Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Němci ukázali interiér už příštích aut, nepřipomíná nic, co dnes známe
14.6.2019 | Petr Prokopec
Žádná utopická vize pro další tisíciletí, ale řešení, které chce německý gigant Continental dostat do produkčních aut už v roce 2022. Jeho podstatou je inovativní kokpit, který vám objekty naservíruje skoro až pod nos.
S nasazením autonomního řízení počítá v budoucnu prakticky každá automobilka, ostatně takové Volvo ve spolupráci se společností Uber již svou první vlaštovku dokonce ukázalo. Nejedná se však o žádné futuristické vozítko, nýbrž o standardní SUV XC90, které se dočkalo implementace nových technologií a nevzhledné rampy s LiDARem a dalšími senzory na střeše. Uvnitř nás tedy velmi pravděpodobně nečekají otočná křesla či displeje nahrazující okna, díky nimž by si každý cestující mohl užívat individuální zábavy. To ale ve výsledku neznamená, že se kdysi utopických prvků v autech nakonec opravdu nedočkáme.
Volvo však není tou společností, která by se postarala o revoluční kabinu. Místo toho přichází se svou troškou do mlýna společnost Continental, která se dal do holportu s americkou firmou Leia. Výsledkem je koncept inovativního kokpitu Natural 3D Lightfield Instrument Cluster, který již dle názvu počítá s třídimenzionální technologií. Něco takového samozřejmě není naprostou novinkou, ovšem digitální kokpit se v tomto případě obejde bez kamery sledující obličeje cestujících. To ve výsledku znamená, že 3D efekty musí kabinu zcela vyplňovat, jinak by došlo k jejich zdeformování.
Continental tento dohad potvrzuje a dodává, že kokpit je tvořen osmi různými perspektivami toho samého objektu. Sledovat jej tedy bez problémů mohou pasažéři vpředu i vzadu. Tím výhody nekončí, neboť kokpit je koncipován tak, aby opticky vystupoval z palubní desky. To sebou přináší dosud netušené možnosti, díky kterým třeba objekty z navigace získají jasnou formu a řidič je tak bude moci snáze identifikovat. Mimo to technologie zvládne číst dopravní značky, stejně jako třeba loga řetězců rychlého občerstvení, pokud se tam vydáte. Takové možnosti mají daleko k čemukoli, co známe z dnes.
Jak je něco takového možné? Continental ve spolupráci s Leiou jednoduše nezvolily princip paralaxních bariér, které ohýbají nebo lámou světlo a umožňují tak sledování 3D efektu bez příslušných brýlí. K tomu je třeba právě ona kamera sledující obličej uživatele, jemuž je výsledný obraz a především daný úhel přizpůsoben. Místo toho tu máme optické mřížky, na kterých se světlo ohýbá. Výsledný „hologram“ vzniká ve vzdálenosti 5 centimetrů od palubní desky, pročež ho lidské oko vnímá mnohem přirozeněji.
Výhodou nového kokpitu není jen skutečnost, že není potřeba kamery a obraz mohou sledovat naprosto všichni, aniž by došlo k jeho deformaci. Díky nové metodě jsou veškeré efekty jasně patrné, i když přímo na palubku praží slunce. A co je možná nejpodstatnější, systém může být zasazen do jakéhokoliv existujícího či chystaného vozu, aniž by bylo potřeba dalších náročných hardwarových nebo softwarových machinací. I proto Continental dodává, že se zahájením sériové výroby počítá do roku 2022.
Jaká bude cena a u kterých značek se třídimenzionální digitální kokpit objeví, prozatím nebylo upřesněno. Nicméně i Němci vidí auta jako novou formu mobilů a proto hodlá v inovacích na toto téma pokračovat. Jak se tedy zdá, zakrátko budete moci na cestách skutečně dělat vše možné od sledování filmů až třeba po obchodování na internetu. Jedinou činností, která se vám nevejde do repertoáru, bude samotné řízení...


Continental chce do roku 2022 dostat 3D kokpit do sériové výroby
Zdroj: Continental
Bleskovky
Mini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem v Jerezu Alex Marquez, Marc Marquez po crashi 12. včera 14:44
- Vítězem Moto2 Gonzalez před Baltusem a Agiusem, 10. Salač včera 12:56
- Prvním dnešním vítězem v Jerezu se stal Rueda včera 11:37
- Warm up v Jerezu: Kdo jiný než Marc Marquez včera 10:27
- Sprint Race v Jerezu vyhrál Marc Marquez 26.4.2025
Nejčtenější články
VW začal konečně znovu nabízet auta, po kterých lidé touží, vytáhnout je ale musel z muzea
29.3.2025Dobíjecí Volva hoří i v Evropě. Automobilka vyzve k okamžitému zastavení dobíjení řádově větší počet majitelů
29.3.2025Majitel zveřejnil ceny servisu a náhradních dílů na silniční F1 Mercedesu, už roční prohlídka zruinuje i bohatého člověka
29.3.2025Nový Dodge Charger se poprvé ukázal na veřejnosti jako čtyřdvířko, bez „elektrického stigma” sklízí potlesk
29.3.2025Čínský hit, který je větší než Octavie, ale stojí míň než Fabie, se ukázal v novém. Teď vypadá jako Audi a stojí ještě míň
29.3.2025
Živá témata na fóru
- Jednostopé okénko 04.27. 20:12 - řidičBOB
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- VZKAZY 04.27. 13:59 - pavproch
- Táhneme na Brusel 04.27. 13:31 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch