Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejnovější Tesla je diesel, absurdnější komedii byste nevymysleli
5.9.2023 | Petr Miler
Tesla se holedbá, jak se zasazuje o elektrifikaci světa na všech frontách, když ale přišlo na obsluhu její fabriky s pomocí vlakového spoje, volba padla na diesel. Že by to tak bylo levnější a flexibilnější?
Jistě, není to auto a nevyrobila ho Tesla, to je ale tak asi vše, co lze namítnout k použitému označení. Vznik celého spoje iniciovala Tesla, potřebnou infrastrukturu zajistila a zaplatila Tesla, jeho provoz platí Tesla a když se vlak blíží k nádraží, na ukazatelích svítí nejbližších spojů svítí „Tesla”. Je to prostě Tesla Zug, jak říkají Němci, neboť jeho jedinou rolí je zajistit převoz zaměstnanců tzv. berlínské gigafactory mezi městy Erkner a Grünheide, kde továrna fakticky stojí.
To je nakonec hezká věc, v čem je háček? Tesla se neobtěžovala s tím, aby vlaku zajistila elektrický pohon, a tak na videu níže neuvidíte ani „třetí kolej”, ani elektrické vedení nad tratí. Vlak, jehož provoz dostala na starosti soukromá společnost Niederbarnimer Eisenbahn (NEB), tak pro obsluhu trati používá lokomotivu s diesel-elektrickým hybridním pohonem, která by bez nafty v nádržích neujela ani metr. Nejnovější Tesla je tedy diesel, to je skutečně absurdita non plus ultra.
Je fascinující, jak se Tesla podle svých slov zasazuje o elektrifikaci čehokoli a kdekoli, když ale má možnost pomoci s elektrifikací německé vlakové dopravy, která stále z velké části spoléhá na naftové lokomotivy, dá přednost nižším nákladům na stavbu a provoz takového spoje. Tesla Zug je tak ve skutečnosti stroj, který si říká Bombardier Talent (akronym Talbot light commuter railcar) a už 17 let se ani nevyrábí. Ve flotile NEB slouží dál a k pohonu používá primárně vždy dva dieselové motory MTU buď v uspořádání V12 nebo V6, které následně buď přímo nebo skrze 4 elektrické motory pohání patřičnou soupravu. V tomto případě má jít o hybridní verzi.
Pozoruhodné je, že vlak nemá žádný pevný jízdní řád, funguje tedy podobně jako oddělení kontroly kvality značky - nahodile. Denně vykoná okolo 60 jízd oběma směry, nejčastěji v asi 45minutových rozestupech, někdy ale časové mezery spoji zaberou i dvě hodiny. Spoj je provozován plně na náklady Tesly a může jej použít i široká veřejnost - zda jste zaměstnanci automobilky, nikdo nekontroluje. Ostatně kdo jiný by vlak jedoucí jen k továrně firmy používal.
Volba dieselové lokomotivy ze strany Tesly si v německých médiích vysloužila dost výsměchu, s takovými věcmi si ale firma obvykle hlavu nedělá. A nejspíš si ji nebude dělat ani tentokrát. Automobilku těší, že nový spoj levně a spolehlivě přemístí asi 1 500 z celkových 10 000 zaměstnanců firmy, zbytek dojíždí buď auty, autobusy anebo také na kole. Z Erkneru do Tesly vede i nová cyklostezka, tu ale firma nefinancovala, zaplatili ji místní ze svých daní.

Takhle vypadá nejnovější Tesla, přímo v akci ji můžete vidět níže. Je to vlak, který jezdí na naftu, automobilka financovala jeho vznik a stoprocentně platí i jeho provoz, přesto odmítla elektrifikaci trati, která vede až k její továrně. Ilustrační foto: MPW57, Wikimedia Commons, CC0 Public Domain
Giga Berlin now has its own train shuttle, capable of moving 400 people per ride pic.twitter.com/gmvy80GFFn
- Tesla Europe (@teslaeurope) September 4, 2023
Zdroje: Berliner Zeitung, Tesla, Bombardier Transportation, MTU
Bleskovky
Dlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
včeraV Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
8.4.2025Čtyři otylá moderní výkonná SUV ve vzájemném klání ve sprintu ukázala nesmyslnost hybridizace i křehkost přemotorovaných obrů
7.4.2025
Nejnovější články
První elektrická Octavia byla nesmysl a ta příští bude zas. Škoda to tehdy věděla, v mezičase na to zapomněla
před 4 hodinamiPřehled nejžádanějších ojetin v Německu ukazuje, kterým autům bude nakonec lepší se vyhnout
před 10 hodinamiNevzhledné elektrické Audi A6 je propadák, hůř se prodává jen hrstka okrajových modelů. Přichází tak stotisícové slevy
před 11 hodinamiJen hrstka vyvolených z celého světa si bude moci pořídit tuhle sexy motorku s logem Lamborghini
včeraKia chystá nový objemný turbomotor s vysokým výkonem a nízkou spotřebou, nabídne ho i u nás
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva