Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Největší průšvih moderních aut eskaluje, dalším krokem už je jen výkup a šrotování
18.8.2021 | Petr Miler
Po všem, co se dosud událo, už není možné hovořit o překvapení, účet pro automobilku se ale zcela jistě vyšplhá do desítek miliard. A může jen doufat, že tím skutečně problém vyřeší.
Když jsme dříve v průběhu letošního roku naráželi na to, že patálie koncernu GM s elektrickým Boltem až nápadně připomínají obrovský průšvih s modelem EV1, někteří z vás nám vyčítali, že přeháníme. Zatím ale vše dál míří stejným směrem a můžeme si jen přát, aby to stejným způsobem i neskončilo.
Pro nezasvěcené připomeňme, že EV1 poslal General Motors do prodeje v druhé polovině 90. let jako potenciálně průlomový vůz, nakonec se z něj ale vyklubalo fiasko, které v celé historii automobilismu nachází jen pár sobě rovných. Vůz trápily technické problémy související zejména s bateriemi, které se nakonec ukázaly být tak neřešitelnými, že GM všechna auta raději stáhl z oběhu a naprostou většinu z nich sešrotoval.
Nyní jsme o dobré čtvrtstoletí dál a technické možnosti řešení podobných patálií jsou o podobný kus vpřed, Američané jsou ale ve velmi podobné, ne-li ještě větší bryndě. Zmíněný Bolt začala trápit spontánní vznícení akumulátorů a nic na tom nezměnily ani dvě svolávací akce. Automobilka tak nejprve bizarně instruovala majitele k tomu, aby auto ani neparkovali doma, příliš jej nenabíjeli či příliš nevybíjeli a už vůbec jej nenabíjeli přes noc, což byl logicky neudržitelný stav, který mohl vést jen k další svolávací akci.
Ta už byla oznámena, automobilka ale o jejím smyslu hovořila na veřejnosti docela vágně - inu, takovými věcmi se nikdo nechlubí. Bylo tedy jen naším předpokladem, že povede k výměně akumulátorů desítek tisíc aut, protože co jiné ho by výrobce mohl po všem zmíněném dělat? Ještě tedy existovala jistá šance na dílčí výměny baterií či specifickou kontrolu všech aut a výměnu paketů jen u těch, která projevují určité problémy, ale to už se nestane.
Již více zdrojů nezávisle na sobě potvrdilo, že GM kompletně vymění akumulátory u všech dotčených aut z let 2017 až 2019. Podle Electreku již automobilka začala kontaktovat majitele a plánovat výměny paketů, přičemž se zdá, že rozlišováni jsou jen podle data výroby vlastněných aut - novější vozy zamíří do servisů dříve zřejmě ve jménu hesla „když už má něco shořet, ať je to co nejstarší”.
Automobilka k novým bateriím přidá i novou záruku na dalších 8 let a 160 tisíc km, a tak se bude muset ještě dlouho modlit, aby se problémy nevrátily. I tak to pro ní bude enormně drahé - už dosavadní svolávačky stály GM 17 miliard korun a to nebyly v podstatě ničím ve srovnání s tím, co je třeba udělat nyní. O desítky miliard tu půjde zcela jistě a nikde není psáno, že jde o konečné řešení. Tušíme, že kdyby potíže s bateriemi přetrvávaly, žádná další výměna už nepřijde - vykoupit zbylá auta a sešrotovat je by bylo opět levnější...
69 tisíc Chevroletů Bolt z let 2017 až 2019 skutečně čeká kompletní výměna akumulátorů kvůli riziku vznícení. Něco takového přijde GM na desítky miliard a nikde není psáno, že to všechny problémy vyřeší. Foto: Chevrolet
Zdroje: Reuters, Electrek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 8 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 10 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 11 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.18. 22:26 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie