Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Němci odhalili nové řešení airbagů, je to první zásadní inovace po mnoha letech
31.8.2021 | Petr Prokopec
Airbagy jsou v nových autech standardem už pěkných pár pátků, přes dílčí inovace ale fungují v principu stále stejně. Německá novinka nikoli a do prodeje se má dostat velmi brzy.
Kořeny airbagu sahají až do roku 1919, kdy si toto řešení nechali poněkud kuriózně patentovat nikoliv mechanici, nýbrž dva zubaři. Od té doby bezpečnostní prvek prošel celou řadou inovací, jež se ovšem v posledních letech soustředily především na navýšení počtu napříč kabinou. Zatímco původně airbag bránil nárazu tváře do volantu či palubní desky, dnes chrání také s boky, hlavy či kolena. A aby toho nebylo málo, pak jsou tu i venkovní chránící chodce během případné srážky a pádu na kapotu motoru.
Jedním z výrobců airbagů je Continental, jenž se jejich vývoji a hlavně jejich kontrolním systémům věnuje již 40 let. Oslavy chystá na autosalon v Mnichově, kde bude představena i nová technologie Pre-Crash Safety Monitor. Ta zajistí, aby k nafouknutí airbagů došlo v závislosti na konkrétní situaci, počtu pasažérů a jejich pozici v autě. Každý airbag je aktivován separátně, navíc díky senzorům na přídi vozu může dojít k jejich aktivaci dříve, než až ve chvíli nárazu.
Continental uvádí, že tímto způsobem nebude navýšena jen ochrana cestujících, ale zároveň dojde k prodloužení životnosti airbagu. Německá společnost navíc počítá s tím, že do budoucna by u airbagů dokonce docházelo ještě k upouštění vzduchu, a to ve chvíli, kdy je do nich člověk odražen zpětně. V té chvíli může poněkud paradoxně dojít k jeho zranění, což nová technologie eliminuje. Doufejme tedy, že skutečně zafunguje a že tu do budoucna nebudeme mít opakování skandálu, jenž položil japonskou firmu Takata.
Němci nicméně nezůstali jen u jedné inovace, v Mnichově se tak pochlubí i systémem Battery Impact Detection. Ten již dle názvu reaguje na příchod elektrické éry, přičemž počítá se senzory CoSSy (Contact Sensor System), které v případě nehody mohou okamžitě zjistit i minimální poškození akumulátorů. Continental hodlá tuto funkci propojit s kontrolními mechanismy airbagů, načež tak senzory budou moci detekovat i vandalismus. A stejně tak vezmou v patrnost i silniční nerovnosti.
O přesném termínu nasazení v produkčních vozech se pak Continental zatím nezmiňuje, vyjasnění možná přijde v onom Mnichově. Hovoří ale o brzkém nasazení do produkčních aut, čemuž není těžké věřit - novinky vychází z existujících systémů, které do jisté míry jen propojují, nemusely bychom čekat ani tak roky, ale spíše měsíce. Ostatně ony kontrolní systémy dokáže Continental již nyní modernizovat online, další vylepšování je tak o poznání snazší.
Lze už jen dodat, že vývoji řídicích jednotek airbagu se Continental začal věnovat již v roce 1981, přičemž o pět let později odstartoval i prodej. Od té doby německá společnost vyrobila již více než 350 milionů exemplářů. Během oněch pětatřiceti let pokročila od ovládání jednoho airbagu ke kontrole až 48 nezávislých okruhů. Další skandál, o jaký se postarala zmiňovaná Takata, by tak nemusel znovu nastat. Na ověření si ale ještě nějaký ten pátek budeme muset počkat.
Continental se s novou řídicí jednotkou airbagů a dalšími inovacemi pochlubí za pár týdnů na autosalonu v Mnichově. Do prodeje by pak tyto bezpečnostní prvky měly zamířit spíše v řádu měsíců nežli let. Foto: Continental
Zdroj: Continental
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Mercedes pracuje na konci kotoučových brzd, jak je známe, nové řešení by vydrželo až 15 let a 300 tisíc km
před hodinou - Obyčejná Honda předělaná na drsný muscle car Dodge se začíná prodávat, většina zájemců ale ostrouhá
před 3 hodinami - Bosch propustí dalších 5,5 tisíce lidí, i mimo Německo. Jen v posledních měsících potvrdil vyhazovy pro víc jak 12 tisíc zaměstnanců
před 4 hodinami - Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před 6 hodinami - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva