Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejlepší auta pro rok 2019 pro Evropu jsou hned dvě, titul ale získalo jen jedno
4.3.2019 | Petr Prokopec
Ještě nikdy v historii se nestalo, aby odborná porota přidělila úplně stejný počet bodů dvěma vozům a fakticky tak zvolila Autem roku dva modely. Letos se to stalo, titul má ale stejně jen jeden.
Na letošní ročník ankety Car of the Year (COTY) neboli Evropského auta roku se jistě bude ještě velmi dlouho vzpomínat. Ještě nikdy se totiž nestalo, aby dva vozy získaly naprosto stejný počet bodů. Naopak, povětšinou byl vítěz jasným favoritem, který pronásledovatele zanechával za patami se značným odstupem. Tentokrát však porota složená z motoristických novinářů z celé Evropy nadělila 250 bodů jak Jaguaru I-Pace, tak Alpine A110. Ty představují dva naprosto odlišné světy, neboť první je elektrickým SUV, druhý pak klasickým benzinovým sporťákem.
Ač je tato situace ojedinělá, stát se může - každý z 60 novinářů měl k dispozici 25 bodů, které musel rozdělit minimálně mezi pět vozů. Zároveň žádnému z vozů nesměl dát více než 10 bodů, zapovězená byla i sdílená místa. I díky tomu ale nakonec k jednomu došlo, a to po finálním hlasování. Cena ovšem nakonec nepoputuje do dvou zemí, ale pouze do Velké Británie. Proč? Jaguar na první příčku vyneslo 18 novinářů, Alpine pak „pouze“ šestnáct, takže je přes stejný počet bodů „víc první”.
„Proč jsou lidé neustále překvapováni tím, že elektromobily vyhrávají tyto ceny? Je to budoucnost, je třeba si na to zvyknout,“ uvedl k zisku ocenění šéfdesignér britské značky Ian Callum. Ten zároveň i dodal, že jeho osobně i celý jeho tvůrčí tým práce na modelu I-Pace nadmíru bavila, zejména proto, že jde pro Jaguar o zcela nový druh vozu postavený na unikátní platformě. To samo o sobě prý bylo tak vzrušující, že to přebilo Callumovi zážitky z předchozích 40 let. Že příjmy zatím zdaleka nevyvážily náklady na vývoj vozu, které pomohly uvrhnout celý Jaguar Land Rover i mateřskou automobilku Tata Motors do rekordní ztráty (v případě Taty jde dokonce o největší ztrátu v historii indických firem) už Callum pomlčel.
K jeho slovům je třeba dodat, že vítězství elektrických aut vlastně nejsou až tak překvapivá, jako jsou spíše kontroverzní. Je sice působivé, že se jedná o technologii budoucnosti, nicméně ta je v tuto chvíli hned z několika důvodů dostupná jen velmi omezenému spektru lidí. Něco takového lze obdivovat, v podobných anketách se to ale obvykle neděje - nevidíme v nich vítězit Bugatti, i když jde nepochybně o úchvatný stroj.
Celkově byl letošní ročník vyrovnaný od začátku až do konce. Na třetí příčce skončila nová Kia Ceed se ziskem 247 bodů, tedy pouhé tři body za vítěznou dvojicí. Daleko pak vlastně nebyl ani čtvrtý Ford Focus s 235 body či pátý Citroën C5 Aircross s body 210. Podle poroty tak vlastně s většinou letošních finalistů ankety nešlápnete vedle...



Letošním Evropským autem roku se stal Jaguar I-Pace...
...ač získal stejně bodů jako Alpine A110. Tak jako ve Formuli 1 tak rozhodoval počet vítězství u jednotlivých novinářů
Bleskovky
Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025I levnější „americkej kýbl” to natřel třikrát dražšímu Maserati. Ukazuje zbytečnost plošného přeplňování, i bez něj je lepší ve všem
15.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test CFMOTO Gladiator X850 G3: na práci i zábavu 08:00
- Jerez - Moto2-test, 3. den: Na čele Canet, 23. Salač včera 16:28
- Pre Phillip Island: Kdo jsou favorité letošního úvodu? včera 16:00
- Na Phillip Islandu vše začíná včera 13:00
- Časový program na Phillip Islandu včera 10:00
Nejčtenější články
Nová Škoda Elroq se dá už teď koupit s obrovskými slevami přes 150 tisíc Kč, bude to „provar”, který automobilka ještě nezažila
21.1.2025Číňané spustili na vodu novou největší loď světa na převážení aut, jedním tahem jich i do Evropy odveze až 9 200
21.1.2025Číňané zkouší ulovit Evropany na sexy nový kombík s výkonnými motory, trochu nás ale opíjí rohlíkem
22.1.2025Genius noci v Lamborghini zkusil s autem projet skrz výsuvné patníky. A dělal to tak dlouho, dokud neměl auto na kaši
22.1.2025Prodeje Fordu v Evropě se propadly na historicky nejnižší hodnoty, bezvýznamnými se zdají už i z pohledu Škody
22.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva