Home > Rubriky a sekce > Představení, Život řidiče, Zajímavosti > Článek
Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV Report 2020: Dacie se odlepují ode dna
17.11.2019 | Petr Prokopec
Ještě loni vozy rumunské značky okupovaly téměř všechny nejhorší pozice jednotlivých žebříčků, letos je to s nimi aspoň o trochu lepší, byť jen o málo. Na chvostu jsou nyní Chevrolety, na vrcholu Mercedesy.
Výsledky německého TÜV Reportu zmiňujeme pravidelně, koneckonců jde o nejucelenější studii informující o kvalitách ojetých vozů, jejíž kořeny sahají až do roku 1972. Naši sousedé vychází z kontrol TÜV, které jsou obdobou české STK. Pro letošek měli k dispozici data z prohlídek zhruba 9 milionů aut, jež byly provedeny v období od července 2018 do června 2019. Prozkoumáno bylo 237 nejčastějších modelů rozdělených do pěti věkových kategorií, kdy závadovost starších vozů stejně jako v předchozích letech skokově rostla.
Spolehlivost aut je do značné míry ovlivněna tím, jak se kdo o svůj vůz stará. A zatímco v prvních letech jsou motoristé nuceni jezdit do autorizovaných servisů, aby nepřišli o záruku, po jejím skončení již o všem rozhoduje hlavně jejich finanční situace. Řada závad tak bývá zanedbána či odložena na pozdější dobu, kdy již může být pozdě. Nejde přitom ani tak o problémy multimediálních systémů, ale o komponenty nutné pro bezpečný pohyb na silnicích.
Report přitom jako nejčastější závadu zmiňuje problematické světlomety, kdy hlavně u starších aut již mohou být kryty zakalené. To následně vede k nižší svítivosti. Zmiňována jsou také nefunkční brzdová světla. Dále jsou němečtí motoristé od TÜV vyhazováni za úniky oleje, ať již z motoru nebo převodovky. Sjeté brzdové kotouče či závady na brzdových hadičkách jsou další překážkou na cestě k požadovanému „štemplu“, stejně jako nelze za bezpečné považovat prasklé pružiny či porouchané tlumiče.
Zajímavé pak je, že i TÜV se nakazila „zeleným morem“. Tedy jinými slovy kontrolní orgán začíná mluvit o tom, že by součástí prověrek měla být důkladnější emisní kontrola. Ta by se u dieselů zaměřovala hlavně na NOx, u benzinových aut pak na pevné částice. TÜV dokonce v tomto směru požaduje plný přístup k řídicí jednotce vozu, ze které by byla stažena veškerá data o provozu, a to prý proto, aby byla odhalena jakákoliv případná manipulace ze strany automobilky nebo majitele. TÜV navíc navrhuje, aby veškeré informace byly do budoucna skladovány na serverech nezávislé organizace, což je z řad úhlů pohledu kontroverzní požadavek.
Z výsledků letošního TÜV Reportu vyplývá, že 0,1 procenta zkontrolovaných vozů je zralých na sešrotování, zatímco 21,5 procent má závažné problémy. 68,8 procenta aut pak technickou kontrolou prošlo na výbornou, u zbytku jsou závady méně podstatné
Budoucnost ale nyní dejme stranou, místo toho se budeme soustředit na aktuální zjištění. Ani v tomto případě ale nebudeme pokračovat v příliš pozitivním duchu, neboť zatímco předloni činil průměrný počet problematických aut 19,9 procenta, loni to již bylo 21,2 procenta a pro letošek jsme na 21,5 procentech. Je tedy patrné, že celková spolehlivost se zhoršuje, což má souvislost s narůstajícím stářím německého vozového parku. To se aktuálně vyšplhalo na 9,5 roku.
TÜV naznačuje, že za tím stojí hlavně vyšší kvalita moderních aut, které daleko lépe odolávají korozi a mohou tak sloužit citelně delší dobu. Nicméně čím starší vůz je, tím méně pozornosti již lidé věnují světlům, brzdám či podvozku. Proto ostatně 0,1 procenta neboli 15 tisíc aut bylo pro provoz zcela nezpůsobilých. Vozů se závažnými problémy vyžadujícími nákladnou opravu pak bylo 0,4 procenta.
Toliko ale pro úvod, nyní již můžeme přejít ke konkrétním výsledkům v jednotlivých věkových kategoriích. V potaz je přitom kromě průměrného množství závad brát také nájezd, který může pořadí pořádně zpřeházet.
Kategorie dvou- a tříletých aut
Hned na úvod tu máme nemalé překvapení, absolutním vítězem celé studie se stává Mercedes GLC, který tak sesadil z trůnu Porsche 911. Nejen, že v jeho případě byl zaevidován nižší počet závad, ale zároveň se také může pochlubit více než dvojnásobným počtem najetých kilometrů. Ikona z Zuffenhausenu i kvůli nižšímu nájezdu nakonec neskončila na stříbrné příčce, ale de facto je spíše až bronzová, neboť sice mírou problémů je na tom stejně jako Mercedes SLC/SLK, i jeho majitelé však usedali za volant častěji.
Porsche se zřejmě nevyplácí pozvolný přechod k digitalizaci a přeplňovaným motorům, neboť ve všech dalších věkových kategoriích je již model 911 bezpečně první. Nicméně u čtyř-a pětiletých aut jde o generaci 991 před faceliftem, ve zbytku pak o generaci 997. To do značné míry ještě jsou analogové a povětšinou atmosférické vozy, z nichž technickou kontrolou prochází naprostá většina hned napoprvé a bez zaváhání. Spojitost to ale samozřejmě má s finanční situací jejich majitelů.
Zajímavé také je, že u nejmladších vozů čelo pelotonu až na jedinou výjimku tvořenou Mazdou CX-3 opanovala německá liga. Nejúspěšnější je Mercedes, který kromě první a druhé příčky obsadil také čtvrtou, pátou, sedmou a desátou. Kromě japonského SUV a Porsche se tak do první desítky protlačily již jen dva modely Audi, a sice Q5 a Q3. Na čtyři kruhy pak navíc připadá i jedenáctá pozice, zbytek světa tak startuje až od dvanáctého místa.
My pak již jen bleskurychle sjedeme na dno žebříčku, kde se již překvapení nekoná. Tak jako v předchozích letech zde najdeme modely Dacie, u nichž je nízká cena zjevně vykoupena nepříliš oslňující spolehlivostí. Přitom Duster i Logan mají najeto o poznání méně kilometrů než vítězný Mercedes. To pak ve výsledku platí i o vozech Škody, kdy pouze Fabia skončila v nadprůměru. Takový Superb ale již patří mezi nejhorší.
Kategorie čtyř- a pětiletých aut
O vítězství Porsche jsme mluvili již výše, překvapivé je ovšem druhé místo, kam se vyšvihl Opel Mokka, jenž navíc mívá poměrně vysoký nájezd. Na druhou stranu, takové Audi Q5 kvalitativně příliš nezaostává, najeto má ještě o polovinu více. Teoreticky by tedy na tom mohlo být i lépe než SUV mainstreamové značky, byť situaci logicky bude ovlivňovat také cena práce a komponentů. Opravy u čtyř kruhů budou daleko dražší než u Opelu.
Stejně tak nás překvapení čeká na úplném konci žebříčku, kde kupodivu oproti předchozím letům již nenajdeme Dacii, nýbrž Chevrolet Spark. Ten má v průměru najeto skoro o polovinu méně než VW Sharan a Seat Alhambra, jež skončily před ním. Rovnat se mu sice nájezdem může Fiat Punto, ovšem také Italové jsou na tom se spolehlivostí výrazně lépe. Na druhou stranu však i je dokázal překonat Logan či Sandero, takový Duster si pak drží ještě větší odstup.
Uspokojivý tentokráte může být i pohled na české vozy, neboť v nadprůměru skončilo Citigo, Octavia, Rapid i Yeti. Průměrné množství jejich závad je pomalu na úrovní dvou- až tříleté Škody Superb, což je vskutku zarážející. Ukazuje se tak, že čím více mladoboleslavská značka začíná šlapat do moderních systémů, tím hůře zjevně pro ni. A platí to nakonec i pro Superb, neboť se stářím narůstá jeho pozice v žebříčku.
Kategorie šesti- a sedmiletých aut
Jelikož vám nejspíše již začíná stydnout káva, přidáme na tempu. Pomineme tedy opětovné vítězství Porsche a místo toho probereme jeden z mýtů, dle kterých je kvalita japonských aut neprůstřelná. Tak tomu v mnoha ohledech může být, ovšem nikoliv v těch oblastech, na které klade důraz TÜV. Do popředí se dostalo pouze Mitsubishi ASX a Honda CRV, jež s odstupem následují Mazda 3 a Mazda 2. To je ale v rámci nejlépe hodnocené skupiny naprosto vše.
Na druhou stranu, mezi nejhoršími vozy žádného Japonce nenajdeme, jejich kvality tak začínají být spíše průměrné. Takové Škody jsou až na Citigo a Yeti ovšem podprůměrné, zády jim však ukazuje spíše německá či španělská konkurence, případě vozy Fordu. Hlavně Francouze ale najdeme spíše na chvostu. Nejhorší nadále zůstává Chevrolet Spark, Dacie jsou stále nízko, ale znovu už ne na úplném dně.
Kategorie osmi- a devítiletých aut
Blížíme se do finále, Škodu tak budeme chválit stále více. Superb, Yeti a Octavia jsou na tom na daný věk velmi dobře, a to přesto, že se chlubí povětšinou vyšším nájezdem než konkurence. Zajímavá je situace u vlajkové lodi mladoboleslavské automobilky, neboť Superb má stejné množství závad i najetých kilometrů jako Mercedes třídy E. Oba vozy jsou na tom kvalitativně dvakrát lépe než nejhorší Chevrolet Matiz, který má přitom najeto jen poloviční množství kilometrů. Ten je opět nejhorší, i tady se tedy Dacie odlepily ode dna.
Za pozornost stojí také umístění Nissanu Qashqai, který patří mezi nejpopulárnější SUV světa. Kvalita za tím ale rozhodně nestojí, neboť zatímco u dvou- a tříletých aut se Qashqai ještě drží v zeleném pásmu, v dalších dvou věkových kategoriích již klesá do oranžového. A v tomto případě jej dokonce nalezneme mezi nejhoršími, ačkoliv má stejný nájezd jako třeba takové BMW X1, které skončilo třetí s dvaapůlkrát vyšší spolehlivostí.
Kategorie deseti- a jedenáctiletých aut
Závěr reportu je pak vlastně jen potvrzením již řečeného. Na čele tedy najdeme Porsche 911, chvost žebříku patří Chevroletu Matiz. Sice spolu s Dacií Logan, ta ale dosáhla stejného množství problémů při takřka dvojnásobném nájezdu. Qashqai ani tentokráte neoslňuje kvalitou, škodovky pak v nadprůměru budete hledat marně. Na druhou stranu však na tom nejsou až tak špatně jako třeba Kia Cee'd, která je jen pár příček před Nissanem.
Japonci pak mají v nadprůměru daleko více zástupců než u nových aut, platí to však hlavně o Toyotách či Mazdách. Fanoušci Nissanu ale při pohledu na tabulku zrovna šťastní nebudou, stejně jako musí s velmi častými opravami počítat také majitelé Renaultů nebo Citroënů. Tím jsme se ale dostali na úplný závěr, pročež jen dodáme, že sázkou na jistotu se zjevně stává Mercedes, u kterého je pomalu jedno, jaký model zvolíte - prakticky vždy ale skončíte v nadprůměru bez ohledu na věk. Kdo má rád dobrodružství, tomu nelze než doporučit malé Chevrolety, které jsou skoro vždy nejhorší. Dacie už v tomto směru tedy „nevítězí”, i tak je ale jejich bilance nadále tristní.
Mercedes-Benz GLC se stal letošním králem...
...zatímco Chevrolet Spark dokázal vystrnadit z posledních příček Dacii
Přesto modely Logan, Sandero a Duster patří dále k nejhorším
Zdroj: TÜV
Bleskovky
- Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
před 7 hodinami - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Ferrari vyrábí auta docela jinak než téměř všichni ostatní, díky neobvyklému řešení chce své vozy udržet na silnicích navěky
27.10.2024 - Nový vrcholný McLaren je rozpačitý, záblesky výjimečnosti se ale najdou. Revoluční řešení podvozku mění zažitá pravidla
27.10.2024 - Jedna z největších pojišťoven nařídila odstranit nabíječky aut ze všech svých parkovacích domů kvůli riziku požáru
28.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024 - VW zaskočil vlastní dealery změnou spojenou s chystanými elektrickými novinkami, ti už na něj chystají žalobu
28.10.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.27. 19:41 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 11.27. 18:50 - řidičBOB
- kamera do auta 11.27. 18:44 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.27. 18:03 - jerry
- whitelist & blacklist 11.27. 17:21 - jerry
- VZKAZY 11.27. 14:40 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.27. 13:34 - jerry
- Detektory policejních radarů 11.27. 10:52 - mafel