Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejnovější krok Fordu ukazuje, k čemu ve skutečnosti vede vnucování elektrických aut všem
24.1.2023 | Petr Prokopec
Kdyby se ze slibů spojených s elektromobilitou dalo něco stavět, můžeme mít v Česku nejméně jednu vlastní Eiffelovu věž. Bohužel nad nimi lze tak leda kroutit hlavou a s odstupem času nepřehlížet reálné dopady. Tento je jedním z nich.
Elektromobilita je nám prakticky dennodenně předkládána jako spása celého světa. Aktivisté mluví o snižování emisí, zatímco politici předpokládají, že bateriový pohon povede k rozvoji mnoha regionů a vzniku desítek tisíc nových pracovních míst. Zapomenout ovšem nesmíme ještě na automobilky, které se svým zákazníkům snaží vtlouci do hlavy, že očekávat mohou nejen skvělá auta, ale i velmi nízké provozní náklady. Těmi má přitom být vyvážena vyšší pořizovací cena, jenž by v důsledku nárůstu produkce měla postupně klesat až na takovou úroveň, že i spalovací auta budou dražší.
Že se tyto představy dalece nepotkávají s realitou, jsme zmínili už mnohokrát. A dnes tomu nebude jinak. Připomenout totiž můžeme růst emisí v Německu, třebaže po tamních silnicích aktuálně jezdí více elektromobilů než kdy dříve. Samotná energie pak u dobíjecích stanic zdražila tak moc, že i litr benzinu či nafty za 50 korun bude znamenat výhodnější provoz. Nahoru nicméně letí i ceny elektrických aut, i když se jich vyrábí více než kdy dříve.
Další argument zastánců elektromobility nyní popřel Ford. Automobilka s modrým oválem totiž těžce selhala v boji s konkurencí, a proto v bateriovém pohonu nařízeném politiky vidí svou spásu. Letos v létě tak po 47 letech ukončí výrobu modelu Fiesta, který již ze své podstaty (jde o malý a lehký automobil) představoval v rámci škod na životním prostředí jen pomyslnou kapku v moři. Jenže Fordu se tento model nehodil do plánů, které počítají s tím, že továrna v německém Kolíně nad Rýnem bude přebudována na evropské elektrické centrum značky.
Ford do tohoto podniku napěchoval 2 miliardy dolarů (cca 43,93 miliardy korun), přičemž od příštího roku zde hodlá vyrábět dvě novinky postavené na platformě MEB, kterou může využívat díky spolupráci s Volkswagenem. Značka nicméně již dopředu počítá s tím, že zájem o ně bude daleko menší než třeba o Fiestu. Ta svého času bývala jedním z největších evropských bestsellerů, Ford ji nicméně pohřbil svým rozhodnutím navýšit ceny. Jak tedy chce oslovit více lidí něčím ještě dražším (a hůře použitelným, nutno dodat), je vskutku záhadou.
Podstatná je nicméně na celé věci jiná skutečnost. S předpokládaným poklesem výroby totiž Ford nebude potřebovat všech 14 tisíc lidí, kteří pro něj v Kolíně pracují. Vedení továrny proto na dnešní den naplánovalo se zaměstnanci jednání, během kterého jim podle všeho hodlá oznámit nemilou věc - a sice že se více než tisícovka z nich bude poroučet. Vůbec by nás navíc nepřekvapilo, kdyby šlo jen o první vlnu propouštění, přičemž ty následující klidně mohou být ještě výraznější.
Politiky a aktivisty nucenou elektromobilitu si tedy můžeme sesumírovat snadno. Emise neklesají, auta zdražují, o levném provozu si můžeme nechat jen zdát a umenšování celého odvětví logicky vede jen k propouštění, nikoli naopak. Nevíme jak vy, ale my si zářnou budoucnost představujeme trochu jinak.



Do továrny v Kolíně, jenž se má stát evropským elektrickým centrem Fordu, automobilka napěchovala takřka 44 miliard korun. Již nyní ale očekává, že prodávat bude ještě méně aut, a proto hodlá propustit více než tisíc zaměstnanců. Foto: Ford
Zdroj: Auto News
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
před 10 hodinamiPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
dnesNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
včera
Nejnovější články
Ostré Audi zabavené zločinci ukazuje, jak nenápadné superauto to může být, „anonymní” specifikace je v dražbě
před 6 hodinamiRuský trh s novými auty se po výrazném růstu propadá. Hlavní důvod říká hodně o dnešní geopolitické situaci
před 7 hodinamiToyota odhalila svérázný luxusní kombík. S líbivou cenou míří přímo proti nejprodávanějšímu kombi světa
před 9 hodinamiPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
před 10 hodinamiVW propustí víc lidí, než se zdá. Ze softwarové divize jich vyhodí dalších 1 600, funguje ale jako samostatná firma
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Politický koutek 03.14. 17:16 - Zajda
- Výběr autopojištění 03.14. 12:39 - jerry
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.13. 14:26 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.13. 09:47 - koffee
- Lampárna (stěžovatelna) 03.12. 20:12 - M.Z.