Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejvíce ojeté Bugatti světa míří do důchodu, za svůj život poznalo neskutečné věci
19.5.2021 | Petr Prokopec
Bugatti jsou nejrychlejšími cestovními auty světa, přesto s nimi častěji jezdí jen málokdo. V tomto případě ale bylo poslání vozu jiné, a tak jej nikdo nešetřil.
Z laického úhlu pohledu se může zdát, že vývoj automobilu končí ve chvíli, kdy je finální prototyp představen vedení té či oné značky, které následně odklepne jeho výrobu. Jenže realita je o poznání jiná a spíše než co jiného připomíná Formuli 1, jen v méně horečnatém tempu. Pokud se na královskou motoristickou disciplínu zadíváte podrobněji, zjistíte, že stáje vyvíjí vůz po celý rok, a to i v době, kdy již pracují na novém monopostu pro další sezónu. Důvodem je snaha zůstat na špici, nebo se na ní naopak dostat.
Podobné je to i mimo závodní okruhy, jak alespoň nejnověji doložilo Bugatti. To oznámilo, že posílá do důchodu prototyp modelu Chiron s interním označením 4-005. Pokud by přitom taková tisková zpráva dorazila před nějakými pěti lety, víceméně by médii prošuměla. Novinka z Molsheimu totiž v té době dostala oficiální štempl a mohla zamířit do prodeje. Znamenalo to tedy, že vývoj vozu jako takového je u konce, což logicky velelo ke „skartaci” prototypů, jak je v automobilové branži běžné.
Bugatti nicméně onen prototyp posílá do důchodu až nyní. Jde navíc o vůz, který vznikl již v roce 2013 a za sebou má tedy opravdu dlouhou životní dráhu, během které navíc najel více než 74 tisíc kilometrů. To je na Bugatti zcela extrémní kilometráž, neboť automobilka už dříve přiznala, že zákazníci najíždí s jejími vozy v průměru necelých 2 600 km a ten úplně nejojetější najel něco kolem 40 tisíc km - tady jsme skoro na dvojnásobku.
Automobilka jej zkrátka používala, a to i při testech dalších úprav, jako je třeba vylepšení navigace. I její změny Bugatti muselo ověřit v reálu, stejně jako si značka chtěla být jista tím, že modernizovaný audio systém bude stejně znít v horách i na pobřeží.
Prototyp „Čtyři Pět“ má tedy za sebou opravdu náročný život, neboť šlo o vůbec první Chiron, který jezdil po amerických silnicích. Zároveň absolvoval i vysokorychlostní testy na okruhu Nardo a prošel horkem Jižní Afriky i chladem Skandinávie. Bugatti jej pak dokonce nechalo i ožehnout motorem stíhačky Eurofighter Typhoon, což asi nedělá žádná jiná automobilka. V tomto ohledu se ale Molsheim příliš nerozepsal, jakkoliv jde o vskutku žhavé téma.
Vůz nicméně prošel i testy výdrže, a to jak své samotné, tak i řidiče. Technici Bugatti s ním totiž jezdili klidně i 10 hodin v kuse, jen aby zjistili, zda na konci vystoupí svěží. Rudiger Warda, který měl vývoj vozů Bugatti na starosti v posledních dvou dekádách, si je ale jist tím, že tým uspěl. „Absolvovali jsme všechny testy a byli na cestách mnoho týdnů, což vás spojí. Prototyp definoval naší práci a skrze něj jsme mohli zformovat Chiron.“
Je přitom otázkou, co přesně si Bugatti představuje pod pojmem „důchod“. Jak jsme zmínili výše, běžně prototypy končí ve šrotu, aby si daná automobilka byla jistá, že se nikdy nedostanou na veřejné silnice. Nicméně v případě výrobce z Molsheimu je spíše pravděpodobné, že se „Čtyři Pětka“ dočká podstavce ve firemním muzeu. Koneckonců je jasné, že více kilometrů žádný jiný Chiron jen tak nenajede.
Prototyp 4-005 míří do zaslouženého důchodu. Jeho interní označení přitom odkazuje na vývojový exemplář (číslice 4) a pátý kus v pořadí. Bugatti jej vyrobilo již v roce 2013, tedy o tři roky dříve, než Chiron zamířil do prodeje. Foto: Bugatti
Zdroj: Bugatti
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 včera 11:30
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejčtenější články
- Nové pohádky o brzkém nasazení baterií s tuhým elektrolytem ukazují, jak moc se automobilky chytají každého stébla
25.10.2024 - Rozplývající se elektrický sen Mercedesu poslal finance firmy ke dnu, zisky z prodeje aut se zhroutily o 64 procent
26.10.2024 - Nové vrcholné Ferrari vzniklo původně jako jednomístné, tak moc mu tvůrci chtěli dát extrémní proporce
26.10.2024 - Neuvěřitelný obrat Porsche. S elektromobily narazilo tak moc, že slibuje vrátit spalovací motory i dřív jen elektrickým modelům
26.10.2024 - Číňané dokazují, že ať už dnes evropské automobilky přijdou skoro s čímkoli, oni to hned udělají lépe a levněji
26.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva