Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Největší průšvih moderních aut skončí bez nástupce, výrobce už zjevně omrzela trápení s ním
27.4.2023 | Petr Prokopec
Doba by podobným vozům měla přát, ale realita je jiná. Jednak jsou tu vleklé problémy samotného Boltu, které automobilku stály už desítky miliard. A pak je tu pojetí politických tlaků, které v případě elektrického pohonu značně protežuje auta velká a těžká, ne malá a lehká.
Chevrolet Bolt vám jistě představovat nemusíme, zejména v roce 2021 jsme se tomuto problémovému elektromobilu věnovali dosyta. Potíže s ním postupně eskalovaly až do té míry, že byl překřtěn na vůbec největší průšvih moderních aut. Důvodem byly a jsou jeho baterie od firmy LG Chem, jenž vedly k mnoha požárům. Koncern General Motors se vše nejprve pokusil vyřešit softwarově, než kapituloval a oznámil, že u veškeré produkce dojde na výměnu akumulátorů. I přesto, že se jednalo o stále relativně malý počet 142 tisíc aut, náklady na svolávací akci se vyšplhaly na 1,8 miliardy dolarů (cca 38,27 mld. Kč).
Jelikož se GM obával nových stížností, nedošlo pouze na svolávací akci, ale také na pozastavení výroby. Montážní linky se znovu rozjely až 4. dubna 2022, tedy po téměř osmi měsících. Pro Chevrolet šlo o velkou ránu, neboť automobilka na počátku roku 2021 představila novou variantu Bolt EUV. Její první exempláře přitom k dealerům začaly najíždět v srpnu, tedy prakticky ve stejný moment, kdy byla oznámena ona svolávací akce. K zákazníkům se tak už nedostaly.
Jakmile nicméně Chevrolet znovu rozjel prodej, vystrašil tím i Teslu. S oběma verzemi svého problémového elektromobilu totiž spojil velmi příznivé ceny, které byly výrazně nižší než u Modelu 3 a Y. Značce se díky tomu loni povedlo prodat 38 120 aut, což ve srovnání s předchozím obdobím představuje 72procentní nárůst. Bolt se díky tomu stal stěžejním elektromobilem celého koncernu, neboť na kontě měl 90 procent veškerých prodejů elektrických aut od GM.
Ani tento úspěch ale zjevně nezastínil veškeré potíže a fakt, že na malých elektrických vozech je těžké něco vydělat. Chevrolet tak aktuálně oznámil, že trápení se s Boltem ukončí a model letos ve výrobě skončí. Automobilka jej hodlá nahradit celou plejádou nových bateriových aut, která budou postavená na platformě Ultium. I na té sice pracovalo LG Chem, nicméně ve srovnání s problémovými akumulátory má jít o značný pokrok, ať již jde o hmotnost, hustotu, kapacitu či výrobní náklady. Žádného jakkoli přímého nástupce ale Bolt nedostane - nahradit jej mají vozy jako Equinox EV, Blazer EV či Silverado EV, tedy mnohem větší a dražší modely.
Je paradoxem, že než se Bolt rozloučí, měl by se postarat o rekordní registrace. Automobilka totiž předpokládá, že letos by měla prodat přes 70 tisíc exemplářů. Když si nicméně uvědomíme, že Bolt startuje na 26 500 USD (asi 563 tisíc Kč) a Bolt EUV na 27 800 USD (cca 591 tisíc Kč), přičemž v obou případech lze uplatit plný federální kredit, tedy 7 500 USD (asi 160 tisíc Kč), pak tento výhled není nereálný. Jde totiž o vůbec nejlevnější elektromobil v celých Státech, nic z toho ale nedokáže přebít rozčarování GM z dosavadních problémů s ním.
Bolt je na trhu od roku 2016, provedení EUV dorazilo s pětiletým zpožděním. Letos nicméně tyto levné elektromobily končí, přičemž nahrazeny nebudou přímo ničím - zaskočí za ně mnohem větší a dražší vozy. Foto: Chevrolet
Zdroj: Chevrolet
Bleskovky
- Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
včera - Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
2.2.2025 - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
1.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Audi znovu mění pojmenování svých modelů, uprostřed předchozí změny. Ukazuje tím hloubku svých problémů
před 3 hodinami - Šéf Škody dál kňučí nad neštěstím, které sám pomohl způsobit. Teď říká, že Evropská unie dělá chybu
včera - Někdo si koupil poslední vrcholný luxusní dálniční stíhač Mercedesu a sotva s ním jezdil, ztrátu hodnoty si vyžírá řádně
včera - Elektromobily podle studie svou životností překonávají spalovací vozy, vydrží prý skoro 20 let v průměru. Je to výsměch, šlendrián a tmářství
včera - Řidič Policie ČR před „rekordní nehodou” nesmyslně riskoval. Rychlost ani styl jízdy neodpovídaly tomu, kam jel
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva