Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejnovější Dacia odhalila vše, dynamikou nepřekoná ani 45 let starou Škodu 120
11.3.2021 | Petr Prokopec
Vítejte v nové době, chce se říci s trochou sarkasmu. Po dekádách intenzivního vývoje automobilismu jsme tam, kde jsme byli v roce 1976, alespoň dynamicky zcela nesporně.
Uplynul již více než rok od chvíle, kdy Dacia alespoň virtuálně představila ze ženevského výstaviště svůj nový model Spring. Do prodeje ovšem její vůbec první elektromobil stále ještě nedorazil, jakkoliv od 20. března začíná rumunská automobilka přijímat předobjednávky. Klientelu láká hlavně zmínkou o ceně, která má být nejnižší v Evropě, jenže jen v souvislosti s elektrickým pohonem. Například v Maďarsku stojí od 485 tisíc Kč, a to není zase tak nízká cifra.
Je samozřejmě otázkou, jak na tom Dacia Spring bude u nás. Pokud se nicméně zadíváme na technické parametry, které dnes automobilka publikovala, pak je skoro jisté, že bez dotací se na českém trhu prodá podobný počet aut, jako má zdravý člověk prstů na rukách a nohách. O pohon rumunského elektromobilu se totiž stejně jako v případě čínského Renaultu City K-ZE, ze kterého Dacia vychází, bude starat jednotka naladěná na 45 koní a 125 Nm. Výkon a točivý moment přitom budou spárovány s 970 kilogramy.
I přes muší hmotnost, zvláště na elektromobil, je evidentní, že trhat asfalt Dacia rozhodně nebude. O nejvyšší rychlosti 125 km/h jsme věděli již dříve, nyní tu ovšem máme také data spojená se sprintem. Ten na stovku přitom zabere 19,1 sekundy, zatímco z 80 na 120 km/h zrychlíte za 26,2 sekundy a kilometr s pevným startem zvládnete za 40,5 sekundy. To jsou horší parametry, než s jakými byla spojena Škoda 120 vyráběná od roku 1976, která stovku zvládla za 18 sekund a rozjela se na 140 km/h.
Dacia tak vlastně dokáže zaujmout pouze v jediném ohledu, na padesátku totiž zrychlí za 5,8 sekundy, to ale možná stodvacítka zvládla též, jen to tehdy nikoho nenapadlo měřit. Její baterie o kapacitě 27,4 kWh mají zaručit dojezd 305 km ve městě a 230 km mimo něj. Na takové hodnoty však můžete pomýšlet pouze v létě, se sebezapřením a hlavně pouze za předpokladu, že Spring je osazen špičkovou rekuperací brzdné energie. Jinak je realitou spíše poloviční dojezd, jako obvykle.
Elektrický systém vozu pak umožňuje jakési rychlodobíjení, 80 procent oné 27,4kWh kapacity za 56 minut ale jako velká rychlost nezní. V případě běžné zásuvky se pak Spring bude nabízet dlouhých 13,5 hodiny. Něco takového se ale příliš stávat nebude, alespoň ne u nás, neboť lidé ve městech, kteří si mohou dovolit dobíjet elektromobil ve vlastní garáži, rozhodně nepůjdou do Dacie. A pro venkov bude novinka nejen příliš drahá, ale také nepraktická.
Platí to i o chystané užitkové variantě Spring Cargo, která se má objevit v příštím roce a jenž počítá s ložnou plochou o délce 1 033 milimetrů, nosností 325 kg a objemem 1 100 litrů. To jsou sice zajímavé parametry, nicméně je třeba připomenout, že tu mluvíme o elektromobilu. Tedy o tom typu dopravního prostředku, jehož dojezd s každým extra kilem neskutečně klesá. Při plném zatížení tak možná na jedno nabití nezvládnete ani 100 kilometrů.
Lze už jen dodat, že zatímco Spring Cargo v základu počítá s bílou barvou, ocelovými koly a manuální klimatizací, v případě osobního provedení lze počítat mimo jiné s multimédii či koženým čalouněním s kontrastními švy. Tedy na Dacii s nadmíru luxusní výbavou. Ovšem ani ta pochopitelně nepřesvědčí zákazníky, kteří obvykle loví u jiných značek. Zdá se tedy, že uspět by mohla jen verze Spring Business zaměřená na trhy se sdílením aut, jenž se od normálu bude lišit schránkou na mobil a možností dálkového odemknutí.
Svou dynamikou Dacia Spring nadchne jen stěží, ostatně rychlejší byla Škoda 120 už v roce 2976. Za necelého půl milionu korun pak nenabídne ani závratný dojezd, kůží v interiéru přitom movitější klientelu osloví jen stěží. Foto: Dacia
Zdroj: Dacia
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejčtenější články
- Dvě Bugatti Chiron se srazila při pokusu o předjetí náklaďáku. I ten od nich schytal takovou ránu, že šel „přes boudu”
23.10.2024 - První automobilka začala vyvážet levné modely z Indie na vyspělé trhy, výsledkem je kouzelná nabídka
23.10.2024 - Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024 - Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024 - K mání je dodnes zánovní auto, které vás vrátí do dob, kdy byl Opel králem Evropy, zastavila ho až rez a poruchovost
23.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva