Němci se pokusili vyřešit problém tažení přívěsů elektromobily, je to další absurdita

Kam se poděla touha po jednoduchých a jednoduše efektivních řešeních, která jsou obvykle z podstaty i těmi nejekologičtějšími? Německý karavan s elektromotory a bateriemi bude akorát drahý a přesto dál obtížně využitelný.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Němci se pokusili vyřešit problém tažení přívěsů elektromobily, je to další absurdita

28.7.2021 | Petr Prokopec

Němci se pokusili vyřešit problém tažení přívěsů elektromobily, je to další absurdita

/

Foto: Dethleffs

Kam se poděla touha po jednoduchých a jednoduše efektivních řešeních, která jsou obvykle z podstaty i těmi nejekologičtějšími? Německý karavan s elektromotory a bateriemi bude akorát drahý a přesto dál obtížně využitelný.

V posledních měsících se výrazným způsobem rozmohlo cestování s obytnými vozy a přívěsy. Stojí za tím pandemie koronaviru, která nejprve usadila většinu letadel na zem a z přespání v hotelu udělala složitou operaci. Lidé se tedy přesunuli za volant, s nímž spojili i mobilní kuchyň, koupelnu a obývák. Souběžně s tím se ovšem začal stupňovat tlak na elektromobilitu, který vyústil v logický, ale přesto nepříjemný problém. Už tak problematický dojezd elektrických aut je ještě problematičtější.

Co se s tím reálně dá dělat? Prakticky nic, baterie jsou dnes příliš velké, příliš těžké a příliš komplikovaně doplnitelné další energií, což v případě vyšších energetických nároků vytváří jakousi spirálu zmaru. Stoupnou-li energetické nároky na samotnou jízdu, standardní baterie přestanou stačit. Přidání dalších akumulátorů ale znovu zvedne hmotnost a zvýší energetické nároky na samotnou jízdu, a tak dokola. Závěr je jednoduchý - používat pro tažení přívěsů jiná auta, takové diesely jsou k tomu jako stvořené a dokáží to zvládnout velmi efektivně bez uživatelských nočních můr. Když se ale řeklo, že nic bez elektrického pohonu nesmí projet, hledají se řešení jiná.

S pokusem o jedno takové přichází německá firma Erwin Hymer Group, pod kterou spadá i značka Dethleffs. A právě ta se vytasila s novinkou zvanou e-Home Coco, kterou není nic jiného než karavan s vlastními bateriemi a dokonce i s vlastním elektrickým pohonem. Jakkoli absurdně to zní, je to tak - Němci chtějí, abyste k problematickému dobíjení auta přidali ještě problematické dobíjení karavanu, celé řešení kvůli dvojímu pohonu a dvojím akumulátorům zdražili a stejně ve výsledku neměli nic, co by bylo s to konkurovat konvenčnímu přívěsu taženému konvenčním autem. S takovým - řekněme - Volkswagenem Touareg TDI můžete přejet Evropu klidně na jeden zátah s jednoduchým karavanem, který vám bude stejně dobře sloužit dnes jako za 10 let.

Dethleffs zatím zkouší, co na to svět řekne, vývoj totiž stále není ukončen. Prozatímní výsledky nicméně hovoří o tom, že když je e-Home Coco připřáhnutý za Audi e-tron, zvládl dojet 400 kilometrů daleko k italskému jezeru Lago di Garda. V cíli pak vozu zbývalo 19 procent kapacity baterií, karavanu disponujícímu dvěma pakety a tedy dvakrát 40 kWh pak 21 procent. A co kdyby byl cíl daleko 600 km? Pak by bylo obojí třeba stejně dobíjet a o efektivitě celého řešení si neděláme iluze.

Němci totiž karavan osadili dvěma elektromotory usazenými uprostřed nápravy, které vyvinou až 122 koní. Tento výkon pak může být využit jak k roztáčení kol, tak k manévrům přímo na tábořišti, kdy je přívěs již odpojen. Přesto s ním budete moci za pomoci mobilní aplikace otočit kolem své osy, abyste kupříkladu nasměrovali vchod jiným směrem. K dispozici pak má oněch 80 kWh, což bude sám o sobě prvek za stovky tisíc Kč.

Přívěs nicméně zvládá i rekuperaci kinetické energie při brzdění, z toho důvodu ale karavan disponuje další složitostí - 750 (!) čidly sledujícími například to, zda řidič šlápl na brzdy, zda vůz zpomaluje či naopak zrychluje. V závislosti na tom pak systém může přívěs začít přibržďovat a tím kumulovat energii, či naopak napomoci s akcelerací. Na testovacím prototypu jsou pak sice instalované i standardní brzdy, ovšem Dethleffs počítá s jejich odstraněním, aby regenerativní brzdění bylo využito na maximum.

Z toho důvodu není znám přesný moment příchodu novinky na trh, Němci zatím zmiňují pouze záměr dostat stroj do prodeje během tří let. I kdyby se jim to ale nakonec podařilo, musíme se ptát, jaký tohle má smysl - výsledkem budou v podstatě jen dvě drahá a složitá auta v jednom, která se svou využitelností nevyrovnají levnější a jednodušší kombinaci, kterou známe dnes. A navíc bude mít kvůli akumulátorům stejně omezenou životnost jako auto samo. Co je toto za pokrok?


Němci se pokusili vyřešit problém tažení přívěsů elektromobily, je to další absurdita - 1 - Dethleffs e-Home Coco 2021 prvni sada 01Němci se pokusili vyřešit problém tažení přívěsů elektromobily, je to další absurdita - 2 - Dethleffs e-Home Coco 2021 prvni sada 02Němci se pokusili vyřešit problém tažení přívěsů elektromobily, je to další absurdita - 3 - Dethleffs e-Home Coco 2021 prvni sada 03Němci se pokusili vyřešit problém tažení přívěsů elektromobily, je to další absurdita - 4 - Dethleffs e-Home Coco 2021 prvni sada 04Němci se pokusili vyřešit problém tažení přívěsů elektromobily, je to další absurdita - 5 - Dethleffs e-Home Coco 2021 prvni sada 05Němci se pokusili vyřešit problém tažení přívěsů elektromobily, je to další absurdita - 6 - Dethleffs e-Home Coco 2021 prvni sada 06
Nový karavan firmy Dethleffs chce řešit potíže majitelů elektromobilů, kteří by rádi vyrazili na cestu s mobilním domovem. S vlastním pohonem i bateriemi je ale stejně řeší, jako zdvojnásobuje. Foto: Dethleffs

Zdroj: Dethleffs

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.