Nejnadějnější nový VW je zatím propadák, místo desítek tisíc prodaných aut paběrkuje

Za letošek měl nasbírat 100 až 120 tisíc registrací na jediném trhu v Číně a touto dobou se tak těšit z desítek tisíc prodaných vozů. Realitou je ale pouhý zlomek, mimo jiné kvůli ceně.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nejnadějnější nový VW je zatím propadák, místo desítek tisíc prodaných aut paběrkuje

23.6.2021 | Petr Prokopec

Nejnadějnější nový VW je zatím propadák, místo desítek tisíc prodaných aut paběrkuje

/

Foto: Volkswagen

Za letošek měl nasbírat 100 až 120 tisíc registrací na jediném trhu v Číně a touto dobou se tak těšit z desítek tisíc prodaných vozů. Realitou je ale pouhý zlomek, mimo jiné kvůli ceně.

V Číně bylo loni prodáno 25,31 milionu nových aut, přičemž na koncern VW Group z toho připadá nemalých 3,85 milionu prodaných vozů. Samotný Volkswagen pak měl na kontě 2,6 milionu registrací, což sice představovalo takřka 16procentní pád oproti roku 2019, ovšem i tak byla německá automobilka vůbec nejúspěšnějším výrobcem na největším trhu světa. Zasadily se o to především benzinové vozy, v jejichž případě zákazníci brali prodejce ztečí a kupovali ve velkém množství prakticky jakoukoliv novinku, která se objevila v prodeji.

S ohledem na tyto zkušenosti Němci počítali s tím, že úspěšní budou také s elektromobily. Ostatně jejich nadějím se mohl divit málokdo, neboť mohli počítat jak s početnou zákaznickou skupinou, tak se skutečností, že Čína je alternativnímu pohonu nakloněna. A jakkoliv pozvolna ustupuje od finančních podpor, jejích koupi prodejům nadále nahrává jinak - třeba tím, že majitelům vydává registrační značky bez sebemenších okolků, zatímco u spalovacích aut se lidé musí obrnit trpělivostí.

Je však nutné říci, že letošní prodeje jsou fiaskem, zejména v kontextu s celkovým úspěchem německého koncernu. Hlavně zásluhou Audi a Porsche totiž registrace za první tři měsíce vzrostly oproti stejnému období loňského roku o 13 procent a zisk narostl dokonce sedmkrát na 3,4 miliardy Eur (cca 86,79 milionu korun). Celkově pak bylo všemi výrobci za první kvartál prodáno 2,4 milionu elektrifikovaných vozů, na Volkswagen z toho ovšem připadá pouhých 60 tisíc, tedy opravdová špetka dalece nesrovnatelná s více jak 15% podílem na trhu benzinových vozů.

Němci doufali, že reputaci jim pomůže spravit ID.4, který je v Číně k mání dokonce ve dvou specifikacích - za ID.4 X stojí spolupráce se značkou SAIC, zatímco na provedení ID.4 Crozz Volkswagen spolupracuje s automobilkou FAW. Původně měla letos každá z verzí dosáhnout na 50 až 60 tisíc prodejů, tedy 100 až 120 tisíc prodaných ID.4 za rok. Realita je ale úplně jinde a i takový výhled na celý rok je aktuálně nereálný. V květnu bylo prodáno pouze 1 213 obou vozů, v dubnu pak o 200 více. Němci tak prodávají zhruba desetinu toho, co plánovali.

Na rozdíl od Evropy, kde se ID.4 dostal na čelo pelotonu, je tedy tento model v Číně naprostým propadákem. Co vše za tím stojí, je otázkou, rýsují se ale tři vysvětlení. Jednak je možné, že německá automobilka nastoupila do elektrického vlaku příliš pozdě. Problémem je také vysoká cena a otazníky visí nad tím, zda náhodou nejde o zboží určené někomu jinému. Zdroje agentury Reuters blízké aktuálnímu dění uvádí, že VW měl již na počátku loňského roku k dispozici hned dvě továrny, z nichž každá uměla vyprodukovat 300 tisíc elektrických aut ročně. Chyběl ovšem produkt, za jehož vývojem stála německá centrála.

Právě skutečnost, že ID.4 je vozem pocházejícím ze starého kontinentu a určeným primárně pro starý kontinent, má být hlavní potíží. „Čínští zákazníci si cení technologií a jisté science fiction spojené s elektrickými vozy. Loajalita vůči značce ale byla vždy velmi nízká, na rozdíl od evropských trhů,“ uvádí k věci Yale Zhang, šéf šanghajské poradenské společnosti AutoForesight. Jen tak potvrzuje, že VW zkrátka minul terč. A jak jsme už naznačili, střílí velmi drahým šípem, neboť ID.4 startuje na ceně okolo 200 tisíc yuanů (asi 657 tisíc Kč). To je ovšem příliš vysoká suma na zemi, kde elektrickým prodejům kraluje Wuling Hong Guang Mini EV, jenž stojí 28 800 CNY (94 700 Kč).

Němci tak stojí před zásadním problémem, byť oficiálně jeho existenci popírají. V tiskovém prohlášení zmiňují, že letos spustí modernizaci online a zároveň přijdou s více než deseti novými elektrifikovanými modely. Je však otázkou, zda něco takového pomůže, zvláště pokud ony novinky budou ukuchtěné dle stejného receptu jako ID.4. Že by došla naplnění slova ex-šéfa Škody o tom, že sázka VW na elektromobily je obrovský hazard? Pokud by VW ztratil půdu pod nohama v Číně, bude mít obrovské problémy, ať už se mu jinde ve světě bude dařit jakkoli dobře.


Nejnadějnější nový VW je zatím propadák, místo desítek tisíc prodaných aut paběrkuje - 1 - VW ID.4 X 2021 cinska verze 01Nejnadějnější nový VW je zatím propadák, místo desítek tisíc prodaných aut paběrkuje - 2 - VW ID.4 X 2021 cinska verze 02Nejnadějnější nový VW je zatím propadák, místo desítek tisíc prodaných aut paběrkuje - 3 - VW ID.4 X 2021 cinska verze 03
Jedna z čínských verzí Volkswagenu ID.4 zatím nemá úspěch, stejně jako ta druhá. Jde o drahé auto určené primárně jinému publiku, zákazníci z největšího trhu světa mají prý jiné požadavky. Foto: Volkswagen

Zdroj: Reuters

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.