Nejzajímavější nové auto letošního roku vzniklo za zády šéfů, jak tedy prošlo do výroby?

V dnešní době se zdá být skoro nemožné, že by uvnitř automobilky někdo vyvíjel nové auto na vlastní pěst. Jenže Hiroši Tamura není jen tak někdo. A nový Nissan Z vlastně není až tak úplně nový.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nejzajímavější nové auto letošního roku vzniklo za zády šéfů, jak tedy prošlo do výroby?

19.8.2021 | Petr Prokopec

Nejzajímavější nové auto letošního roku vzniklo za zády šéfů, jak tedy prošlo do výroby?

/

Foto: Nissan

V dnešní době se zdá být skoro nemožné, že by uvnitř automobilky někdo vyvíjel nové auto na vlastní pěst. Jenže Hiroši Tamura není jen tak někdo. A nový Nissan Z vlastně není až tak úplně nový.

Premiérou tohoto týdne, měsíce a snad i roku je Nissan Z. Že se nové sportovní kupé odhalí, jsme věděli s předstihem, přesto ani tak nemůžeme přestat s ovacemi. Dnešní doba totiž rozhodně nepřeje vozům, které disponují objemným spalovacím ústrojím, jenž navíc párují nejen s pohonem zadních kol, ale rovněž s manuální převodovkou. Je sice smutné, že tohoto vozu se kvůli přísnějším regulacím EU nedočkáme v Evropě, ovšem ve hře stále zůstává individuální dovoz z Ameriky, kde kupé startuje na neskutečně nízkých 870 tisících Kč.

Co za nízkou cenou stojí, aktuálně prozradil Hiroši Tamura, produktový šéf sportovních modelů značky. Ten na návratu vozu pracoval i ve chvílích, kdy jej automobilka považovala za pohřbený a život mu vdechl do značné míry na vlastní pěst. Trh se sportovními modely se totiž posledních pár let jenom zmenšuje, je zde stále vyšší tlak na snižování spotřeby a zavádění elektrických či alespoň elektrifikovaných pohonů. Přijít tedy v takové době a takovém světě s nápadem na nový šestiválcový sporťák by se mohlo rovnat přinejmenším pracovní sebevraždě. Tamura tak začal pracovat na autě potají a udělal vše proto, aby novinka okouzlila vedení výkonem, designem i cenou.

Vše odstartovalo před čtyřmi lety, kdy vedení automobilky rozhodlo, že model 370Z bude posledním z linie dostupných sportovních kupátek. Tamura nicméně i poté požádal šéfdesignéra Alfonsa Albaisu, aby mu připravil skice, ze kterých emoce a energie přímo potečou. Jakmile je pak měl v ruce, začal pracovat na návratu vozu. Vedení Nissanu nicméně v té chvíli skutečné nemělo tušení, že k něčemu takovému vůbec dochází. O to náročnější bylo, aby Tamura manažery přesvědčil. Dnes říká, že to nešlo bez debat a už vůbec ne hladce, ale podařilo se.

Jak? Inu, požehnání přitom vůz dostal i proto, že nejde o zcela novou generaci, ale spíše rozsáhlý facelift dosavadního modelu. Zachována tak byla platforma FM, stejně jako rozvor 2 550 milimetrů. Přepracování se ovšem dočkal podvozek, jenž musí zvládat vyšší výkon. Z toho důvodu bylo pozměněno uchycení tlumičů, které jsou samy o sobě o 20 procent měkčí. Odlišná je také charakteristika pružin a přesun k elektrickému řízení umožnil rychlejší odezvu.

Zapracováno bylo rovněž na zvýšení torzní tuhosti o 10,9 procenta, s příchodem nového zadního pomocného rámu pak došlo na nárůst pevnosti o 23,9 procenta. O karbonu a dalších exotických materiálech, jenž Nissan užívá třeba u GT-R, si ovšem nové „Zetko“ může nechat pouze zdát - vůz by totiž s nimi byl až příliš drahý. Stejně tak nakonec nemáme počítat ani s návratem roadsteru, u nějž by zvýšený výkon vedl k navýšení tuhosti a tedy k nepřijatelné hmotnosti.

Přesunout se můžeme pod kapotu, kde nově svou práci odvádí tříliitrový šestiválec převzatý z Infiniti Q60 Red Sport. Pohonná jednotka nicméně prošla drobnými změnami, aby charakterově odpovídala sporťákům. Dorazil tedy třeba zpětný ventil snižující tlak, díky kterému lze počítat s lepší odezvou plynového pedálu při řazení nebo při vyšlápnutí. Agregát přitom produkuje 406 koní, s nimiž si zvládají poradit zadní pneumatiky. Třeba tak nebyl systém 4x4.

I přes veškerou snahu o udržení hmotnosti na uzdě nicméně novinka ztěžkla, a to jen o 100 kilo v rámci motorového prostoru. Vyšší výkon a hlavně točivý moment vše kompenzuje, otázkou nicméně bude bezpečné zastavení. Nissan měl v tomto ohledu vždy problémy, brzdy totiž nedokázal dostatečně uchladit. V tomto ohledu pak u novinky kvůli udržení ceny u země příliš nepokročil, navrátivší „Zetko“ tak má naneštěstí jednu pihu na kráse.


Nejzajímavější nové auto letošního roku vzniklo za zády šéfů, jak tedy prošlo do výroby? - 1 - Nissan Z 2021 prvni sada 01Nejzajímavější nové auto letošního roku vzniklo za zády šéfů, jak tedy prošlo do výroby? - 2 - Nissan Z 2021 prvni sada 02Nejzajímavější nové auto letošního roku vzniklo za zády šéfů, jak tedy prošlo do výroby? - 3 - Nissan Z 2021 prvni sada 03Nejzajímavější nové auto letošního roku vzniklo za zády šéfů, jak tedy prošlo do výroby? - 4 - Nissan Z 2021 prvni sada 04Nejzajímavější nové auto letošního roku vzniklo za zády šéfů, jak tedy prošlo do výroby? - 5 - Nissan Z 2021 prvni sada 05Nejzajímavější nové auto letošního roku vzniklo za zády šéfů, jak tedy prošlo do výroby? - 6 - Nissan Z 2021 prvni sada 06Nejzajímavější nové auto letošního roku vzniklo za zády šéfů, jak tedy prošlo do výroby? - 7 - Nissan Z 2021 prvni sada 07Nejzajímavější nové auto letošního roku vzniklo za zády šéfů, jak tedy prošlo do výroby? - 8 - Nissan Z 2021 prvni sada 08Nejzajímavější nové auto letošního roku vzniklo za zády šéfů, jak tedy prošlo do výroby? - 9 - Nissan Z 2021 prvni sada 09Nejzajímavější nové auto letošního roku vzniklo za zády šéfů, jak tedy prošlo do výroby? - 10 - Nissan Z 2021 prvni sada 10Nejzajímavější nové auto letošního roku vzniklo za zády šéfů, jak tedy prošlo do výroby? - 11 - Nissan Z 2021 prvni sada 11Nejzajímavější nové auto letošního roku vzniklo za zády šéfů, jak tedy prošlo do výroby? - 12 - Nissan Z 2021 prvni sada 12Nejzajímavější nové auto letošního roku vzniklo za zády šéfů, jak tedy prošlo do výroby? - 13 - Nissan Z 2021 prvni sada 13Nejzajímavější nové auto letošního roku vzniklo za zády šéfů, jak tedy prošlo do výroby? - 14 - Nissan Z 2021 prvni sada 14Nejzajímavější nové auto letošního roku vzniklo za zády šéfů, jak tedy prošlo do výroby? - 15 - Nissan Z 2021 prvni sada 15Nejzajímavější nové auto letošního roku vzniklo za zády šéfů, jak tedy prošlo do výroby? - 16 - Nissan Z 2021 prvni sada 16Nejzajímavější nové auto letošního roku vzniklo za zády šéfů, jak tedy prošlo do výroby? - 17 - Nissan Z 2021 prvni sada 17Nejzajímavější nové auto letošního roku vzniklo za zády šéfů, jak tedy prošlo do výroby? - 18 - Nissan Z 2021 prvni sada 18Nejzajímavější nové auto letošního roku vzniklo za zády šéfů, jak tedy prošlo do výroby? - 19 - Nissan Z 2021 prvni sada 19Nejzajímavější nové auto letošního roku vzniklo za zády šéfů, jak tedy prošlo do výroby? - 20 - Nissan Z 2021 prvni sada 20Nejzajímavější nové auto letošního roku vzniklo za zády šéfů, jak tedy prošlo do výroby? - 21 - Nissan Z 2021 prvni sada 21Nejzajímavější nové auto letošního roku vzniklo za zády šéfů, jak tedy prošlo do výroby? - 22 - Nissan Z 2021 prvni sada 22Nejzajímavější nové auto letošního roku vzniklo za zády šéfů, jak tedy prošlo do výroby? - 23 - Nissan Z 2021 prvni sada 23Nejzajímavější nové auto letošního roku vzniklo za zády šéfů, jak tedy prošlo do výroby? - 24 - Nissan Z 2021 prvni sada 24Nejzajímavější nové auto letošního roku vzniklo za zády šéfů, jak tedy prošlo do výroby? - 25 - Nissan Z 2021 prvni sada 25Nejzajímavější nové auto letošního roku vzniklo za zády šéfů, jak tedy prošlo do výroby? - 26 - Nissan Z 2021 prvni sada 26Nejzajímavější nové auto letošního roku vzniklo za zády šéfů, jak tedy prošlo do výroby? - 27 - Nissan Z 2021 prvni sada 27Nejzajímavější nové auto letošního roku vzniklo za zády šéfů, jak tedy prošlo do výroby? - 28 - Nissan Z 2021 prvni sada 28Nejzajímavější nové auto letošního roku vzniklo za zády šéfů, jak tedy prošlo do výroby? - 29 - Nissan Z 2021 prvni sada 29Nejzajímavější nové auto letošního roku vzniklo za zády šéfů, jak tedy prošlo do výroby? - 30 - Nissan Z 2021 prvni sada 30Nejzajímavější nové auto letošního roku vzniklo za zády šéfů, jak tedy prošlo do výroby? - 31 - Nissan Z 2021 prvni sada 31Nejzajímavější nové auto letošního roku vzniklo za zády šéfů, jak tedy prošlo do výroby? - 32 - Nissan Z 2021 prvni sada 32Nejzajímavější nové auto letošního roku vzniklo za zády šéfů, jak tedy prošlo do výroby? - 33 - Nissan Z 2021 prvni sada 33Nejzajímavější nové auto letošního roku vzniklo za zády šéfů, jak tedy prošlo do výroby? - 34 - Nissan Z 2021 prvni sada 34Nejzajímavější nové auto letošního roku vzniklo za zády šéfů, jak tedy prošlo do výroby? - 35 - Nissan Z 2021 prvni sada 35Nejzajímavější nové auto letošního roku vzniklo za zády šéfů, jak tedy prošlo do výroby? - 36 - Nissan Z 2021 prvni sada 36Nejzajímavější nové auto letošního roku vzniklo za zády šéfů, jak tedy prošlo do výroby? - 37 - Nissan Z 2021 prvni sada 37Nejzajímavější nové auto letošního roku vzniklo za zády šéfů, jak tedy prošlo do výroby? - 38 - Nissan Z 2021 prvni sada 38Nejzajímavější nové auto letošního roku vzniklo za zády šéfů, jak tedy prošlo do výroby? - 39 - Nissan Z 2021 prvni sada 39
Nový Nissan Z původně neměl vůbec vzniknout, jeho duchovní otec Hiroshi Tamura si jej nicméně doslova vydupal. I proto, že zpočátku obcházel vedení značky. Foto: Nissan

Zdroj: Motor Authority

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše