Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejprodávanější čínské auto v EU už překonává několik modelů Škody. Válí i v ČR, při jeho cenách není divu
1.2.2023 | Petr Miler
Je to jen důrazná připomínka toho, že jakmile mají Číňané v rukou dobré zboží a dokážou ho nabídnout za dobrou cenu, jsou i vedle hvězd evropského automobilového nebe okamžitě konkurenceschopní.
O tom, že čínské automobilky vezmou Evropu ztečí, se mluví už dlouho. Z pohledu laika nic takového nepřichází, neboť žije v představě, že starý kontinent najednou zaplaví showroomy čínských značek, po jejichž spatření budou zajeté evropské, americké, japonské nebo korejské automobilky najednou jen udiveně lapat po dechu a vyvěšovat černé vlajky. Tak to možná chodí ve filmu, ve skutečném světě nikoli.
V něm jde o velmi pozvolný proces, který bude trvat řadu let, přesto je už z aktuálních dat zřejmé, že se odehrává přímo před našima očima. Akorát není vidět tak, jak si někteří malují. Evropský automobilový trh se propadá na nejmenší čísla za několik dekád, téměř všechny významné automobilky prodejně ztrácí a Číňané zatím potichu budují své impérium. Automobilky z Říše středu loni v Evropě rostly prodejně o 114 procent, na to lze zareagovat jen slovy Jiřího Paroubka: Kdo z vás to má? Ze zajetých automobilek mohou mlčet v podstatě všechny - Korejci rostli o 3 a Toyota o 5 procent. To je všechno, ostatní padali ke dnu, bez jediné výjimky.
Někteří si řeknou, že to sice vypadá hezky, ale když Číňané prodali 214 místo 100 aut za rok, nic to neznamená. Omyl, prodali 129 373 aut, což je víc, než tu prodala Honda, Mitsubishi a Subaru dohromady. Překonali i Mazdu, Suzuki nebo Jaguar Land Rover a na dostřel jsou už třeba Nissanu či Tesle. Jasně, je to hodně značek dohromady, ale nelze to brát na lehkou váhu. Navíc opravdu úspěšných je jich jen pár.
To vůbec nejúspěšnější vládne čínský státem ovládaný koncern SAIC, který v EU působí se značkou MG. Britského na ní není už nic než původ, ale právě to je čínská strategie - MG má pořád slušný zvuk a nezní nemístně exoticky. Co je ale nejpodstatnější, nabízí solidní auta za velmi solidní peníze, nejvíce pak boduje s SUV MG ZS. To je absolutně nejprodávanějším čínským vozem v EU, který loni dosáhl skoro na 50 tisíc prodejů a překonal třeba i Škody Scala nebo Superb.
Je to auto na úrovni Škody Karoq, stojí ale méně než Škoda Kamiq (dnes od 480 tisíc Kč). Začíná s cenou na 444 940 Kč, kdy jeho kola roztáčí 106 koní (Kamiq 95) a jeho ceník je vůbec skromný. I vrcholné provedení Exclusive se 111 koňmi stojí 549 940 Kč, kdy připlácet prakticky není za co. Karoq začíná na ďábelských 666 tisících Kč a i jeho vrcholné provedení končí hodně nad 1 milionem korun, kdy pořád máte dost za co připlácet. ZS přitom nevypadá lacině ani jinak odpudivě, i v Česku si ho tak loni koupilo 392 lidí.
Pro někoho to může být překvapivé, protože se to děje zdánlivě zničehonic, tak to ale není. Zatímco evropské automobilky koukají, zdražují a investují do nesmyslů, Číňané potichu pracují na rozmachu nabídky racionálně pojatých vozů za solidní peníze. A dokud se místní konkurence nechytne za nos a něco nezmění, situace pro ni jen stěží začne vyznívat lépe.









MG ZS je solidně vyhlížejícím kompaktním SUV konkurujícím Škodě Karoq, ovšem za ceny nižší než u Kamiqu. Diví se někdo jeho prodejním úspěchům v Evropě i v ČR? Foto: MG Motor
Zdroje dat: JATO Dynamics, SDA
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
Prvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
před 43 minutamiNěmci zkouší znovu utáhnout Číňany na tradiční levný fígl, tentokrát už to nemusí stačit
před 2 hodinamiAť se vám nový nejprodávanější kombík světa líbí nebo ne, máte to jedno, v Evropě ho kvůli místním výmyslům stejně nekoupíte
před 3 hodinamiDlouholetý šéfdesignér Škody teď kope za Číňany a tohle je jeho prvotina v novém dresu
před 5 hodinamiNáhle zastavená výroba v Polsku neznamená konec, Stellantis ukázal nový model své levné značky, už 15.
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 09:49 - Stepan
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 09:27 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle