Nejprodávanější elektromobil Evropy trapně selhal v losím testu, poráží ho i Dacia

Na to, aby se dobře prodával, mu stačí štědré dotace, k opravdu dobrému autu mu ale leccos schází. Navzdory nižšímu těžišti má horší jízdní projev než VW Tiguan.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nejprodávanější elektromobil Evropy trapně selhal v losím testu, poráží ho i Dacia

22.6.2021 | Petr Prokopec

Nejprodávanější elektromobil Evropy trapně selhal v losím testu, poráží ho i Dacia

/

Foto: Volkswagen

Na to, aby se dobře prodával, mu stačí štědré dotace, k opravdu dobrému autu mu ale leccos schází. Navzdory nižšímu těžišti má horší jízdní projev než VW Tiguan.

Dacia Spring je vůbec prvním elektrickým počinem rumunské automobilky. Sice jde o převlečený Renault City K-ZE, ale jelikož byl při jeho vývoji důraz kladen na co nejnižší cenu, do portfolia Dacie zapadá. Jeho elektromotor má výkon pouhých 45 koní, se kterými auto zvládne stovku až za 19,1 sekundy. A tím jste prakticky na maximu, neboť nejvyšší rychlost činí 125 km/h. Baterie o kapacitě 26,8 kWh pak mají vystačit až na 295 km, ovšem jen ve městě a spíše ve snu než reálně.

Přesto se najde oblast, ve které toto auto obstává. Jde o losí test, který se stal pro většinu moderních aut doslova pohromou. Vozy jako Audi A3, Hyundai Tucson či Škoda Octavia čtvrté generace totiž mezi kužely nezvládly projet předepsanou rychlostí 77 km/h. Dacia Spring to však dokázala, byť její chování bychom mohli přiblížit k poskakování kamzíka. Nicméně reakce byly povětšinou předvídatelné a ani při jedné změně směru jízdy se žádné z kol neodlepilo od asfaltu. Namísto posměchu tak přišlo smeknutí klobouku.

Nyní se můžeme přesunout k dalšímu elektromobilu, a to k Volkswagenu ID.4. Ten je aktuálně asi nejprodávanějším vozem s alternativním pohonem v Evropě, z čehož by německá automobilka mohla mít radost, kdyby na každém prodaném autě neprodělávala a ztrátu nekompenzovala jen poklesem pokut za nadlimitní průměrné emise zbytku produkce. Vysvědčení z losího testu si ovšem za rámeček nedá určitě. ID.4 se mezi kužely dokázal protáhnout bez ztráty květinky pouze rychlostí 73 km/h a není tak ani na úrovni oné Dacie. A jakkoliv je ze záběrů patrné, že ono poskakování tentokrát není problémem, k pochvale má německý elektromobil daleko.

Španělé, kteří test uskutečnili, dodávají, že vůz se chová dost nevyzpytatelně. ID.4 totiž posílá 204 koní na zadní nápravu, u které stabilizace často přibrzďuje vnitřní kolo. Z toho důvodu se ovšem VW nezvládá bezproblémově vrátit do původního jízdního pruhu. Při navýšení nájezdové rychlosti pak pro změnu dochází k přibrzdění levého předního kola, což se pro změnu projevuje nedotáčivostí, a to bohužel nikoliv pouze na testovací dráze, ale rovněž i v běžném proovzu,

Ona rozporuplnost pak ještě více vyšla najevo při slalomu, kdy vůz připomínal spíše předokolku než zadokolku, kterou je. Jeho ovladatelnost tedy rozhodně nepatří mezi nejlepší, na čemž mají nejspíše zásluhu i pneumatiky Bridgestone Turanza ECO, které upřednostňují spíše nízký valivý odpor před přilnavostí. ID.4 se tak i navzdory mnohem nižšímu těžišti chová hůře než třeba Tiguan, který s pneumatikami Pirelli Scorpion zvládl projet mezi kužely předepsanou rychlostí 77 km/h.

Pokud tedy VW hodlá vsadit vše na elektrickou kartu, nejspíše by měl znovu zasednout k rýsovacím prknům. ID.4 totiž nezaostává jen za Dacií Spring, což je pro Němce docela potupa, ale i za svým vyšším benzinovým sourozencem. A to navíc v testu, jímž měl díky nízkému těžišti a pohonu zadní nápravy projít jako nůž máslem. Takhle ale má ono máslo na hlavě sám VW.


Nejprodávanější elektromobil Evropy trapně selhal v losím testu, poráží ho i Dacia - 1 - VW ID.4 2021 losi test 01Nejprodávanější elektromobil Evropy trapně selhal v losím testu, poráží ho i Dacia - 2 - VW ID.4 2021 losi test 02Nejprodávanější elektromobil Evropy trapně selhal v losím testu, poráží ho i Dacia - 3 - VW ID.4 2021 losi test 03
VW ID.4 se v losím testu nevyznamenal, je totiž horší než Dacia Spring. Foto: Volkswagen

Zdroj: km77.com@Youtube

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.