Nejprodávanější auta v Německu za letošní červen „nejeví známky průlomu v oblasti elektromobilů”

Přes celkově pozitivní vývoj jsou Němci překvapeni tím, že z čísel „nejsou patrné žádné jasné známky průlomu v oblasti elektromobilů”. To skutečně nejsou, i když desítka nejprodávanějších aut nakonec není od elektrických aut zcela oproštěna.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nejprodávanější auta v Německu za letošní červen „nejeví známky průlomu v oblasti elektromobilů”

13.7.2023 | Petr Miler

Nejprodávanější auta v Německu za letošní červen „nejeví známky průlomu v oblasti elektromobilů”

/

Foto: Škoda Auto

Přes celkově pozitivní vývoj jsou Němci překvapeni tím, že z čísel „nejsou patrné žádné jasné známky průlomu v oblasti elektromobilů”. To skutečně nejsou, i když desítka nejprodávanějších aut nakonec není od elektrických aut zcela oproštěna.

Doplněno 15.7.: Jak nás upozornil jeden z našich čtenářů, původně citovaná analýza Auto Bildu mylně uvádí mezi výsledky za letošní červen data za stejný měsíc loňského roku, čehož jsme si bohužel zprvu nevšimli a publikovali nepřesnou podobu nejvíce žádaných vozů.

Pořadí jsme tedy aktualizovali podle surových dat KBA a mezi nejlepší doplnili elektrické modely, které tam ve skutečnosti spadají. Omlouváme se za přehlédnutí. Na celkovém dojmu a vyznění nastalého stavu to mnoho nemění, pořadí nejžádanějších modelů se ale bez elektrických vozů neobejde.


Jestli dnes v Evropě existuje opravdu velký automobilový trh zaslíbený elektromobilům, je to Německo. Některé země pro ně dělají víc, jiné je nařizují spíš, žádné tak velké odbytiště ale neslibuje jejich kupcům tak vysoké lokální dotace ve spojení s řadou dalších výhod od rychlejších odpisů až po relativní zvýhodňování „tankované” elektřiny. Pokud by tedy někde měla elektrická auta vládnout, mělo by to být v Německu.

Ale ona tam nevládnou. S ohledem na výše zmíněné nepřekvapí, že se jich tam prodává podstatně víc než v okolních zemích, pokud ale na každý elektrický vůz pořád dostanete stovky tisíc slevu z peněz všech, kteří ho nechtějí, a ještě budete další roky parazitovat na jejich preferencích efektivnějších řešení s pomocí jiných provozních výhod na úkor třeba vyššího zdanění benzinu a nafty, měl by to být prodejní hit číslo 1. Však mnozí říkají, že jsou to nejlepší auta, vozy budoucnosti. Takže moci je uzmout už teď, kdy je ještě ke všemu lze mít o tolik výhodněji...

Realita ale ukazuje, že ani takovýto, bez přehánění brutální zásah do tržních mechanismů nezlomí naprostou většinu lidí k tomu, aby si koupili něco, co nechtějí a nepotřebují. Naprostá většina Němců tak elektromobily dál odmítá, což dávají najevo nejen v průzkumech, ale i svými nákupy. Za červen je to obzvlášť markantní, neboť i když se prodeje aut jako takových zvedly meziročně o 25 procent hlavně díky uspokojování dříve nevyřízených objednávek, elektromobily nezažívají nijak mimořádně dobré časy a podle dat KBA se starají pouze o 18,9 procenta všech prodejů.

Z čísel „nejsou patrné žádné jasné známky průlomu v oblasti elektromobilů”, konstatují zklamaně kolegové z Auto Bildu a vyzdvihují přetrvávající jasnou dominanci utiskovaných spalovacích pohonů. Dokonce i diesely spolu s více nebo méně hybridními diesely (beztak stále hlavně naftové motory) překonávají registrace elektrických aut. A byť situace nakonec nezašla tak daleko, že by v desítce nejprodávanějších nebyl ani jeden elektrický vůz, výsledky řady z nich jsou tristní. Třeba i taková Tesla Model 3 dosáhla jen na 1 668 prodejů, jakkoli s posledním měsícem kvartálu obvykle skóruje.

Model Y a VW ID.4 v součtu s ID.5 nakonec uspěly, stejně tak je třeba přiznat, že některé z úspěšnějších modelů mají své elektrické verze. Třeba v případě Opelu Corsa se ale postaraly jen o 18,5 procenta odbytu. A v pořád klíčové kompaktní třídě mají elektromobily podíl jen 15,1 procenta navzdory přítomnosti domácího favorita VW ID.3 v mixu. Co se asi bude dít, až dotace a další úlevy spojené s koupí elektromobilu skončí? Skoro se nám nechce věřit, že by je Němci nakonec neprodloužili, protože jinak pošlou trh s nimi jen blíž ke dnu.

12 nejprodávanějších aut v Německu v červnu 2023

1. VW T Roc - 7 697 prodaných aut
2. VW Golf - 7 019 aut
3. VW Tiguan - 6 329 aut
4. Tesla Model Y - 6 098 aut
5. VW Passat - 5 324 aut
6. VW ID.4 a ID.5 - 5 152 aut
7. Opel Corsa - 5 082 aut
8. Mercedes C - 4 906
9. Fiat 500 - 4 893 aut
10. Mini - 4 675 aut
11. Audi A3 - 3 902 aut
12. Škoda Octavia - 3 834 aut


Nejprodávanější auta v Německu za letošní červen „nejeví známky průlomu v oblasti elektromobilů” - 1 - Skoda Octavia IV 20 TDI test CT ilu 02Nejprodávanější auta v Německu za letošní červen „nejeví známky průlomu v oblasti elektromobilů” - 2 - Skoda Octavia IV 20 TDI test CT ilu 04Nejprodávanější auta v Německu za letošní červen „nejeví známky průlomu v oblasti elektromobilů” - 3 - Skoda Octavia IV 20 TDI test CT ilu 14
V původně publikovaném pořadí byla chyba, i tak se Škoda Octavia díky rychlejšímu plnění starších objednávek dostala zpět alespoň do nejlepší dvanáctky nejžádanějších aut v Německu. Některé elektromobily jsou na tom lépe, nic zázračného ale vzhledem k panující situaci beztak nepředvedly. Foto: Škoda Auto

Zdroje: Auto Bild, KBA

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.