Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Němci ukázali nový bezpečnostní prvek, řeší následky nejvíce smrtelných nehod
6.6.2019 | Petr Prokopec
Na první pohled to vypadalo jako vtip, jsou ale věci, o kterých Němci nežertují. A bezpečnost aut je jednou z nich. Proto nyní představili koncept bočního venkovního airbagu v akci.
Jestli nám vývoj aut posledních dekád přinesl něco bez diskuze pozitivního, je to jejich pasivní bezpečnost. Je velmi smutné vidět, při jakých nehodách lidé umírali či stále umírají v autech vyrobených teprve před čtvrtstoletím či ještě dříve, když z těch samých karambolů můžete vyváznout v moderním aut klidně sotva otřeseni. Auta v tomto směru zaznamenala opravdu obrovský pokrok a zlepšilo se vše od jejich samotné struktury až po dodatečné prvky, jako je počet airbagů a jejich fungování.
Situace došla až tak daleko, že v moderním autě je skoro těžké se zabít, v některých se to dokonce nikomu léta „nepodařilo”. Vozy jsou velmi odolné ze všech stran, až na jednu. Jejich boky nedisponují prakticky žádnými deformačními zónami a tuhost konstrukce nebo přítomnost nafukovacích vaků neřeší vše. Boční nárazy - ať už jiného auta nebo samotným vozem například do stromu - jsou tak ty nejnebezpečnější vůbec, při kterých umírá procentuálně nejvíce lidí.
I proto chce s příchodem příštího roku organizace Euro NCAP znovu přitvrdit v požadavcích na bezpečnost nových automobilů. Důraz bude kladen právě hlavně na navýšení ochrany při bočním nárazu, kde je vrcholem ochrany funkce nového Audi A8 - jeho automatický podvozek dokáže v případě hrozby kolize přizvednou tu stranu, kde by mělo dojít k nárazu, aby maximum energie pohltil boční práh. Tím ale dosavadní snahy končí.
Ani taková funkce nejspíše nebude stačit na zisk pěti hvězd, jenž jsou stěžejní pro marketingová oddělení výrobců. Je proto dost možné, že se Audi stejně jako ostatní výrobci obrátí na německou společnost ZF, která v akci představila svou poslední inovaci. Nejde však o automatickou převodovkou, kterou si s touto firmou spojíme nejsnáze. Místo toho je řeč o venkovním airbagu, který by zafungoval jako dodatečná deformační zóna.
ZF o něm dala vědět už loni, pár fotek ale tehdy na leckoho působilo jako aprílový žert. Teď už je jasné, že o žádný vtip nejde, neboť před sebou máme záběry dokumentující praktické testy. Podle jejich výsledků pravděpodobnost vážného poranění cestujících při nárazu klesla až o 40 procent. Krom toho společnost říká, že vyřešila odvěký problém, jenž konkurenci při vývoji externích airbagů trápil, a sice správnost a včasnost nafouknutí airbagu. Pokud by se totiž ten nafoukl zbytečně, aniž by nakonec nedošlo k nárazu, pak majitele čekají jej další patálie s navrácením vozu do původního stavu.
ZF i proto nechává monitorovat prostranství okolo vozu plejádou radarů, ultrazvukových senzorů, kamerami a dokonce i LiDARem. Prototyp externího airbagu měří necelé dva metry na délku, 53 centimetrů na výšku a 38 cm na šířku. Hmotnost pak činí přibližně dvě kila. Finální parametry se ale ještě budou měnit, respektive mají reflektovat velikost každého individuálního modelu, jenž bude bezpečnostní novinkou osazen. Výrazně jiná ale již nebude doba potřebná k nafouknutí, která aktuálně činí pouhých 15 milisekund. A jak můžete vidět na záběrech níže, připraven do akce je airbag dříve než se mu cokoli zvládne přiblížit.
Čas ostatně odpovídá době potřebné k nafouknutí tradičního airbagu zasazeného do volantu a s ohledem na velikost venkovního airbagu je působivý. Kdy by se mohl objevit v prvním sériově vyráběném autě, ZF zatím nezmiňuje, nicméně s ohledem na ony nové bezpečnostní standardy Euro NCAP lze očekávat, že se v některém z nových modelů objeví už v příštím roce.














ZF představilo venkovní airbag, bez kterého nejspíše do budoucna nebude možné obdržet pět hvězd Euro NCAP. Bruselská organizace totiž v roce 2020 ve svých požadavcích přitvrdí
Zdroj: ZF
Bleskovky
Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. včera 21:24
- Aleix Espargaro s wild card v Jerezu včera 20:51
- WorldSBK se vrací do Mostu! Na co se mohou fanoušci letos těšit? 17.4.2025
- Na Masarykův okruh najely frézy, začala klíčová fáze rekonstrukce 16.4.2025
- Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem 16.4.2025
Nejnovější články
Žaloba odhalila další úskalí vzdálené moci výrobců nad vašimi auty, Tesla tak má podvádět se zárukami
před 7 hodinamiRychlý a mohutný úpadek nizozemského automobilového parku už teď ukazuje, co pod tíhou zelené ideologie stihne celou EU
před 9 hodinamiČíňané obsadí každý segment, na který Evropané zanevřou, jejich nový sexy kombík nabízí za cenu základní Octavie opravdu hodně
před 10 hodinamiMini otočilo, se spalovacími motory neskončí. Bez nich by mnohde ani nemělo co prodávat
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva