Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné
19.7.2019 | Petr Miler
Jedna z nejočekávanějších automobilových novinek letošního roku je konečně tady. GM po dekádách úvah s novou Corvette skutečně přepřáhl na použití motoru uprostřed, což logicky znamená spoustu změn. V ceníku ale ne až tak.
Americká auta ve světě proslula jako relativně jednoduché, ale výkonné stroje. Díky tomu mohou být levná a jednoduchá na údržbu, i když umí být velmi rychlá. Lepší verze Fordu Mustang dokáží nabídnout za své ceny až kouzelnou dynamiku, jenže z auta pořád cítíte jeho relativní primitivnost. Nejde o do posledního detailu promyšlený německý sporťák, který dokonale využije každý ze svých 357 koní, ale raději jich přidá 100 koní navíc a přes neschopnost dokonale vytěžit jejich potenciál vítězí. Protože 400 využitých koní z 457 je pořád víc než 357 využitých z 357.
S podobným přístupem byla vždy vyvíjena téměř všechna ambicióznější americká auta, až na jedno - Chevrolet Corvette. I Američany zaslechnete tvrdit, že je to nejlepší, ne-li jediné opravdu dobré americké auto a ačkoli osobně nedokáži posoudit věc v celé její celistvosti, z dřívějších zkušeností mohu říci, že zejména poslední dvě generace Corvette jsou zatraceně dobré. Jsou velmi výkonné, s jejich výkonem se dá pracovat bezezbytku a přes vyšší cenu než třeba u zmíněného Mustangu dokáží nabídnout dynamiku nejlepších Porsche klidně za poloviční částky. Začal je ale trápit jeden problém - motor vpředu.
Troufnu si říci, že ohromný nárůst výkonů v posledních letech dělá ze sportovních aut s motorem vpředu a pohonem zadních kol mrtvou větev vývoje. 500, 600 nebo 700 koní už nelze tímto způsobem rozumně využít, rozhodně ne za všech klimatických podmínek. Ani nejtradičnější příznivci této koncepce jako BMW a Mercedes už ji u výkonných modelů nevěří - M5 je 4x4, E63 AMG je 4x4, nová M3 bude 4x4... Chevrolet ale cestou pohonu všech kol jít nechtěl, to není u sportovního kupé to pravé ořechové, a tak vymyslel jinou kulišárnu - přesun motoru doprostřed.
O tom, že Corvette přepřáhne na toto uspořádání, se mluví snad už od chvíle, kdy žádná Vette ani neexistovala, letos na to ale skutečně došlo. Před pár chvílemi byla v USA představena osmá generace této legendy a motor má skutečně za sedadly řidiče a cestujícího vpředu. I když zlí jazykové tvrdí, že to nebylo nutné, osobně jsem přesvědčen, že to byla jediná cesta, jak udržet Corvette tam, kam dekády patří - na vrchol masové americké automobilové produkce. Co tedy novinka nabízí?
V případě vnějšího vzhledu vlastně nic až tak dramatického. I když auto je technicky úplně nové, na pohled vypadá, jako by by předchozí Corvette s aktuálním Camarem přizvaly k jedné probdělé noci Ferrari. Auto svým základní uspořádáním pochopitelně dává jasně jasně najevo, že má motor uprostřed - kabina je víc vpředu a boční kapsy za bočními dveřmi umístění motoru též nezapřou, ale detaily přídě, zádě i další dílčí linie nedávají pochybovat o tom, že tohle je Vette.
V případě interiéru je to jiná písnička. Jestli něco trápilo předchozí generace vozu, pak to byl lacině vyhlížející vnitřek, ten v Corvette generace C8 ale naopak vypadá velmi hodnotně. Nemá smysl přehánět, ale říci někdo, že toto je vnitřek Ferrari, první reakcí nebude smích. Jeho uspořádání je navíc originální, prakticky bez tlačítek před řidičem, se soustředěním všech „hardwarových” ovladačů na dlouhý pás „čudlíků” na středovém tunelu. Mějte to rádi nebo ne, nápaditost tady ale neschází a prostor nakonec také ne - ten pro pasažéry je těžké zhodnotit, klasický zavazadelník vpředu a malý vzadu nicméně vypadají, že pojmou dostatek „harampádí”. Nakonec, do toho zadního se vejde i tradičně odnímatelný střešní díl.
Nejvíce vás ale jistě budou zajímat dynamické parametry, které jsou na zatím jedinou představenou základní verzi docela působivé. Pro začátek dostane Corvette pod kapotu jen atmosféricky plněný motor 6,2 V8 s označením LT2, který bude dávat 497 nebo 502 koní podle toho, jestli si připlatíte za tzv. Performance Package nebo nikoli. Výkon bude mířit na zadní kola přes osmistupňový dvouspojkový automat (manuál zatím nebude k dispozici) pohánět bude auto se základní hmotností 1 530 kg. Navzdory tomu, že na Corvette nejde o nijak úchvatné cifry, zejména pak výkonu, se tato kombinace postará o skvělou dynamiku.
Stovka pod 3 sekundy znamená, že už nový základ dynamicky téměř vyrovná dosavadní vrchol (Corvette C7 ZR1 dala stovku za 2,85 s) a to lepší verze teprve přijdou. Neznáme zatím detailní technická data, už ze známého je ale patrné, že změna koncepce přinese lepší dynamiku. Jak by také ne, když stejné uspořádání tradičně používají konkurenti od Ferrari či Lamborghini.
S ohledem na tyto soupeře, které Vette v budoucích lepších verzích může snadno rozprášit, je fascinující základní cena vozu. Auto se začne vyrábět ještě letos a do prodeje vstoupí s cenou nižší než 60 000 USD, tedy méně než 1,36 milionu Kč. Takové peníze za sporťák s motorem uprostřed a stovkou pod 3 sekundy? Bude těžké odolat, tohle může být hit svého druhu.

















































Nová Corvette se předvedla světu v plné parádě. Na auto s motorem uprostřed a naznačenou dynamikou je až senzačně levná
Přidáme i pár jízdních záběrů - tohle auto možná není krasavec, i tak ale má čím zaujmout
Zdroj: Chevrolet
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? včera 10:00
- MS WSSP 2025: Ducati je až čtvrtá 23.4.2025
- Red Bull Rookies do své 19. sezóny 22.4.2025
- Ducati Panigale V4 Lamborghini: exkluzivní edice Revuelta 22.4.2025
- Časový program evropské premiéry v Jerezu 22.4.2025
Nejnovější články
Číňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
před hodinouVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
před 3 hodinamiPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
před 4 hodinamiNěmci zkouší znovu utáhnout Číňany na tradiční levný fígl, tentokrát už to nemusí stačit
před 6 hodinamiAť se vám nový nejprodávanější kombík světa líbí nebo ne, máte to jedno, v Evropě ho kvůli místním výmyslům stejně nekoupíte
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva