Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejnovější BMW vypadá trochu jako Škoda, osobitosti dalo sbohem i technikou
27.5.2019 | Petr Prokopec
Zdá se, že po dobách aut překypujících agresivním designem přichází doba plná úsměvů. Na takovou stylizaci přepřahá i BMW a není to jediný ohled, který mění řadu 1 ze žraloka na kapra.
BMW řady 1 bylo po dlouhou dobu naprostým unikátem. Ve třídě kompaktních hatchbacků šlo o jediný vůz, který byl nabízen s pohonem zadních kol a pyšnit se zároveň mohl i šestiválcovým motorem. Nic z toho už neplatí, v třetí generaci vůz zamířil na modulární platformu UKL a jako takový tedy musel zamávat jak zadní poháněné nápravě, tak šesti válcům. Prim tak nyní bude hrát pohon předních kol, který bude možné rozšířit maximálně na čtyřkolku, o pohon se postarají výlučně tří- a čtyřválcové motory.
Je otázkou, zda se BMW pro tento krok rozhodlo kvůli nižším emisím či snaze o snížení nákladů, což by mohlo zvýšit prodeje. Paradoxem je, že po prodejní stránce si řada 1 s pohonem zadních kol rozhodně nevedla špatně. Loni bylo v Evropě prodáno 127 681 aut, což je sice nejhorší výsledek pro tento model, ovšem třeba takové Audi A3 na tom bylo jen o 15 tisíc kusů lépe. A letos v březnu jej řada 1 víceméně vyrovnala.
Na druhou stranu, této dvojici se začíná poměrně výrazně vzdalovat Mercedes třídy A. Zda za tím stojí právě pohon předních kol či nikoliv, můžeme pouze spekulovat. Mnichovští na něj přesedlali a nyní doufají, že se jim povede třícípou hvězdu připravit o pár klientů. Tento úkol ale nebude zrovna snadný, neboť nová třída A kráčí cestou designové evoluce. A co je možná podstatné, vedle nového BMW řady 1 působí až konzervativně, ovšem v dobrém slova smyslu.
Právě vzhled mnichovské novinky bude řadu lidí dráždit asi daleko více než onen fakt, že došlo ke změnám v rámci pohonu. Vůz stejně jako BMW X2 na jednu stranu zachovává zbytky vizuální agresivity, k ní ale přidává jakýsi usměvavý výraz blízký tomu, který vídáme na nejnovějších Škodách jako je Scala nebo faceliftovaný Superb. Design je věcí subjektivní, a tak závěry o jeho atraktivitě necháme na vás, nám ale rozhodně neučaroval.
Dále raději zamíříme k suchým faktům, která ukazují, že pro běžné používání bude předokolková platforma přínosem. Zadní pasažéři nově mají o 19 milimetrů více místa na hlavu, o 33 mm více místa na nohy a o 13 mm více místa pro lokty. Kapacita zavazadlového prostoru se zvýšila o 20 litrů na 380 l, při sklopení zadních sedadel je pak možné počítat s až 1 200 l. Další odkládací schránky nabízí středová konzole a hlavně tunel, který již neomezuje uložení kardanu.
Vůbec poprvé za 15 let je řada 1 k dispozici také s elektricky ovládanou panoramatickou střechou, mimo ni lze počítat také s poslední verzi multimediálního systému BMW OS 7.0. Po vzoru Mercedesu třídy A pak nechybí dvojice digitálních panelů, ty jsou však zasazeny do tradičních kapliček a působí tak spíše konzervativním dojmem. Přístup obou automobilek k vozu oslovujícímu totéž publikum se tedy diametrálně liší - jedna překvapuje zvenčí, druhá uvnitř.
V jednom ohledu Mercedes ale BMW poráží - jeho displeje mají 12,3palcovou uhlopříčku, zatímco mnichovský model „jen“ 10,25palcovou. Přihodit k tomu pak lze 9,2palcový head-up displej, mimo to lze bezpečnost navýšit i příchodem automatických brzd, monitoringu jízdních pruhů nebo automatického parkingu. Opomenut pak nebyl ani adaptivní tempomat nebo zpětná kamera.
Po stránce motorické je zjevné, že BMW - stejně jako třeba Audi - dělají daleko větší starosti případné pokuty ze strany Evropské unie za nadlimitní množství emisí CO2 než zákaznické averze. Benzinové varianty tak budou k mání pouze dvě, přičemž tříválcové (1,5 l) BMW 118i s maximálně 103 kW (140 koní) výkonu bude k mání s šestistupňovým manuálem či sedmistupňovým dvouspojkovým automatem. M135i xDrive pak standardně počítá s osmistupňovým automatem, a jak je patrné z názvu, s pohonem 4x4. O její pohon se pak už nestará šestiválcový motor, ale čtyřválcový dvoulitr naladěný na 225 kW (306 koní).
V případě dieselů můžete vybírat mezi třemi zástupci, přičemž nejslabší provedení 116d s tříválcem 1,5 a 85 kW výkonu (116 koní) je možné osadit manuálem či dvouspojkovým automatem. Pro už dvoulitrvou čtyřválcovou variantu 118d ale již je k dispozici i automat osmistupňový, vrcholný, znovu dvoulitrový model 120d xDrive je pak spárován pouze s ním. Více informací bude oznámeno blíže k prodeji, který odstartuje v září tohoto roku. S jakými cenami přitom nová jednička bude spárována, je momentálně taktéž ve hvězdách.
Oficiální fotogalerie nového BMW řady 1


































































Bleskovky
Brutální silniční stíhačka od autora nejlepších ef-jedniček se dostala do rukou Stiga, zajel s ní nový rekord Top Gearu
dnesŘízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Pro asi nejzábavnější moderní VW už musíte jen do bazaru, kvůli rostoucím cenám radši moc neotálejte
před 5 hodinamiS čínským „Porsche za cenu Octavie” to možná nebude tak slavné. Po nehodě na dálnici vzplálo, tři studentky v něm uhořely
před 6 hodinamiČerpací a dobíjecí stanice nejsou zdaleka to samé. Že je těch druhých v Kalifornii víc než těch prvních, neznamená lautr nic
před 7 hodinamiPoslední rozhovor s vyhozeným šéfem Volva ukazuje, jak totálně mimo byl. Musel jít, „tech guys” autům prostě nerozumí
před 9 hodinamiHezké Volvo? Kdeže, tohle je supersportovní kombík. Sen náruživých českých chalupářů si říká Nissan GT-R Wagon
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.02. 21:32 - Stepan
- Onboard videa 04.02. 17:28 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.02. 17:25 - pavproch
- Chlubítko univerzální 04.02. 17:12 - pavproch
- Rychlodotazy 04.02. 17:01 - pavproch
- Politický koutek 04.02. 13:29 - jerry
- Policejní kontroly a měření 04.02. 11:51 - Předseda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.02. 08:10 - řidičBOB