Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejtočivější sériový motor historie se ukázal v akci, i v 1 500 ot. zní lákavě
21.7.2020 | Petr Prokopec
Chystaný nepřímý nástupce McLarenu F1 opět z pera Gordona Murrayho bude pohánět atmosféricky plněný dvanáctiválec, který bude možné vytočit až do 12 100 ot./min. Zatím ho můžeme vidět při testech v nízkých otáčkách.
Jeden z nejočekávanějších supersportů posledních let neponese na přídi logo Ferrari, Porsche, McLarenu či Lamborghini. A spojitost nebude mít ani s tak exotickými značkami, jako je Bugatti, Koenigsegg nebo Pagani. To může být na první pohled překvapivé, ovšem stačí zmínit jméno autora, a rázem má každý jasno, proč tomu tak je. Za chystanou novinkou totiž stojí Gordon Murray, slavný konstruktér formulí 1 a autor legendárního McLarenu F1. Ten má totiž pocit, že jeho nejznámější dílo dosud nedostalo přímého nástupce. Změnit to se proto rozhodl on sám.
Murray hodlá stejně jako v předchozím případě sáhnout po klasických ingrediencích, což znamená, že se dočkáme atmosférického motoru, manuální převodovky a pohonu zadních kol. Navíc u toho bude muší hmotnost, neboť dle legendárního konstruktéra vozy vážící přes 1 200 kilo nejsou žádným úspěchem. Supersport s prozatímním kódovým označením GMA T.50 by se díky tomu neměl dostat přes tunovou laťku, což je při zachování zejména bezpečnostních standardů něco neskutečného.
Pokud se povede tohoto cíle dosáhnout, pak nástupce McLarenu F1 bude vážit stejně jako Mazda MX-5. Ta je nicméně k dispozici se čtyřválci, zatímco Murrayho supersport dorazí s vidlicovým dvanáctiválcem. A právě na 3,9litrovou jednotku vyvinutou ve spolupráci s firmou Cosworth si dnes posvítíme. Britská automobilka totiž vyrukovala s prvním pohledem na kompletní motor. Zatím jej sice vytočila pouze na 1 500 otáček, již tak málo nicméně dokáže vykouzlit úsměv na rtech.
Motor V12 by totiž měl mít červené pásmo až v 12 100 ot./min., což z něj udělá nejtočivější sériový motor historie, přičemž produkovat bude 650 koní. To na první pohled není nijak závratný výkon, ovšem pro Murrayho byla i v tomto případě klíčová hlavně hmotnost. Agregát, který na vahách nevykáže ani 180 kilo a je tak o 60 kilo lehčí než dvanáctiválec McLarenu F1, se totiž má vytáčet nejrychleji ze všech dosud stvořených jednotek. Doprovázen přitom bude odlehčenou převodovkou nebo titanovými pedály.
Stejně jako předchozí legenda pak i novinka dostane do vínku třímístný kokpit, kdy sedadlo řidiče je usazeno uprostřed vpředu, zatímco spolucestující sedí vzadu po stranách. Řidiče obemkne karbonový monokok, který taktéž napomůže v dosažení oné nízké hmotnosti. I přes relativně nízký výkon by tedy GMA T.50 mohl stejně jako jeho předobraz stanovit nové mezníky v oblasti jízdní dynamiky. I když maximálkou takové Bugatti Chiron jistě nepřekoná.
Lze už jen dodat, že dodávky by se měly rozjet v roce 2022, přičemž každý kus má vyjít na více než 60 milionů korun. Dá se nicméně předpokládat, že klienty Murray nebude muset přemlouvat. Nejen kvůli nízké hmotnosti či vysokootáčkovému motoru, ale také s ohledem na další technologické výdobytky. Novinka totiž dostane i obří ventilátor umocňující aerodynamiku, díky němuž asi řadě lidí bude připomínat Batmobile. A za ten se zkrátka platí nemalé peníze.
Nástupce McLarenu F1 již má hotový motor. Foto: Gordon Murray Automotive
Sám Gordon Murray odhalil i jeho víko. Foto: Gordon Murray Automotive
The all-new Cosworth GMA V12 fires up for the first time today and revs to 1,500rpm - looking forward to the full 12,100rpm in the coming weeks. #GMA #T50 #Cosworth #Gordonmurray #supercar via Instagram https://t.co/t4RJqtpCxl pic.twitter.com/pAUP1lY9YI
— Gordon Murray Automotive (@PlanetGMA) July 17, 2020
Zdroj: Gordon Murray Automotive@Twitter
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejčtenější články
- Poslední Schumacherovo Ferrari jde do aukce, prožil si s ním poslední záchvěv svých nejlepších chvil
24.10.2024 - Německý profesor strhal studii podporující návrat šrotovného. „Vědecký odpad,” říká, pro elektrická auta ohýbá, co se dá
25.10.2024 - Bentley po zrušení přechodu jen na elektromobily zkouší jinou cestu, i se spalovacími motory eliminuje 93 procent emisí
25.10.2024 - VW se překonal a vytáhl dvě stylové novinky znovuzrozené značky, jejich technika je ale pořád stejně marná
25.10.2024 - I v pekle občas sněží, Nizozemsko pod tlakem ruší denní povinná hlášení zaměstnanců o tom, čím jezdí do práce
25.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva