Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejnovější krok Fordu ukazuje, k čemu ve skutečnosti vede vnucování elektrických aut všem
24.1.2023 | Petr Prokopec
Kdyby se ze slibů spojených s elektromobilitou dalo něco stavět, můžeme mít v Česku nejméně jednu vlastní Eiffelovu věž. Bohužel nad nimi lze tak leda kroutit hlavou a s odstupem času nepřehlížet reálné dopady. Tento je jedním z nich.
Elektromobilita je nám prakticky dennodenně předkládána jako spása celého světa. Aktivisté mluví o snižování emisí, zatímco politici předpokládají, že bateriový pohon povede k rozvoji mnoha regionů a vzniku desítek tisíc nových pracovních míst. Zapomenout ovšem nesmíme ještě na automobilky, které se svým zákazníkům snaží vtlouci do hlavy, že očekávat mohou nejen skvělá auta, ale i velmi nízké provozní náklady. Těmi má přitom být vyvážena vyšší pořizovací cena, jenž by v důsledku nárůstu produkce měla postupně klesat až na takovou úroveň, že i spalovací auta budou dražší.
Že se tyto představy dalece nepotkávají s realitou, jsme zmínili už mnohokrát. A dnes tomu nebude jinak. Připomenout totiž můžeme růst emisí v Německu, třebaže po tamních silnicích aktuálně jezdí více elektromobilů než kdy dříve. Samotná energie pak u dobíjecích stanic zdražila tak moc, že i litr benzinu či nafty za 50 korun bude znamenat výhodnější provoz. Nahoru nicméně letí i ceny elektrických aut, i když se jich vyrábí více než kdy dříve.
Další argument zastánců elektromobility nyní popřel Ford. Automobilka s modrým oválem totiž těžce selhala v boji s konkurencí, a proto v bateriovém pohonu nařízeném politiky vidí svou spásu. Letos v létě tak po 47 letech ukončí výrobu modelu Fiesta, který již ze své podstaty (jde o malý a lehký automobil) představoval v rámci škod na životním prostředí jen pomyslnou kapku v moři. Jenže Fordu se tento model nehodil do plánů, které počítají s tím, že továrna v německém Kolíně nad Rýnem bude přebudována na evropské elektrické centrum značky.
Ford do tohoto podniku napěchoval 2 miliardy dolarů (cca 43,93 miliardy korun), přičemž od příštího roku zde hodlá vyrábět dvě novinky postavené na platformě MEB, kterou může využívat díky spolupráci s Volkswagenem. Značka nicméně již dopředu počítá s tím, že zájem o ně bude daleko menší než třeba o Fiestu. Ta svého času bývala jedním z největších evropských bestsellerů, Ford ji nicméně pohřbil svým rozhodnutím navýšit ceny. Jak tedy chce oslovit více lidí něčím ještě dražším (a hůře použitelným, nutno dodat), je vskutku záhadou.
Podstatná je nicméně na celé věci jiná skutečnost. S předpokládaným poklesem výroby totiž Ford nebude potřebovat všech 14 tisíc lidí, kteří pro něj v Kolíně pracují. Vedení továrny proto na dnešní den naplánovalo se zaměstnanci jednání, během kterého jim podle všeho hodlá oznámit nemilou věc - a sice že se více než tisícovka z nich bude poroučet. Vůbec by nás navíc nepřekvapilo, kdyby šlo jen o první vlnu propouštění, přičemž ty následující klidně mohou být ještě výraznější.
Politiky a aktivisty nucenou elektromobilitu si tedy můžeme sesumírovat snadno. Emise neklesají, auta zdražují, o levném provozu si můžeme nechat jen zdát a umenšování celého odvětví logicky vede jen k propouštění, nikoli naopak. Nevíme jak vy, ale my si zářnou budoucnost představujeme trochu jinak.
Do továrny v Kolíně, jenž se má stát evropským elektrickým centrem Fordu, automobilka napěchovala takřka 44 miliard korun. Již nyní ale očekává, že prodávat bude ještě méně aut, a proto hodlá propustit více než tisíc zaměstnanců. Foto: Ford
Zdroj: Auto News
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 včera 11:30
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
před hodinou - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
před 2 hodinami - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 4 hodinami - Automobilky předem prosí Trumpa, aby nerušil dotace na elektrická auta, tomu se říká zoufalství
před 5 hodinami - Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva