Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Asi největší průšvih dějin aut jako by se opakoval, vozy i po „trvalé” opravě hoří
10.7.2021 | Petr Miler
Když u aut dochází ke spontánnímu vzplanutí, je to nepříjemné. Když se to děje po první svolávací akci, je to ještě nepříjemnější a když po té druhé shoří auto patřící politikovi, je to skutečně pořádný průšvih.
Předminulý měsíc jsme neradi začali malovat poněkud smutnou analogii mezi případy vzplanutí současného elektrického Chevroletu Bolt a patáliemi jeho dávného předchůdce v podobě modelu GM EV1. Ten vstoupil do historie jako jeden z největších průšvihů dějin aut, neboť jej automobilka musela kvůli trochu jiným problémům s bateriemi vykupovat zpět a šrotovat. A byť se to toho času mohlo zdát přitažené za vlasy, další vývoj ukazuje, že koncern General Motors, který Chevrolet ovládá, je opakování podobného scénáře stále blíže.
Bolt má skutečně problémy se spontánními vzplanutími akumulátorů, které GM nedokáže vyřešit. Nejprve loni povolal do servisů 50 392 exemplářů tohoto modelu právě kvůli riziku požáru, které řešil tím, že jim u dealerů nechal instalovat modul omezující nabíjení na maximálně 90 procent. Auta ale hořela dál, a tak přišla druhá svolávací akce a softwarová úprava, která měla potížím předejít. GM toto řešení označil za „trvalé”, teď už si ale můžeme říci, že ani to k úspěchu nevedlo.
Ke smůle automobilky se totiž v průběhu nabíjení vzňal vůz patřící vermontskému poslanci Timothymu Briglinovi, který za elektrická auta pravidelně brojí v dolní komoře Kongresu Spojených států. Je to on, kdo pro ně žádá všemožné úlevy a podpory, nyní ale na vlastní kůži okusil jejich úskalí.
Podle jeho svědectví, o které se podělil s Electrekem, přijel s vozem domů v 7 hodin večer 30. června a asi o hodinu později jej dal nabíjet, když bateriím zbývalo asi 10 % kapacity. Auto hlásilo, že dobíjení bude trvat asi do 4 ráno, když se ale v 6:30 chystal k odjezdu, uslyšel od vozu syčivý zvuk a když k němu doběhl, viděl už jen to, jak se z něj kouří. Zavolal hasiče a vše ostatní poví obrázek zveřejněný vermontskou policí - auto shořelo prakticky na uhel velmi obvyklým způsobem, tedy požárem, který začal v oblasti zadních sedadel u baterií vozu.
Takže další, už dobře známý požár Voltu? Ne tak docela, Briglin s ním totiž absolvoval ne jednu, ale obě svolávací akce. Jinými slovy, jeho Chevy prošel i onou „trvalou” opravou, která evidentně též nic neřeší. Automobilka je tak o krok k návratu do nemilé minulosti, v níž veškerou produkci zmíněného EV1 musela stáhnout a zničit.
Podle informací některých majitelů GM už teď vykupuje určité Bolty, patrně na základě kondice jejich baterek. A pokud nenajde řešení těchto požárů, nemusí mu zbýt nic jiného, než se takto vypořádat s veškerou produkcí. Pochopitelně nechceme malovat čerta na zeď, taková možnost je ale stále reálnější - i když vykoupit přes 50 tisíc aut bude drahé, negativní publicita s jejich dalšími a dalšími požáry přes snahy se s nimi vypořádat bude ještě dražší, něco takového by mohlo firmu úplně zničit.
Zapojení poslance Sněmovny reprezentantů stěží pomůže jinému scénáři, nyní je celý problém na očích ještě více, než dosud byl. Jsme tedy zvědavi na další vývoj, na každý pád se znovu ukazuje, jak riskantní je sázka automobilek, jako je právě GM, na jedinou, tedy elektrickou kartu. Tato auta mají svá specifika a vyvinout je k dokonalosti, aby sloužila všem a všude bez podobných patálií, bude nejspíše chtít více než pár let, která si výrobci na jejich zlomový rozmach dávají.

Chevrolety Bolt i po dvou opravách, z nichž ta druhá už měla být napořád, zjevně hoří. Toto je přímo vůz, který se vzňal americkému poslanci u něj doma po druhé svolávací akci. Foto: Vermont State Police, CC0 Public Domain
Vůz má problém s bateriemi, které jsou za určitých okolností nestálé. Vybrané kusy jsou už nyní od majitelů vykupovány zpět, což bolestivě připomíná průšvih s někdejším předchůdcem Boltu, modelem EV1. Foto: Chevrolet
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
Mini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
dnesFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Číňané „vyžerou” Evropanům vše, v čem dnes excelují. Mají už i vlastního soupeře Porsche 911, přímo ho srovnávají s originálem
před 5 hodinamiUž tak sympatické malé Suzuki se dočkalo ještě sympatičtější verze pro dobrodruhy, je to takové Porsche 911 Dakar pro chudé
před 7 hodinamiBugatti poprvé ukázalo svůj nový motor 8,3 V16 zevnitř, dostal nevídaný systém časování ventilů
před 8 hodinamiJedno z aut snů obyčejných Čechů z 90. let jde pořád koupit zánovní po 1. majiteli, v podstatě za babku
před 10 hodinamiDalší velká evropská automobilová fabrika náhle končí, po 80 letech. Podle firmy je „nekonkurenceschopná”, nejmíň 500 lidí dostane padáka
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- VZKAZY 04.27. 13:59 - pavproch
- Táhneme na Brusel 04.27. 13:31 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch