Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejúspěšnější značkou koncernu Stellantis se potichu stala ta, která se dlouho jen propadala a zdá se být na odstřel
25.2.2023 | Petr Prokopec
Je to paradox, který nastal v podstatě mimo pozornost kohokoli. Automobilka nepřišla s prakticky žádnou důležitou novinkou, jen díky pokračujícímu prodeji zastaralých modelů drží ceny dole. A to stačí na nejen na to, aby Fiat znovu porážel Škodu, ale byl i jedničkou Stellantisu.
Ještě před nějakými dvěma lety se zdálo, že Fiat je na odpis. Jakkoli tato značka svého času prodávala jen v Evropě dokonce více aut než Volkswagen, v roce 2020 její odbyt na starém kontinentu představoval pouze 475 tisíc registrací. Nebylo tedy žádným překvapením, že Italy se železnou pravidelností válcovala i Škoda. Nicméně u mladoboleslavské automobilky došlo k neskutečnému nárůstu sebevědomí. Fiat, který si zjevně byl vědom stáří své nabídky, stejným směrem nezamířil.
Jak tato situace dopadla, jsme naznačili před pár dny v souvislostmi s lednovými evropskými prodeji. V případě Škody totiž v nejlepší desítce nefiguruje jediný mladoboleslavský model, a to přesto, že zejména Octavia se v žebříčku donedávna objevovala pravidelně. Nyní se ale číslem deset stal Fiat Panda, tedy vůz s více než dvanáctiletým konstrukčním základem. Technika ale nově začíná být podružná, prioritou se pro zákazníky stala cena. A tu Italové drží stále u země.
Přesto je překvapením, že se Fiat se svou nabídkou stal v loňském roce úplně nejúspěšnější značkou koncernu Stellantis. Pod ten spadá hned dvanáct automobilek, mimo jiné také Peugeot. Zatímco ale globální registrace značky vystoupaly „pouze“ na 1 056 182 aut, italský výrobce má na kontě 1,2 milionu registrací. Za více než 80 procenty přitom stojí Evropa a Jižní Amerika. Fiat přitom dosáhl na dominantní postavení hlavně v Brazílii, kde má na kontě 21,9procentní tržní podíl a 430 tisíc prodaných aut.
Automobilka mimo to boduje v Turecku, a to zejména díky modelu Tipo, který se tam i vyrábí. V případě Evropy pak doslova opanovala segment malých vozů, ve kterém největší zájem generují již zmíněná Panda a Fiat 500. Také v tomto případě jde hlavně o starý, dnes už morálně dokonce 16letý hatchback. Zaujalo nicméně i jeho novější elektrické provedení, které se stalo nejlépe prodávaným bateriovým vozem v Itálii, druhým nejlépe prodávaným ve Francii a třetím nejlépe prodávaným v 10 dalších evropských zemích.
Šéf automobilky Olivier Francois pak dodal, že Fiat 500e má za loňský rok na kontě takřka 120 tisíc registrací, čímž se jednoznačně stal nejúspěšnějším elektromobilem celého koncernu. Ten totiž loni celkově prodal pouze 288 000 bateriových aut. Je nicméně nutné dodat, že třeba v Německu díky velkorysým dotacím elektrická pětistovka fakticky vyšla zákazníky na necelý půlmilion korun. Opravdu se tedy nelze divit tomu, že se zejména tam prodávala velmi dobře.
Fiat přitom již oznámil, že chystá velkou elektrickou expanzi. Ta nicméně přijde ve chvíli, kdy již vládní podpora pro zákazníky nebude existovat. Na podobný úspěch tedy nejspíše Italové mohou zapomenout. I když pokud v portfoliu nadále budou držet Pandu a spalovací 500, s nimiž budou spojené velmi nízké ceny, pak jim i nadále v případě koncernu Stellantis bude patřit trůn. Že to něco vypovídá o směřování Evropy, snad už ani nemusíme dodávat.



Letitá Panda je jedním z nejúspěšnějších modelů Fiatu, který je pro změnu nejúspěšnější značkou koncernu Stellantis. Stačilo k tomu jediné, a sice nízká cena. Za hatchback s litrovým motorem naladěným na 70 koní totiž aktuálně musíte dát jen 339 900 Kč. Foto: Fiat
Zdroj: Stellantis
Bleskovky
BMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025Reakce Ferrari na Trumpova cla jasně potvrzuje, že má problémy s prodejem některých modelů
30.3.2025Chevrolet zkouší zabránit kupčení s jeho nejlepšími sporťáky, zvolil velmi kontroverzní metodu
30.3.2025Data servisů potvrzují, že elektromobily „žerou” pneumatiky víc než jakákoli jiná auta, „přeborníkem” je Tesla
30.3.2025Majitele luxusních elektrických aut drtí drastická ztráta hodnoty, na těchto přišli o miliony za pár let
30.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva