
Ekologové roky tvrdili, že starší auta s diesely mohou za zhoršenou kvalitu ovzduší v německých městech, a proto bojovali za zákazy jejich vjezdu. Studie CAR ale dokazuje, že žádná měřitelná souvislosti tady neexistuje.
Německý boj proti dieselovým motorům byl v posledních letech byl jedním z hlavních automobilových témat v celé Evropě. Ekologové z organizace Deutsche Umwelthilfe začali s vehemencí tvrdit, že za překračování limitů emisí oxidů dusíku německých městech mohou starší naftové motory a začali bojovat za zákazy jejich vjezdu do center měst. Na mnoha místech uspěli, což mělo zásadní vliv na popularitu dieselů v Německu - z těch ojetých se stalo skoro neprodejné zboží a v rámci prodejů nových aut jejich tržní podíl klesl o desítky procent.
Už v mezičase se objevila nejedna pochybnost o tom, zda je tento způsob boje proti NOx efektivní, neboť ve městech, kde byly zákazy zavedeny, kolikrát došlo i ke zvýšení koncentrací těchto škodlivin v ovzduší vzduchu. Úspěšnost ekologů při prosazování zákazů tak začala ochabovat, až nyní ale přichází důkaz, který teorie o vztahu mezi kvalitou ovzduší a naftovými osobními auty staví na hlavu. A je tak silný, že německá média hovoří o roky trvající „Diesel-Lüge”, Naftové lži, neboť zákazy vjezdu byly postaveny na mnohými omílaném předpokladu, který byl nyní zcela vyvrácen.
Lidé z Centra pro automobilový výzkum (CAR) při univerzitě Duisburg-Essen totiž dali dohromady výsledky měření koncentrací NOx za loňský rok na různých místech Německa a ty následně porovnali s tím, jaká auta tam či onde jezdí. Přitom zjistili, že v mnoha městech, kde je vysoký podíl dieselových aut plnících emisní normu Euro 1 až Euro 5, jsou celkové emise NOx velmi nízké. A naopak v metropolích, kde stará auta již dávno vzala za své, bývají koncentrace NOx na velmi vysoké úrovni.
Abychom nezůstávali jen u obecného popisu, můžeme zabřednout do suchých čísel. Začneme přitom ve Stuttgartu, jenž je se 71 miligramy NOx na metr krychlový nejvíce znečištěným městem Německa. Podíl starších dieselů se zde ovšem pohybuje pouze na 16 procentech. A podobně jsou na tom i Hamburk (18,5 %) a Kolín (17,9 %), jakkoliv první zmíněná metropole přistoupila k částečnému zákazu vjezdu již před rokem. Nicméně ani tak se nedostala pod 55 miligramů, Kolín pak pod 59 mg.
Oproti tomu můžeme postavit data z Lübecku, kde podíl dieselů na všech registrovaných vozech dosahuje 30,4 procenta. Z toho více než dvě třetiny připadají na auta plnící maximálně emisní normu Euro 5. Jinými slovy, rovná pětina aut v celém Lübecku má pod kapotou starší diesel. Pokud by přitom byla pravdivá tvrzení aktivistů a politiků, pak by víceméně již mělo jít dávno o město duchů. Realita je však taková, že loni naměřené emise narostly jen na 26 mg, tedy výrazně pod limit.
Jak je tedy patrné, spojitost mezi postaršími diesely v osobních autech a znečištěním ovzduší neexistuje, proto tak radikální závěry německých médií a nejen těch. I národní vědecká akademie Leopoldina nyní oficiálně odmítá pohled aktivistické organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH), když zmiňuje, že benzinové a dieselové motory jsou rok od roku skutečně čistší, a tak zákazy vjezdu zrovna v tuto dobu nedávají žádný smysl. Snad i díky tomu v Německu opět zavládne zdravý rozum.
Němci porovnáním dat zjistili, že podíl starších dieselů v osobních vozech nemá se znečištění ovzduší v místě jejich provozu žádnou měřitelnou souvislost
Zákazy vjezdu jsou tak naprostým nesmyslem. Ostatně třeba v Hamburku došlo dokonce ke zvýšení koncentrací NOx, jakkoliv byl provoz starších dieselů v centru zakázán
Zdroj: Focus
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
dnes - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 2 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 4 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 5 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
před 7 hodinami - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva