Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Němci vyzkoušeli dojezd elektromobilů ve skutečném provozu, realita má ke slibům hodně daleko
15.4.2022 | Petr Prokopec
Není rozumné očekávat, že by oficiální údaje o dojezdu elektrických aut mohly odpovídat realitě, snadno ale překvapí, jak velké rozdíly mezi oběma údaji jsou. Ukazuje to i test Auto Bildu, třeba Škoda Enyaq místo 534 km zvládá jen 350.
Pomohou elektromobily životnímu prostředí? Podle politiků určitě, podle lidí, kteří rozumí technice a dokáží používat Excel, to je za současných podmínek nemožné. Co ale tlak na plošný přechod na ně způsobí zcela jistě, je ztráta svobody pohybu, jakou máme nyní. Nejde jen o ceny těchto aut, které si nebudou moci dovolit zaplatit mnozí z těch, kteří dnes auto mají a každodenně s ním potřebují jezdit. Problém bude i to, že se omezí vzdálenosti, na které se lze pohodlně, rychle a prakticky dopravit bez podstatného plánování.
Představte si, že máte chatu zhruba 200 kilometrů od svého bydliště, z čehož většinu cesty absolvujete po dálnici. V případě benzínového či dieselového vozu neřešíte v podstatě nic, tedy kromě svršků pro sebe a své blízké a transportu jídla, pití a zábavy. Stavem palivové nádrže se ale dopředu vůbec nezabýváte, jednoduše jen dle potřeby na pár minut zastavíte, a poté můžete pokračovat v cestě. Přičemž pokud se nebojíte postihu, můžete na to na dálnici i dupnout a vše tak uspíšit.
Pokud ovšem vlastníte elektromobil, situace je docela jiná. Zvláště pokud jste si vědomi jeho reálného dojezdu, který má s oficiálními hodnotami společného asi tolik jako Andrej Babiš s bojem proti korupci a klientelismu. Baterii totiž musíte dobít na maximum, přičemž auto pomalu na nic jiného než na samotnou cestu na chatu nelze použít. Jakýkoliv najetý kilometr vás totiž následně může přijít draho - i kdyby šlo jen o to, že vámi dosažená nejvyšší rychlost nepřekročí 120 km/h a cesta vám tak zabere víc času.
Mimo to je třeba počítat s omezenějšími dobíjecími schopnostmi přímo na vaší víkendové usedlosti, zvláště pokud ta se nachází uprostřed lesů. V takovém případě pomalu ihned po příjezdu vůz připojíte k zásuvce a po doby pobytu na něj ani nesáhnete, abyste následně měli naději, že se vůbec dostanete zpátky. V podstatě se tak stáváte otrokem svého auta, jemuž uzpůsobíte vše od jízdního stylu až po veškeré vaše volnočasové aktivity. Vážně je tohle budoucnost, kterou chceme?
Zastánci elektrického pohonu v tuto chvíli nejspíše namítnou, že nová elektrická auta zvládají daleko více než oněch 200 km, dle tvrzení výrobců jde často i o trojnásobek. Nicméně je třeba pamatovat na skutečnost, že testy i dle nové metodiky WLTP probíhají v laboratořích, kde nejsou teplotní výkyvy, nevane vítr, kde v autech nesedí děti, kterým je náhle zima a proto vyžadují vyšší teplotu a kde nemusíte zavazadelník napěchovat třemi tunami jídla pro strýčka Příhodu.
Ve skutečnosti je dojezd daleko nižší, což potvrzuje německý magazín Auto Bild. Ten pravidelně ověřuje, jak daleko s vozy s elektrickým pohonem doopravdy dojedete ve skutečném provozu. Test se odehrává na obvyklém 155kilomtrovém okruhu, ze kterého 40 km připadá na jízdu ve městě, 61 km na okresky a 54 km na dálnice. Před zkouškou byla auta kompletně dobita, přičemž začátek i konec trasy byl na dobíjecí stanici. Ani jedna watthodina tak nebyla vyplýtvána zbytečně, přičemž dle opětovného dobití mohlo být jasně určeno, kolik vůz na daný úsek spotřeboval kapacity baterií.
Jak asi již tušíte, realita není ani zdaleka tak slibná, jako oficiální data. Ač tedy nové testy WLTP měly daleko více reflektovat skutečnou spotřebu, ve výsledku tu máme podobně zavádějící údaje jako při předchozí metodice NEDC. Reálnému světu se spíše blíží data americké agentury EPA, která třeba takovému Fordu Mustang Mach-E přisuzují dojezd 434 km. Dle WLTP má ten samý vůz ujet 540 km, dle Auto Bildu však zvládne jen 376 km.
Tato porce je samozřejmě dostačující na výše zmíněnou hypotetickou cestu na chatu i zpátky. Ovšem pokud byste se kupříkladu rozhodli vyrazit na výlet, již jste poněkud omezeni. Zvláště pokud místo onoho Fordu vlastníte Audi e-tron GT RS, jež namísto udávaných 472 km ujede jen 290 km. S ním se již bez nabíjení nedostanete ani zpátky domů, což platí i pro Škodu Enyaq, která se v obou případech dostala jen k 350 km dojezdu. A takový Fiat 500, jehož realitou je pouhopouhých 193 km, nemůžete použít ani na cestu jedním směrem.
Podívejte se sami na kompletní výsledky níže, jsou seřazené podle abecedy. Tohle jako jediné řešení pohonu aut? Je těžké se s tím smířit jako s rozumnou cestou, fungovat může jen jako součást podstatně většího mixu rozličných řešení.
Reálný dojezd elektrických aut na testovacím okruhu Auto Bildu
Aiways U5 (61 kWh) - 214 km
Audi e-tron GT (85 kWh) - 310 km
Audi RS e-tron GT (85 kWh) - 290 km
Audi Q4 e-tron 40 (77 kWh) - 360 km
BMW i4 M50 (81 kWh) - 250 km
BMW iX3 (73 kWh) - 300 km
BMW iX xDrive 50 (105 kWh) - 415 km
Citroën e-C4 (50 kWh) - 200 km
Cupra Born (58 kWh) - 237 km
Dacia Spring (27,4 kWh) - 173 km
Fiat 500e Icon (42 kWh) - 193 km
Ford Mustang Mach-e AWD (88 kWh) - 376 km
Hyundai Ioniq 5 (73 kWh) - 300 km
Hyundai Kona (64 kWh) - 330 km
Kia EV6 AWD (73 kWh) - 285 km
Mazda MX-30 (30 kWh) - 158 km
Mercedes-Benz EQA 250 (67 kWh) - 280 km
Mercedes-Benz EQB 300 4M (67 kWh) - 305 km
Mercedes-Benz EQS 580 4M (108 kWh) - 401 km
Mercedes-Benz EQV (90 kWh) - 306 km
Opel Combo-e Life (45 kWh) - 204 km
Opel Mokka-e Ultimate (50 kWh) - 210 km
Opel Zafira e-Life (75 kWh) - 309 km
Peugeot e-Rifter (45 kWh) - 181 km
Polestar 2 Long Range Dual Motor (75 kWh) - 335 km
Renault Twingo Electric (21 kWh) - 130 km
Škoda Enyaq iV 80 (77 kWh) - 350 km
Tesla Model 3 Performance (76 kWh) - 310 km
Volvo C40 Recharge Twin Pro (75 kWh) - 241 km
Volvo XC40 Recharge Pure Electric Single Motor (75 kWh) - 238 km
VW ID.3 Pro S (77 kWh) - 272 km
VW ID.4 Pro (77 kWh) - 350 km
VW ID.4 GTX (77 kWh) - 319 km






Škoda Enyaq s bateriemi o kapacitě 82 kWh (z čehož využitelných je 77 kWh) má dle tvrzení výrobce zvládnout na jedno nabití až 534 km. Reálně však můžete počítat s porcí o zhruba dvě stě kilometrů nižší, a to jen pokud jedete konstantní stotřicítkou. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
před 5 hodinami- První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
před 10 hodinami Nejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
včera
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Ostré Audi zabavené zločinci ukazuje, jak nenápadné superauto to může být, „anonymní” specifikace je v dražbě
před hodinouRuský trh s novými auty se po výrazném růstu propadá. Hlavní důvod říká hodně o dnešní geopolitické situaci
před 2 hodinamiToyota odhalila svérázný luxusní kombík. S líbivou cenou míří přímo proti nejprodávanějšímu kombi světa
před 4 hodinamiPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
před 5 hodinamiVW propustí víc lidí, než se zdá. Ze softwarové divize jich vyhodí dalších 1 600, funguje ale jako samostatná firma
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva