Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejnovější Ferrari vrací do hry vyklápěcí světla tak, jak to dnes jde, má nejsilnější motor v historii
21.11.2021 | Petr Miler
Nemá turbo ani elektrickou podporu, přesto jde o nejsilnější samostatnou pohonnou jednotku, kterou kdy vůz se vzpínajícím se koníkem ve znaku dostal. A není to jediné nej, unikátně stylizovaný stroj je i vrcholem vývoje aerodynamiky, bez jediného aktivního prvku.
Vyklápěcí či jakkoliv jinak otevírací přední světla patří k věcem, které nám na nových autech chybí a mysleli jsme si, že už se s tím budeme muset smířit. Není to totiž tak, že by nebyla „designově trendy” nebo cokoli podobného, jde především o problematické řešení z hlediska bezpečnosti nepozorných chodců. A třebaže je příď auta aerodynamičtější, když jsou schovaná, při vyklopení je to přesně naopak. Oba tyto aspekty si s moderními vozy prostě nerozumí.
O to více může překvapit novinka Ferrari, třetí specialita (odtud jméno SP3) z programu Ferrari Icona, které se snaží navázat na slavné historické modely jako 330 P3/4, 350 Can-Am, 512 S a další především závodní stroje. A i když se na první pohled může zdát, že jde jen o další plytkou vzhledovou specialitu postavenou na základech existujících modelů, která „nadojí” pár milionů dolarů z účtů mnoha zámožných sběratelů z celého světa, realita je v tomto případě úplně jiná.
Vzhledově tohle auto - tušíme - zřejmě nebude po chuti každému, když míchá beztak kontroverzní design posledních modelů s rozličnými retro-prvky. Přesto mu nelze upřít pár zajímavých nápadů, jako je třeba výrazné žebrování na zádi, do kterého jsou skoro neviditelně zakomponována koncová světla. Tím nejviditelnějším jsou ale světla na opačném konci vozu.
Ferrari chtělo vzpomenout časů „mrkaček”, současně si ale nemohlo dovolit ignorovat výše zmíněné. Vůz tak vyklápěcí světla má i nemá, když většinu z jejich plochy může zakrývat ploška schopná zajet do útrob přední kapoty, která nemění výchozí tvar auta. Ano, je to v tu chvíli k ničemu, je to jen hra a tohle řešení ve výsledku nejlépe ukazuje, proč už se vyklápěcí světla do hry nevrátí - mohou dnes svítit skvěle, i když se nevyklápí a současně být dokonale aerodynamická. Přesto ale máme pocit, že to je hezká vzpomínka.
Racionálně uvažující fandy aut ale nakonec vezmou u srdce jiné aspekty. Ačkoli SP3 Daytona, jak si auto celým jménem říká, nepoužívá jediný prvek aktivní aerodynamiky, jde prý o nejaerodynamičtější vůz, jaký kdy Ferrari stvořilo. To jen ukazuje, jak velká pozornost byla věnována jeho vývoji a že dokáže minulost se současností spojovat technicky velmi účinným způsobem.
To nakonec platí také o pohonu, neboť o ten se stará upravený motor F140HC alias 6,5 V12 bez jakéhokoli přeplňování či elektrického dopingu, který přesto dává výkon až 840 koní a točivý moment 697 Nm. Navíc točí až 9 500 ot./min (maximální výkon vrcholí o 250 ot. níže). Je to nejsilnější samostatná pohonná jednotka, která se kdy dostala pod kapotu Ferrari a podle toho také jistě velmi lehký (přesné číslo ale neznáme) jede - stovka za 2,86 sekundy a dvoustovka za 7,4 s jsou stále čísla z říše fantazie. Výkon přitom míří jen na zadní kola, pochopitelně přes dvouspojkový automat.
Pokud byste o takový vůz měli zájem, čemuž se nevidíme, máme pár špatných zpráv. Tou první je cena 2 miliony euro, tedy asi 51 milionů Kč. Ale dobře, ty by třeba někteří měli, ovšem auto je i tak vyprodané. Všech 499 kupců předchozích modelů SP1 a SP2 Monza chtělo i Daytonu, navíc Ferrari vyrobí jen 100 aut, které si též předem rozebrali stálí zákazníci ještě před premiérou. Je to zkrátka trochu jiný svět, kam naprostá většina z nás nikdy ani pořádně nenahlédne.












Ferrari SP3 Daytona není jen další plytkou designovou variací na ikony minulosti, ale vzhledově a zejména technicky velmi propracovaným strojem. Bohužel velmi drahým a pro kohokoli krom smetánky zákazníků italské značky nedostupným. Foto: Ferrari
Zdroj: Ferrari
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem v Jerezu Alex Marquez, Marc Marquez po crashi 12. včera 14:44
- Vítězem Moto2 Gonzalez před Baltusem a Agiusem, 10. Salač včera 12:56
- Prvním dnešním vítězem v Jerezu se stal Rueda včera 11:37
- Brian Uriarte a Carter Thompson vyhráli RBRC v Jerezu včera 10:35
- Warm up v Jerezu: Kdo jiný než Marc Marquez včera 10:27
Nejčtenější články
Někdo najel s elektrickým Hyundai 666 tisíc km za pár let. Na jednu baterii to ale nedal, cena náhrady hatí vše
29.3.2025Kia říká, že vzhled snad nejošklivějšího nového auta posledních let napravila jedinou úpravou. Za nás tedy opravdu ne
29.3.2025VW začal konečně znovu nabízet auta, po kterých lidé touží, vytáhnout je ale musel z muzea
29.3.2025Dobíjecí Volva hoří i v Evropě. Automobilka vyzve k okamžitému zastavení dobíjení řádově větší počet majitelů
29.3.2025Majitel zveřejnil ceny servisu a náhradních dílů na silniční F1 Mercedesu, už roční prohlídka zruinuje i bohatého člověka
29.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva