Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejrychlejší rodinné auto světa jede přes 400 km/h, má neobvyklé řešení pohonu
3.3.2020 | Petr Prokopec
Ta nejrychlejší auta světa jsou tradičně dvoumístná, snad jen McLaren F1 přibral třetího do party. Švédové to chtějí změnit a odhalili auto, kterému říkají Mega-GT - Koenigsegg Gemera.
Koenigsegg má většina z nás spojený s dvoumístnými stíhačkami, které jen čirou náhodou nedostaly křídla, nýbrž čtyři kola. A také přeplňovaný pětilitrový osmiválec, jenž produkuje takový výkon, ze kterého se i některým Bugatti točí hlava. Před pár lety nicméně Švédové začali koketovat s alternativním pohonem. V případě modelu Regera tak byla zmiňovaná pohonná jednotka spárována se třemi elektromotory a lithium-iontovými bateriemi. Bylo tedy zjevné, že i Koenigsegg se začíná zabývat udržitelnou budoucností.
Ještě větší potvrzení přišlo na letošní Ženevě. Ta sice byla pro veřejnost uzavřena, nicméně řada automobilek přistoupila k online premiérám přenášeným přímo z výstaviště Palexpo. Šéf švédské značky Christian von Koenigsegg nám tak mohl představit nový model Gemera, který je firmou popisován jako Mega-GT. Stojí za tím především ta skutečnost, že ve svých útrobách nabízí čtveřici sedadel. V případě těch zadních je sice třeba počítat s menším prostorem, i tak jde ale o značný krok kupředu.
„Gemera zakládá zcela novou kategorii aut, ve které se výkony extrémních hypersportů setkávají s prostorným interiérem a povědomí o environmentalismu,“ uvedl na adresu novinky von Koenigsegg. Přitom nepoukazoval pouze na kabinu, jenž těží ze třímetrového rozvoru, ale rovněž na hnací ústrojí. To má totiž do někdejšího velkoobjemového opravdu daleko, neboť místo pětilitrového osmiválce je základem inovativní dvoulitrový tříválec twin-turbo pojmenovaný Tiny Friendly Giant.
Již sama o sobě je přitom tato relativně titěrná jednotka působivá, neboť produkuje 600 koní a 600 Nm točivého momentu. Nicméně pod karbonovou karoserii nezamířila sama, nýbrž stejně jako v případě modelu Regera v doprovodu tří elektromotorů. Celkově tak Gemera disponuje 1 700 koňmi a 3 500 Nm, pročež asfalt dokáže trhat na počkání. Zrychlení z klidu na stovku by se tak mělo odehrát již za 1,9 sekundy, v případě sprintu na 400 km/h firma slibuje bezprecedentní čas. Maximální rychlost zatím popisuje jen jako vyšší než 400 km/h.
Koenigsegg přitom uvádí, že elektromotory dovedou pracovat i bez spalovacího agregátu a snadno zvládají až 300 km/h. Otázkou nicméně je, zda se vůbec ryze bezemisně dokážete na tuto metu dostat a jak dlouho tímto tempem pojedete. Jakkoliv totiž nebyla zmíněna kapacita baterií, umožnit mají pouze 50kilometrový dojezd čistě na elektřinu. Očekávat tedy můžeme pouze 10, možná 15 kilowatthodin, které se mohou snadno rozplynout po pár razantních sešlápnutích plynu.
Tyto úvahy ale nyní hoďme za hlavu, místo toho se podívejme na onen dvoulitr, který nespaluje pouze benzin, ale rovněž jakékoliv obnovitelné palivo od ethanolu až po metanol. Fanoušky značky by nicméně nemusela nadchnout koncepce vozu, jakkoliv i zde máme pro Koenigsegg jedno značné prvenství - Gemera je totiž čtyřkolkou. Nicméně zadní nápravu roztáčí pouze elektromotory, tříválec tak veškerý výkon směřuje pouze dopředu.
Na druhou stranu je třeba dodat, že každý ze zadních elektromotorů disponuje 500 koňmi. Mimo to švédská novinka dostala do vínku také řízení zadních kol či vektorování točivého momentu ve všech čtyřech rozích. Uvnitř karbonového šasí je pak možné očekávat kromě oněch dvou řad sedadel třeba přední a zadní zábavní systém, bezdrátové dobíjení mobilních telefonů pro všechny pasažéry nebo čtecí lampičky a třízónovou klimatizaci.
Za zmínku stojí rovněž přítomnost kamer nahrazujících zpětná zrcátka, což nás přivádí k otázce, zda Gemera zamíří na americký trh. Tamní legislativa totiž prozatím tuto formu digitalizace neumožňuje. Bude tedy třeba ještě vyčkat na upřesnění, kam se bude moci plánovaná série 300 kusů vydat. Jisté je nicméně tolik, že každý kus by měl startovat nad 20 miliony korun. To vlastně na nejrychlejší rodinný vůz světa není tolik.
Koenigsegg Gemera zcela mění pravidla hry pro čtyřmístné vozy, a to jak svým designem, tak hnacím ústrojím či detaily, mezi něž patří třeba vzhůru směřující výfuky
Zdroj: Koenigsegg
Bleskovky
- Srovnání s BMW M3 ukázalo, proč nikdo nekupuje a ani nebude kupovat nesmyslný čtyřválcový Mercedes C63 od AMG
před 11 hodinami - Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
včera - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024
Nejčtenější články
- Cadillac do detailu ukázal svůj luxusní obytný vůz budoucnosti, vypadá jako z jiného světa
29.10.2024 - Ne všichni ve VW jsou mimo: „S elektromobily jsme ignorovali zákazníky,” říká zaměstnanec, zatímco se rýsují továrny na zavření
30.10.2024 - Stále hůř: Šéf ostrých Porsche říká, že na koupi GT3 máte asi rok, maximálně dva, pak ji zabijí emisní regulace
30.10.2024 - Auto čínského výrobce mobilů oslnilo časem z okruhu. Je to ale trochu levárna, vozu navíc po 43 km dojdou baterky
30.10.2024 - VW se v krizi otřepává z dalšího šoku. Zisky firmy se propadly o dvě třetiny, celý moloch jede jen na 2procentní marži
30.10.2024
Živá témata na fóru
- Suzuki obecně 11.28. 18:26 - denis
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.28. 15:34 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.28. 11:45 - Truck Daškam
- kamera do auta 11.28. 11:35 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.28. 10:58 - M.Z.
- Rychlodotazy 11.27. 18:03 - jerry
- whitelist & blacklist 11.27. 17:21 - jerry
- VZKAZY 11.27. 14:40 - pavproch