Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejrychlejší rodinné auto světa odhalilo detaily, je plné fascinující techniky
11.3.2020 | Petr Prokopec
Nejen svým výkonem, akcelerací a maximální rychlostí přes 400 km/h fascinuje nový Koenigsegg Gemera, Jeho 70 kg vážící spalovací motor se 600 koňmi a tři elektromotory jsou i mimořádně efektivní.
Bezesporu největší novinkou letošní Ženevy se měl stát Koenigsegg Gemera. Švédové vývoj nového sporťáku dokázali udržet v naprosté tajnosti a byť nakonec místo návštěvníků ženevského autosalonu měli k dispozici „jen” internetové publikum, k přehlédnutí stejně nebyli. Vyvinuli pro ně zcela neobvykle čtyřmístný vůz, který se navíc pyšní pohonem všech kol. I tento systém je pro Koenigsegg novinkou, stejně jako skutečnost, že došlo na spárování tří elektromotorů s malým dvoulitrovým tříválcem. Převodovku však ve voze nehledejte, místo toho je tu technologie zvaná KDD, kterou značka použila již u předchozího hybridu Regera.
Kolegové z Jalopniku nově s podporou automobilky rozpitvali švédskou stíhačku pomalu do posledního šroubku, detailně představit si tedy můžeme jak hnací ústrojí, tak finesy spojené s podvozkem či karoserií. Vezmeme to stručněji, neboť zkoumání veškerých podrobností by 14denní karanténu kvůli koronaviru. Začneme přitom u názvu, který je složen ze dvou švédských slov. „Ge“ znamená dávat, „mera“ pak více. V jednom Mega-GT se tedy Koenigsegg rozhodl dát světu nejen více prostoru a poháněných kol, ale i o trochu více technologických zázraků.
Tím prvním je stoprocentně spalovací jednotka zvaná Tiny Friendly Giant. Má tři válce a objem dva litry, což na první pohled nezní zrovna působivě. Nicméně Švédové za pomoci dvou turbodmychadel Christianovi lidé vydolovali z motoru neskutečných 600 koní a 600 Nm točivého momentu. Pozoruhodné přitom je, že i kdyby šli atmosférickou cestou, stále by překonávali zbytek světa, neboť agregát by v takové chvíli produkoval 300 koní. Není tedy divu, že Koenigsegg mluví o jednotce jako o malém přátelském obrovi.
Agregát přitom disponuje prakticky stejným vrtáním i zdvihem jako firemní osmiválec, což s pomocí titanového výfuku Akrapovič vyústilo v hrdelní zvuk, jenž připomíná motor s mnohem větším objemem i počtem válců. Vůči takovému je však jednotka nadmíru kompaktní, neboť váží jen 70 kilo a vejde se do příručního kufru. Dáno je to i tím, že dle švédských tradic došlo na vynechání vačkových hřídelů. Ventily má na starosti pneumatický regulátor, který u každého separátně ovládá zdvih i časování.
Koenigsegg uvádí, že pomocí těchto systémů a deaktivace válců se povedlo snížit spotřebu agregátu vůči konvenčním dvoulitrům o 15 až 20 procent. Kromě toho je Gemera schopná jet i ryze na elektřinu, ovšem pouze udávaných 50 kilometrů (celkový dojezd má činit rovných 1 000 km), neboť do vínku dostala baterie o nepříliš závratné kapacitě 15 kWh. Ty však dle Švédů mají své opodstatnění, neboť hmotnost vozu se tak povedlo udržet na 1 880 kilogramech.
Jakkoliv tato porce může na první pohled vypadat hrozivě, zvláště v porovnání s předchozími kreacemi značky, které byly o nějakou půltunu lehčí, ve srovnání s takovým Porsche Taycan je Gemera skoro muší vahou. Přitom disponuje daleko vyšším celkovým výkonem než elektromobil ze Zuffenhausenu. Spalovací jednotka je přímo spojena s elektromotorem o výkonu 400 koní, u zadní nápravy pracují ještě další dva, z nichž každý disponuje 500 koňmi.
Pokud jste veškeré čtyři jednotky sečetli, dostali jste se ke dvěma tisícům koní. Gemera jich ovšem má k dispozici „pouze“ 1 700, neboť automobilka se snažila rozložit točivý moment rovnoměrně napříč otáčkami. Z toho důvodu se výkonové špičky agregátů nepotkávají, místo toho dvoulitr dává svých 600 koní při rychlosti okolo 360 km/h, zatímco výkon elektromotorů vrcholí ve zhruba 220 km/h. S ohledem na limity baterií a zpřevodování však byl ze 1 400 snížen na 1 100 koní.
Tím se dostáváme k oné absenci klasické převodovky, místo níž najdeme ve voze systém Koenigsegg Direct Drive a hnací hřídel pojmenovanou HydraCoup. Ta umocňuje výši točivého momentu a zároveň slouží k připojení předních kol, jakkoliv veškeré agregáty najdeme vzadu. Díky tomu má Gemera k dispozici 3 500 Nm prakticky již na volnoběh a dokáže akcelerovat z klidu na 400 km/h na jediný převodový stupeň. Čas, který k tomu potřebuje, přitom má být bezprecedentní.
Působivá je rovněž akcelerace na stovku, která zabere 1,9 sekundy. Tím se Gemera dostává na úroveň nejrychlejších elektromobilů, přestože se jedná o hybrid, který by tak rychlý být neměl. I zmiňovaný Taycan je pomalejší, a to jde o jediné elektrické auto překonávající i nejlepší Tesly. Nikdo jiný se navíc ani zdaleka nepřibližuje metě 402 km/h, jež by pro švédskou stíhačku měla být rychlostním maximem.
Přesunout se můžeme k protipólu pohonných jednotek, tedy k brzdám, které počítají s keramickými kotouči a skrývají se za karbonovými koly. Gemera disponuje i regenerativním brzděním, jež startuje ve chvíli, kdy začnete uvolňovat plynový pedál. Mimo to pak vůz dostal do vínku aktivní řízení zadní nápravy, dvojité lichoběžníky do každého rohu nebo elektronicky stavitelné tlumiče a proměnnou světlou výšku.
Opomenout nesmíme ani mohutné dveře, které vykrývají pomalu celý třímetrový rozvor. Jsou bezrámové a obejdou se bez pevného středového sloupku, což usnadňuje přístup k zadním sedadlům. Mimo to Koenigsegg zapracoval na technologii jejich otevírání, oproti předchozímu designu tak dochází k jak k posunu dopředu, tak k rotaci a vyklopení. Tím jsou dveře ochráněny proti obrubníkům.
Švédové dodávají, že vůz zároveň osadili senzory, aby dveře nenarážely do stropů garáží. Umožní ovšem nastoupit a vystoupit i ve velice stísněných prostorech. Jinými slovy bylo tedy pamatováno opravdu na všechno. O to působivější je, že až do ženevské-neženevské premiéry prakticky nikdo neměl ani tušení, že malosériový výrobce chystá rozšíření svého portfolia na tři modely.
Koenigsegg Gemera byl rozpitván do posledního šroubku, je plný fascinující techniky
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
- Srovnání s BMW M3 ukázalo, proč nikdo nekupuje a ani nebude kupovat nesmyslný čtyřválcový Mercedes C63 od AMG
před 9 hodinami - Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
včera - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Ne všichni ve VW jsou mimo: „S elektromobily jsme ignorovali zákazníky,” říká zaměstnanec, zatímco se rýsují továrny na zavření
30.10.2024 - Stále hůř: Šéf ostrých Porsche říká, že na koupi GT3 máte asi rok, maximálně dva, pak ji zabijí emisní regulace
30.10.2024 - Auto čínského výrobce mobilů oslnilo časem z okruhu. Je to ale trochu levárna, vozu navíc po 43 km dojdou baterky
30.10.2024 - VW se v krizi otřepává z dalšího šoku. Zisky firmy se propadly o dvě třetiny, celý moloch jede jen na 2procentní marži
30.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva