Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Největší elektrický propadák Volkswagenu prý skončí bez nástupce, VW to ale popírá
30.11.2023 | Petr Miler
Měl to být hit, převratný model, nový Golf, ze všech těchto očekávání se ale stal jen nesplnitelný sen postavený na velmi vratkých základech. ID.3 má zřetelné problémy s odbytem a nedivili bychom se, kdyby zvěsti o jeho konci byly pravdivé, VW to ale nepřipouští.
Bylo to první znamení problémů, s jejichž následky se VW mocně potýká v posledních měsících a které vedlo až k zoufalým prohlášením vedení a velkému propouštění. Německá automobilka si z nějakého, pro nás - a nejen pro nás - nesrozumitelného důvodu před pár léty vzala do hlavy, že svět ovládne s téměř nikým nechtěnými elektrickými auty a všechno vsadila na novou řadu elektrických modelů ID. Hned ten první byl ale od začátku spíše problémem než řešením.
Model ID.3 přišel s nepřesvědčivou technikou, mizernou kvalitou, nemasným a neslaným designem a když se přidaly problémy s rozjezdem výroby a potíže s palubním software, které začátek prodejů dokola odkládaly, bylo jasné, že tohle hit nebude. A skutečně jím nikdy nebyl a není. Ačkoli VW svého času ID.3 prezentoval jako budoucí bestseller a třetí převratný model po Brouku a Golfu, kompaktní elektromobil těmto očekáváním nikdy zdaleka nedostál.
Kdyby se prodával aspoň slušně, dalo by se to snést, relativně jde ale o totální propadák. Měl-li být druhým Golfem a páteří elektrických modelů značky, pak se při pohledu na letošní evropské prodejní statistiky JATO Dynamics můžeme leda hořce pousmát. Jen 50 591 vozů prodaných za celý rok znamená, že nejde ani o nejžádanější elektromobil značky, prodejně jej skoro dvojnásobně překonává i Polo, se kterým by VW nejraději sekl, nevyrovná se dokonce ani končícími Passatu (55 699 aut) a Golf VIII, který je sám propadákem svého druhu, neboť ztratil většinu svých někdejších zákazníků, hraje jinou prodejní ligu.
Jsme přesvědčeni, že VW by byl raději, kdyby žádný ID.3 nikdy nenabídl, a tak nás ani nepřekvapila zpráva posledního tištěného vydání německého Auto Motor und Sportu, podle níž má ID.3 skončit. Ten po rozhovoru s šéfem VW Schäferem konstatuje, že pokud v této třídě VW bude dál něco elektrického nabízet, půjde o Golf - buď přímo Golf nebo ID.Golf. Sám ID.3 by skončil bez nástupce: „ID.3 má skončit s příchodem elektrického Golfu. Něco takového ale neplatí pro celou elektrickou řadu ID,” uvádí magazín.
Dávalo by to smysl a zvlášť s odkazem na Schäfera to působilo věrohodně, sám VW ale takový plán záhy popřel. „Na rozdíl od opačných zpráv v médiích Volkswagen ID.3 neskončí. Ano, Volkswagen převede Golf a další ikony značky do elektrické budoucnosti. (...) To ale neznamená, že elektrický Golf nutně nahradí ID.3,” uvádí firma. Dá se jí ovšem věřit? Není to v tuto chvíli jen pokus o náplast na beztak pošramocenou pověst ID.3, který by lidé kupovali ještě méně, pokud by věděli, že nemá budoucnost?
To ví jen sám VW, obecně vzato by ale bylo nesmyslné a neefektivní vyvíjet a prodávat v jednom segmentu dva modely zaměřené na úplně stejnou zákaznickou skupinu, zvláště na pozadí avizovaných úsporných opatření. Spíše se zdá, že si VW nechce zavřít vrátka k tomu, aby Golf dál zůstal spalovací a vedle něj nabízel elektrický ID.3. I když médii mnohokrát proběhly zprávy o tom, že Golf IX bude jen elektrický, Schäfer nyní naznačuje, že bude spíše také elektrický. „Golf je a zůstane absolutně stěžejním modelem pro Volkswagen,” řekl Schäfer pro Auto Motor und Sport. „Golf a celý segment jsou v Evropě stále velmi oblíbené. A věřím, že to tak zůstane,” dodal.
Jak už zaznělo dříve, současná generace Golfu s benzinovými, naftovými a hybridními motory má zůstat v prodeji do roku 2028. Zda bude další Golf nadále k dispozici se spalovacími motory, se teprve uvidí na základě aktuálního politického klimatu. Kdyby ano, nedá se očekávat, že ID.3 skončí. Pokud ne, nevidíme důvod, proč by jej VW dál držel v nabídce.
VW ID.3 měl být hit, ale je to propadák. Zprávy o jeho konci tak dávaly smysl, VW je ovšem popírá. Přesto máme pocit, že jeho konec může přijít, pokud se Golf číslo devět stane elektromobilem. Foto: Volkswagen
Zdroje: Auto Motor und Sport, Volkswagen, JATO Dynamics, Auto Bild
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 2 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před hodinou - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 2 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 3 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 4 hodinami - Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva