Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Největší průšvih moderních aut eskaluje, dalším krokem už je jen výkup a šrotování
18.8.2021 | Petr Miler
Po všem, co se dosud událo, už není možné hovořit o překvapení, účet pro automobilku se ale zcela jistě vyšplhá do desítek miliard. A může jen doufat, že tím skutečně problém vyřeší.
Když jsme dříve v průběhu letošního roku naráželi na to, že patálie koncernu GM s elektrickým Boltem až nápadně připomínají obrovský průšvih s modelem EV1, někteří z vás nám vyčítali, že přeháníme. Zatím ale vše dál míří stejným směrem a můžeme si jen přát, aby to stejným způsobem i neskončilo.
Pro nezasvěcené připomeňme, že EV1 poslal General Motors do prodeje v druhé polovině 90. let jako potenciálně průlomový vůz, nakonec se z něj ale vyklubalo fiasko, které v celé historii automobilismu nachází jen pár sobě rovných. Vůz trápily technické problémy související zejména s bateriemi, které se nakonec ukázaly být tak neřešitelnými, že GM všechna auta raději stáhl z oběhu a naprostou většinu z nich sešrotoval.
Nyní jsme o dobré čtvrtstoletí dál a technické možnosti řešení podobných patálií jsou o podobný kus vpřed, Američané jsou ale ve velmi podobné, ne-li ještě větší bryndě. Zmíněný Bolt začala trápit spontánní vznícení akumulátorů a nic na tom nezměnily ani dvě svolávací akce. Automobilka tak nejprve bizarně instruovala majitele k tomu, aby auto ani neparkovali doma, příliš jej nenabíjeli či příliš nevybíjeli a už vůbec jej nenabíjeli přes noc, což byl logicky neudržitelný stav, který mohl vést jen k další svolávací akci.
Ta už byla oznámena, automobilka ale o jejím smyslu hovořila na veřejnosti docela vágně - inu, takovými věcmi se nikdo nechlubí. Bylo tedy jen naším předpokladem, že povede k výměně akumulátorů desítek tisíc aut, protože co jiné ho by výrobce mohl po všem zmíněném dělat? Ještě tedy existovala jistá šance na dílčí výměny baterií či specifickou kontrolu všech aut a výměnu paketů jen u těch, která projevují určité problémy, ale to už se nestane.
Již více zdrojů nezávisle na sobě potvrdilo, že GM kompletně vymění akumulátory u všech dotčených aut z let 2017 až 2019. Podle Electreku již automobilka začala kontaktovat majitele a plánovat výměny paketů, přičemž se zdá, že rozlišováni jsou jen podle data výroby vlastněných aut - novější vozy zamíří do servisů dříve zřejmě ve jménu hesla „když už má něco shořet, ať je to co nejstarší”.
Automobilka k novým bateriím přidá i novou záruku na dalších 8 let a 160 tisíc km, a tak se bude muset ještě dlouho modlit, aby se problémy nevrátily. I tak to pro ní bude enormně drahé - už dosavadní svolávačky stály GM 17 miliard korun a to nebyly v podstatě ničím ve srovnání s tím, co je třeba udělat nyní. O desítky miliard tu půjde zcela jistě a nikde není psáno, že jde o konečné řešení. Tušíme, že kdyby potíže s bateriemi přetrvávaly, žádná další výměna už nepřijde - vykoupit zbylá auta a sešrotovat je by bylo opět levnější...






69 tisíc Chevroletů Bolt z let 2017 až 2019 skutečně čeká kompletní výměna akumulátorů kvůli riziku vznícení. Něco takového přijde GM na desítky miliard a nikde není psáno, že to všechny problémy vyřeší. Foto: Chevrolet
Zdroje: Reuters, Electrek
Bleskovky
První elektrický muscle car ostudně selhal ve sprintu. V tom jediném, co má umět, mu zadek nakopalo rodinné SUV
dnesDvě z největších silničních stíhaček automobilových dějin si to rozdaly ve sprintu, je to souboj aut za víc než 300 milionů
včeraBugatti začalo pro nový Tourbillon nabízet tovární příslušenství. Je to jiný svět, pár „cetek” navíc by zruinovalo i miliardáře
25.2.2025
Nejnovější články
Americká policie si koupila hromadu služebních sporťáků. V uniformě jim to sekne, lidé ale takový nákup „nedávají”
před 6 hodinamiTaké auta dostihl koronavirus. Studie odhalila, jak vysoká je dnes poruchovost vozů vyrobených za pandemie
před 7 hodinamiOhyzdné BMW M2 dostalo pořádný „facelift”, teď vypadá konečně dobře. Automobilka by si měla dělat poznámky
před 9 hodinamiUž i Britové říkají, že žádný zákaz spalovacích aut nebude, ani u nich, ani jinde. Otevřeně vyzývají k referendu
před 10 hodinamiToyota těší staromilce, jejím řidičským autům zůstanou spalovací motory a manuály „neomezeně dlouho”
dnes
Živá témata na fóru
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.27. 20:20 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.27. 20:18 - M.Z.
- Detektory policejních radarů 02.27. 14:30 - řidičBOB
- Za kolik jezdíte s benzínem? 02.27. 10:07 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 02.27. 08:43 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 02.25. 19:01 - Kavis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 02.25. 15:25 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 02.24. 17:28 - PepaSFI