Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejtočivější sériový motor historie se ukázal v akci, i v 1 500 ot. zní lákavě
21.7.2020 | Petr Prokopec
Chystaný nepřímý nástupce McLarenu F1 opět z pera Gordona Murrayho bude pohánět atmosféricky plněný dvanáctiválec, který bude možné vytočit až do 12 100 ot./min. Zatím ho můžeme vidět při testech v nízkých otáčkách.
Jeden z nejočekávanějších supersportů posledních let neponese na přídi logo Ferrari, Porsche, McLarenu či Lamborghini. A spojitost nebude mít ani s tak exotickými značkami, jako je Bugatti, Koenigsegg nebo Pagani. To může být na první pohled překvapivé, ovšem stačí zmínit jméno autora, a rázem má každý jasno, proč tomu tak je. Za chystanou novinkou totiž stojí Gordon Murray, slavný konstruktér formulí 1 a autor legendárního McLarenu F1. Ten má totiž pocit, že jeho nejznámější dílo dosud nedostalo přímého nástupce. Změnit to se proto rozhodl on sám.
Murray hodlá stejně jako v předchozím případě sáhnout po klasických ingrediencích, což znamená, že se dočkáme atmosférického motoru, manuální převodovky a pohonu zadních kol. Navíc u toho bude muší hmotnost, neboť dle legendárního konstruktéra vozy vážící přes 1 200 kilo nejsou žádným úspěchem. Supersport s prozatímním kódovým označením GMA T.50 by se díky tomu neměl dostat přes tunovou laťku, což je při zachování zejména bezpečnostních standardů něco neskutečného.
Pokud se povede tohoto cíle dosáhnout, pak nástupce McLarenu F1 bude vážit stejně jako Mazda MX-5. Ta je nicméně k dispozici se čtyřválci, zatímco Murrayho supersport dorazí s vidlicovým dvanáctiválcem. A právě na 3,9litrovou jednotku vyvinutou ve spolupráci s firmou Cosworth si dnes posvítíme. Britská automobilka totiž vyrukovala s prvním pohledem na kompletní motor. Zatím jej sice vytočila pouze na 1 500 otáček, již tak málo nicméně dokáže vykouzlit úsměv na rtech.
Motor V12 by totiž měl mít červené pásmo až v 12 100 ot./min., což z něj udělá nejtočivější sériový motor historie, přičemž produkovat bude 650 koní. To na první pohled není nijak závratný výkon, ovšem pro Murrayho byla i v tomto případě klíčová hlavně hmotnost. Agregát, který na vahách nevykáže ani 180 kilo a je tak o 60 kilo lehčí než dvanáctiválec McLarenu F1, se totiž má vytáčet nejrychleji ze všech dosud stvořených jednotek. Doprovázen přitom bude odlehčenou převodovkou nebo titanovými pedály.
Stejně jako předchozí legenda pak i novinka dostane do vínku třímístný kokpit, kdy sedadlo řidiče je usazeno uprostřed vpředu, zatímco spolucestující sedí vzadu po stranách. Řidiče obemkne karbonový monokok, který taktéž napomůže v dosažení oné nízké hmotnosti. I přes relativně nízký výkon by tedy GMA T.50 mohl stejně jako jeho předobraz stanovit nové mezníky v oblasti jízdní dynamiky. I když maximálkou takové Bugatti Chiron jistě nepřekoná.
Lze už jen dodat, že dodávky by se měly rozjet v roce 2022, přičemž každý kus má vyjít na více než 60 milionů korun. Dá se nicméně předpokládat, že klienty Murray nebude muset přemlouvat. Nejen kvůli nízké hmotnosti či vysokootáčkovému motoru, ale také s ohledem na další technologické výdobytky. Novinka totiž dostane i obří ventilátor umocňující aerodynamiku, díky němuž asi řadě lidí bude připomínat Batmobile. A za ten se zkrátka platí nemalé peníze.

Nástupce McLarenu F1 již má hotový motor. Foto: Gordon Murray Automotive
Sám Gordon Murray odhalil i jeho víko. Foto: Gordon Murray Automotive
The all-new Cosworth GMA V12 fires up for the first time today and revs to 1,500rpm - looking forward to the full 12,100rpm in the coming weeks. #GMA #T50 #Cosworth #Gordonmurray #supercar via Instagram https://t.co/t4RJqtpCxl pic.twitter.com/pAUP1lY9YI
— Gordon Murray Automotive (@PlanetGMA) July 17, 2020
Zdroj: Gordon Murray Automotive@Twitter
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejčtenější články
A pak že nevydrží: Jediné kdy prodávané menší auto s dieselovým V8 je k mání po najetí 625 tisíc km. To jsme ještě neviděli
22.3.2025Nejlevnější auto světa se pořád prodává. Vypadá všelijak, ale co byste chtěli za 67 tisíc?
22.3.2025Zákazníci ukazují záda dalšímu drzému nápadu automobilek, naprostá většina lidí obchází placení za už koupená auta
22.3.2025Audi rozjede prodeje aut své nové levné značky už za pár týdnů, je to zatím vrchol jeho úpadku
22.3.2025Německé automobilky nabízí zaměstnancům za „dobrovolný” odchod až 12 milionů korun, takové míry zoufalosti dosáhly
23.3.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 09:43 - Stepan
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- BMW Divize 04.20. 23:38 - Zajda
- S větrem ve vlasech.... 04.20. 15:24 - pavproch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB