Největší současný propadák Škody končí rok ve smutné křeči, bude rád za 10 tisíc prodaných aut v celé EU

Nedá se říci, že by se škodovce letos nedařilo, se svým relativně konzervativním přístupem boduje i u těch, kteří o její vozy dříve nejevili zájem. I tak se na bílé holubici jejích prodejů najde pár černých skvrn, Enyaq Coupe je tou největší z nich.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Největší současný propadák Škody končí rok ve smutné křeči, bude rád za 10 tisíc prodaných aut v celé EU

včera | Petr Miler

Největší současný propadák Škody končí rok ve smutné křeči, bude rád za 10 tisíc prodaných aut v celé EU

/

Foto: Škoda Auto

Nedá se říci, že by se škodovce letos nedařilo, se svým relativně konzervativním přístupem boduje i u těch, kteří o její vozy dříve nejevili zájem. I tak se na bílé holubici jejích prodejů najde pár černých skvrn, Enyaq Coupe je tou největší z nich.

Opravdu by nás zajímalo, kam vedení Škody dalo svého času hlavu, když si usmyslelo, že z výrobce racionálně orientovaných, relativně dostupných aut okouzlujících hlavně poměrem hodnoty a ceny udělá značku čistě elektrických vozů. To bylo první špatné rozhodnutí, od počátku absurdní strategie, která jen tupě kopírovala stejně nesmyslný krok mateřského Volkswagenu. Předchozí vedení české značky bylo proti, to současné tomu jen nadšeně tleskalo.

Od té chvíle jsme plni obav o její budoucnost, neboť logicky zanedbává své spalovací portfolio a prakticky všechen potenciál investuje do elektrických modelů. Výměnou za co? Obchodně skoro není o čem mluvit, ostatně už „originální” nápad zkopírovat Teslu a začít s elektromobily v horních patrech trhu, kde na nabídku Škody nikdo nečeká, byl pochybný. Kdyby automobilka měla na tomto poli co nabídnout své tradiční pragmatické klientele, mohla rozbít bank, jenže ono na něm nabídnout není co. Elektrická auta nejsou s to ve své současné podobě přijít s čímkoli, co by oslovilo kupce Octavie a spol. A tak přišel Enyaq, možná designově líbivé, ale jinak omezeně prakticky použitelné auto za ceny atakující klidně až dvoumilionovou hranici.

Že to po uspokojení jakési počáteční poptávky a vyčerpání možností zejména německých dotací není prodejní hit, je nabíledni. Před sebou máme čerstvá data společnosti JATO Dynamics o prodejích nových aut v Evropě za prvních 11 měsíců letošního roku a pro Škodu jako takovou vyznívají pozitivně - prodala 693 492 aut místo 620 872 vozů loni za stejné období, což je velmi zdravých 11,7 procenta meziročního růstu. Ale čemu za něj vděčí? Ve zkratce „všemu, co ještě nestačila oddělat”. A to v podstatě bez jakékoli nadsázky.

Výrazné prodejní úspěchy zaznamenávají všechny klasičtější modely v roky starých, maximálně postupně inovovaných podobách, zejména Fabie, Octavie a Karoq. Hůř jsou na tom nejen podle nás nešťastné nové generace Superbu a Kodiaqu, jakkoli je možné, že jejich prodeje letos dočasně poškozuje generační obměna. Co se neposouvá doslova nikam, je Enyaq, který je po sedmi měsících s 62 482 prodanými na loňských číslech, a to navzdory tomu, že je už pěkných pár měsíců prodáván za zřetelně dumpingové ceny. Ale jasně, možná řeknete, že přes to všechno nejde o úplně tristní výsledek. Je tu ovšem i horší.

Ve vší té elektrické obsesi někoho ze škodovky napadlo vyšperkovat nabídku Enyaqu verzí kupé, tedy spíš pseudokupé, prostě stylověji pojatým SUV. Auto tak přišlo kus praktičnosti, nabylo na ceně a... No a neoslovuje už téměř vůbec nikoho. Pokud je Enyaq nesmysl žijící primárně z přerozdělovacích schémat, přímých i nepřímých nařízení a zelených politik větších firem, Enyaq Coupe je nesmysl na druhou. A podle toho se také prodává.

Letos má na kontě v Evropě pouhých 9 494 zářezů do pažby, to je skoro nic. A i když se loni teprve začínal prodávat, takže by letos měl teprve válet, jeho listopadový odbyt v podobě 1 115 prodaných vozů znamená meziroční pokles dokonce o 14 procent, za celý rok je dole o 12. To už snad nemůže Škodě vydělat ani grafickou přípravu katalogů, Porsche prodá skoro dvakrát víc sportovních devětsetjedenáctek, to pro srovnání.

Prodeje české automobilky, které jsou takové navzdory tomu, že na elektromobily sází vše, investuje do nich téměř vše, propaguje hlavně je, přijímá na ně milion dotací, využívá všech evropských přerozdělovacích mechanismů atp., by firmě jasně měly ukazovat, jakou cestou se má ubírat. Co ona na to? Všichni ruce nahoru a nic než elektrická budoucnost neexistuje. Přejeme s touto strategií firmě hodně zdaru, zvlášť v Česku. Tady letos podle SDA prodala 1 535 Enyaqů všech verzí, asi pětinu kusů druhého nejméně žádaného modelu v portfoliu (Superb, 6 928 aut).

No nad čím váhat, že? Budoucností je prostě elektřina, musí to být ona. Skvělý produkt, žádaný, láme prodejní tabulky, copak to nevidíte? Pak vyrazte do Mladé Boleslavi, tam na to zjevně mají nějaké speciální brýle, protože oni to vidí. A teď budou hrdě prodělávat hlavně na Elroqu, takže odbyt Enyaqu možná zamíří ještě níž. No není to simply clever?


Největší současný propadák Škody končí rok ve smutné křeči, bude rád za 10 tisíc prodaných aut v celé EU - 1 - Skoda Enyaq RS Coupe 2024 ilustracni foto 01Největší současný propadák Škody končí rok ve smutné křeči, bude rád za 10 tisíc prodaných aut v celé EU - 2 - Skoda Enyaq RS Coupe 2024 ilustracni foto 02Největší současný propadák Škody končí rok ve smutné křeči, bude rád za 10 tisíc prodaných aut v celé EU - 3 - Skoda Enyaq RS Coupe 2024 ilustracni foto 03
Tahle škodovka za víc jak 1,7 milionu Kč? Souhlasná odpověď zaznívá po celé Evropě jen velmi zřídka. Foto: Škoda Auto

Zdroje: JATO Dynamics, SDA

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.