Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejslavnější ruské auto má nové jméno, dosavadní zmatky mají rozumné řešení
11.1.2021 | Petr Miler
Slavnou scénu z Pyšné princezny připomíná zacházení ruské Lady se jménem svého nejznámějšího modelu. Ta nyní odvolala, co dříve odvolala a Nivě dala zpátky jméno Niva, jen s přídomkem.
Pokud nepatříte mezi znalce ruské automobilky, kteří jejím autům říkají zásadně kódovými označeními, dost možná jste se v posledních letech ztratili v tom, co Lada nabízí na poli SUV. Dovolíme si tedy na úvod v krátkosti zrekapitulovat celou historii.
Psal se rok 1976 a Lada si nechala zaregistrovat jméno Niva pro svůj tehdy stále chystaný model VAZ-2121. V roce 1977 byl tento vůz oficiálně odhalen a uveden do výroby jako první ryze ruská Lada a také jako vůbec první produkční SUV se samonosnou karoserií. Byl to tedy docela velký počin, který se záhy dočkal minimálně evropské, ne-li světové slávy - v 80. letech se v západní Evropě jednalo o vůbec nejprodávanější auto s pohonem 4x4.
Většina automobilek by takový model pravděpodobně už v 80. letech podrobila modernizaci, Lada jej ale přes dílčí vylepšení vyrábí v podstatě ve stejné podobě dodnes. Ptáte se, kde jsou ty složitosti? Na konci 90. let přece jen začala vyvíjet nástupce, protože na to ale nakonec nestačila sama, spojila se s koncernem GM a ve společném podniku začali vyrábět Chevrolet Niva. Aby bylo zabráněno zmatení, původní Niva o toto jméno před 15 léty přišla a i když ji tak skoro nikdo neříkal, oficiálně šlo o Ladu 4x4.
Tento stav trval až do loňského roku, kdy GM ze společného podniku vycouval a polovinu joint venture prodal Rusům. Ti tak měli zpátky „novou” Nivu a zároveň auto, kterému všichni říkali Niva. Toto zmatení nejprve jen umocnili přejmenováním Chevroletu právě na Ladu, která nedávno prošla rozsáhlou modernizací, jméno ale nezměnila, jen dostala přídomek Travel. Původní Niva v mezičase skončila jako pětidvířko, aby novějšímu nástupci nelezla do zelí, stále si ale říkala 4x4. Až dodnes.
Právě k 11. lednu 2021 AvtoVAZ oznámil, že Lada 4x4 už není 4x4, ale zpátky Niva, pro změnu s přídomkem Legend. Ztratili jste se v tom? Chápeme, ale nevadí, podstatný je výsledek: Lada ode dneška nabízí původní Nivu jako třídvéřovou Nivu Legend a novější Nivu jako pětidvéřovou Nivu Travel. Nakonec tedy oba vozy mají stejné, jméno, což by vzhledem k tomu, že jeden měl být nástupcem druhého, bývalo normální. Protože se ale oba vyrábí a zjevně dále budou vyrábět současně liší se „druhým jménem”.
Krom označení se nic nemění a vůz by tedy měl dále zůstat v nabídce s jediným motorem 1,7i s 83 koňmi, pětistupňovým manuálem a několika výbavovými stupni začínajícími s cenou na 587 900 rublech, tedy asi 170 tisících Kč. Dříve se hovořilo o tom, že původní Niva skončí k prosinci 2021 a pokud by tomu tak bylo, coby Niva Legend si moc dlouhé slávy neužije. Něco nám ale říká, že tato... legenda bude mít ještě o něco delší život.
Rusové si dnes konečně udělali pořádek ve svých Nivách, obě mají stejné jméno, jen ta původní si říká Legend a ta nová Travel. Foto: AvtoVAZ
Zdroj: AvtoVAZ
Bleskovky
- Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
včera - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
včera - Ostrá verze nové levné Lady vypadá zevnitř jako Pagani pro chudé, bez maskování nafotili i odvozený kombík
29.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu včera 17:09
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? včera 10:00
- Předčasný konec testů v Portimau 29.1.2025
- Masarykův okruh v roce 2025 29.1.2025
- KTM 125 SMC R a 390 SMC R 2025: malé supermota 29.1.2025
Nejčtenější články
- Vzácná, mimořádně ošklivá Alfa Romeo s asi nejpodivněji řešeným kufrem je k mání dodnes nová, vzniklo jí jen 1 036 kusů
2.1.2025 - Ani šéf Hondy nedokázal novinářům vysvětlit, proč by se jím řízená firma měla spojit s Nissanem
2.1.2025 - Je tu nový král ztráty hodnoty, o kterém zatím nebyla řeč, majitele připravil o 2 miliony za 2 roky a 19 tisíc najetých km
2.1.2025 - BMW na poslední chvíli zařízlo projekt 1300koňového elektromobilu, víra v protežovaný pohon se dál vytrácí
2.1.2025 - Jediný žijící Ferrariho syn a dědic si specifikoval další auto tak, jak pochopí jen znalí, svého otce připomíná stále víc
2.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva