Němci ukázali novinky armádu. Parametry obřího tahače tanků berou dech, utáhne až 250 tun s pomocí motorů 12,8 a 15,6

Pokud máte pocit, že vaše nové velké SUV s třílitrovým dieselem je něco, pak říkáme: Tohle je něco! Nemusí to na první pohled vypadat, před vám ale stojí monstrum, kterému by se mezi kola jedné nápravy vešla celá Škoda Fabia.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Němci ukázali novinky armádu. Parametry obřího tahače tanků berou dech, utáhne až 250 tun s pomocí motorů 12,8 a 15,6

před 2 hodinami | Petr Prokopec

Němci ukázali novinky armádu. Parametry obřího tahače tanků berou dech, utáhne až 250 tun s pomocí motorů 12,8 a 15,6

/

Foto: Mercedes-Benz

Pokud máte pocit, že vaše nové velké SUV s třílitrovým dieselem je něco, pak říkáme: Tohle je něco! Nemusí to na první pohled vypadat, před vám ale stojí monstrum, kterému by se mezi kola jedné nápravy vešla celá Škoda Fabia.

Na vojáky si v dětství hrála spousta kluků, dnes ale intenzivněji než dříve poznáváme, že tohle není hra a válčení není zábava. Zdá se však, že dokud lidé budou lidmi, jejich vzájemné konflikty budou někdy pramenit i v ozbrojené konflikty, jakých jsme dnes svědky pomalu za humny. Pro takové momenty pak budou i jinak „hodné” firmy vyrábět patřičnou techniku, tu automobilovou nevyjímaje. Řada novinek právě tohoto ražení se ukáže už za necelé dva týdny v Abú Zabí, kde startuje mezinárodní výstava a konference IDEX zaměřená právě na armádní techniku. Mercedes-Benz tam se svými exponáty chybět nebude, do 17. února je ale pod pokličkou držet nehodlá, a tak nám je ukázal už nyní.

Divize Mercedesu zvaná Special Trucks se chlubí hlavně nejnovější šestikolkou, modelem Arocs 4042 AS 6x6, který je určen hlavně k transportu těžké techniky. A je jedno, zda jde třeba o obrovské palivové nádrže následně napájející pomalu celou armádu, nebo porouchané tanky a další kolosy, novinka by i díky dvojitému navijáku měla zvládnout odtáhnout skoro vše. Proto jde o mimořádný kolos, kterému naměříme 8 200 milimetrů na délku, 2 500 mm na šířku a 3 500 mm na výšku. Při rozvoru 4 200 mm se pak mezi přední a zadní nápravy snadno vejde i taková Škoda Fabia.

Šestikolový Arocs má nejvyšší povolenou hmotnost 40 tun, kdy přední náprava může být zatížena 9 tunami a každá ze zadních dokonce až 16 tunami. Pokud ovšem za tento kolos ještě připojíte valník, může celá souprava vážit až 250 tun. Tomu odpovídá odpovídající pohonné ústrojí, tedy 12,8litrový řadový šestiválcový diesel s kódovým označením OM 460. Ten na všech šest kol posílá 421 koní skrze dvanáctistupňovou automatickou převodovku, která ovšem dostala také režim manuální volby převodových stupňů.

Pohled na hmotnost zmíněné jednotky kupodivu opět připomíná marnost bateriového pohonu. Skoro 13litrový diesel samozřejmě není žádným peříčkem, jeho 1 015 kg je ale pořád podstatně méně než ne zase tak velké baterie elektrického Hummeru. Lehčí než je tedy i motor auta schopného táhnout 250 tun nákladu, kvůli čemuž využívá základu z masivního bloku litiny. A pořád se nejedná o vůbec největší agregát, Arocs lze osadit i 15,6litrovým dieselem s 625 koňmi.

Exemplář, který Mercedes představí na IDEXu, disponuje také střešní „zahrádkou“, systémem upravujícím tlak v pneumatikách či zatmavenými světlomety, které minimalizují možnost spatření vozu ve tmě. Jeho posádka by ale přesto měla na cestu vidět skvěle. Co se kabiny týče, ta může být standardní či pancéřovaná, přičemž stejnou možnost Němci nabízí také v případě rodiny Zetros, se kterou se rovněž na Středním Východě pochlubí.

S těmito modely je taktéž spojen 12,8litrový diesel, nicméně již jde o verzi plnící přísnější emisní normu Euro V (místo trojky u Arocsu), která produkuje dokonce 510 koní. S tím pak může být spojena nádrž až na 780 litrů paliva, načež tato až 8 840 mm dlouhá monstra zvládají nemalé vzdálenosti na jeden zátah. Povětšinou je však nižší jak jejich nosnost, tak tažná kapacita. Ani jich se však netýkají terénní omezení.


Němci ukázali novinky armádu. Parametry obřího tahače tanků berou dech, utáhne až 250 tun s pomocí motorů 12,8 a 15,6 - 1 - Mercedes-Benz Arocs Zetros 2025 verze pro armadu 01Němci ukázali novinky armádu. Parametry obřího tahače tanků berou dech, utáhne až 250 tun s pomocí motorů 12,8 a 15,6 - 2 - Mercedes-Benz Arocs Zetros 2025 verze pro armadu 02Němci ukázali novinky armádu. Parametry obřího tahače tanků berou dech, utáhne až 250 tun s pomocí motorů 12,8 a 15,6 - 3 - Mercedes-Benz Arocs Zetros 2025 verze pro armadu 03Němci ukázali novinky armádu. Parametry obřího tahače tanků berou dech, utáhne až 250 tun s pomocí motorů 12,8 a 15,6 - 4 - Mercedes-Benz Arocs Zetros 2025 verze pro armadu 04Němci ukázali novinky armádu. Parametry obřího tahače tanků berou dech, utáhne až 250 tun s pomocí motorů 12,8 a 15,6 - 5 - Mercedes-Benz Arocs Zetros 2025 verze pro armadu 05Němci ukázali novinky armádu. Parametry obřího tahače tanků berou dech, utáhne až 250 tun s pomocí motorů 12,8 a 15,6 - 6 - Mercedes-Benz Arocs Zetros 2025 verze pro armadu 06Němci ukázali novinky armádu. Parametry obřího tahače tanků berou dech, utáhne až 250 tun s pomocí motorů 12,8 a 15,6 - 7 - Mercedes-Benz Arocs Zetros 2025 verze pro armadu 07Němci ukázali novinky armádu. Parametry obřího tahače tanků berou dech, utáhne až 250 tun s pomocí motorů 12,8 a 15,6 - 8 - Mercedes-Benz Arocs Zetros 2025 verze pro armadu 08Němci ukázali novinky armádu. Parametry obřího tahače tanků berou dech, utáhne až 250 tun s pomocí motorů 12,8 a 15,6 - 9 - Mercedes-Benz Arocs Zetros 2025 verze pro armadu 09Němci ukázali novinky armádu. Parametry obřího tahače tanků berou dech, utáhne až 250 tun s pomocí motorů 12,8 a 15,6 - 10 - Mercedes-Benz Arocs Zetros 2025 verze pro armadu 10Němci ukázali novinky armádu. Parametry obřího tahače tanků berou dech, utáhne až 250 tun s pomocí motorů 12,8 a 15,6 - 11 - Mercedes-Benz Arocs Zetros 2025 verze pro armadu 11Němci ukázali novinky armádu. Parametry obřího tahače tanků berou dech, utáhne až 250 tun s pomocí motorů 12,8 a 15,6 - 12 - Mercedes-Benz Arocs Zetros 2025 verze pro armadu 12
Němci se v Saúdské Arábii za necelé dva týdny pochlubí svou armádní technikou, která kromě působivých rozměrů zaujme i svými motory. Těmi jsou obří 12,8litrové a 15,6litrové šestiválcové diesely. Foto: Mercedes-Benz

Zdroj: Mercedes-Benz

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.