Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejlepší americké auto prošlo dramatickou proměnou, i tak zůstává relativně levné
19.7.2019 | Petr Miler
Jedna z nejočekávanějších automobilových novinek letošního roku je konečně tady. GM po dekádách úvah s novou Corvette skutečně přepřáhl na použití motoru uprostřed, což logicky znamená spoustu změn. V ceníku ale ne až tak.
Americká auta ve světě proslula jako relativně jednoduché, ale výkonné stroje. Díky tomu mohou být levná a jednoduchá na údržbu, i když umí být velmi rychlá. Lepší verze Fordu Mustang dokáží nabídnout za své ceny až kouzelnou dynamiku, jenže z auta pořád cítíte jeho relativní primitivnost. Nejde o do posledního detailu promyšlený německý sporťák, který dokonale využije každý ze svých 357 koní, ale raději jich přidá 100 koní navíc a přes neschopnost dokonale vytěžit jejich potenciál vítězí. Protože 400 využitých koní z 457 je pořád víc než 357 využitých z 357.
S podobným přístupem byla vždy vyvíjena téměř všechna ambicióznější americká auta, až na jedno - Chevrolet Corvette. I Američany zaslechnete tvrdit, že je to nejlepší, ne-li jediné opravdu dobré americké auto a ačkoli osobně nedokáži posoudit věc v celé její celistvosti, z dřívějších zkušeností mohu říci, že zejména poslední dvě generace Corvette jsou zatraceně dobré. Jsou velmi výkonné, s jejich výkonem se dá pracovat bezezbytku a přes vyšší cenu než třeba u zmíněného Mustangu dokáží nabídnout dynamiku nejlepších Porsche klidně za poloviční částky. Začal je ale trápit jeden problém - motor vpředu.
Troufnu si říci, že ohromný nárůst výkonů v posledních letech dělá ze sportovních aut s motorem vpředu a pohonem zadních kol mrtvou větev vývoje. 500, 600 nebo 700 koní už nelze tímto způsobem rozumně využít, rozhodně ne za všech klimatických podmínek. Ani nejtradičnější příznivci této koncepce jako BMW a Mercedes už ji u výkonných modelů nevěří - M5 je 4x4, E63 AMG je 4x4, nová M3 bude 4x4... Chevrolet ale cestou pohonu všech kol jít nechtěl, to není u sportovního kupé to pravé ořechové, a tak vymyslel jinou kulišárnu - přesun motoru doprostřed.
O tom, že Corvette přepřáhne na toto uspořádání, se mluví snad už od chvíle, kdy žádná Vette ani neexistovala, letos na to ale skutečně došlo. Před pár chvílemi byla v USA představena osmá generace této legendy a motor má skutečně za sedadly řidiče a cestujícího vpředu. I když zlí jazykové tvrdí, že to nebylo nutné, osobně jsem přesvědčen, že to byla jediná cesta, jak udržet Corvette tam, kam dekády patří - na vrchol masové americké automobilové produkce. Co tedy novinka nabízí?
V případě vnějšího vzhledu vlastně nic až tak dramatického. I když auto je technicky úplně nové, na pohled vypadá, jako by by předchozí Corvette s aktuálním Camarem přizvaly k jedné probdělé noci Ferrari. Auto svým základní uspořádáním pochopitelně dává jasně jasně najevo, že má motor uprostřed - kabina je víc vpředu a boční kapsy za bočními dveřmi umístění motoru též nezapřou, ale detaily přídě, zádě i další dílčí linie nedávají pochybovat o tom, že tohle je Vette.
V případě interiéru je to jiná písnička. Jestli něco trápilo předchozí generace vozu, pak to byl lacině vyhlížející vnitřek, ten v Corvette generace C8 ale naopak vypadá velmi hodnotně. Nemá smysl přehánět, ale říci někdo, že toto je vnitřek Ferrari, první reakcí nebude smích. Jeho uspořádání je navíc originální, prakticky bez tlačítek před řidičem, se soustředěním všech „hardwarových” ovladačů na dlouhý pás „čudlíků” na středovém tunelu. Mějte to rádi nebo ne, nápaditost tady ale neschází a prostor nakonec také ne - ten pro pasažéry je těžké zhodnotit, klasický zavazadelník vpředu a malý vzadu nicméně vypadají, že pojmou dostatek „harampádí”. Nakonec, do toho zadního se vejde i tradičně odnímatelný střešní díl.
Nejvíce vás ale jistě budou zajímat dynamické parametry, které jsou na zatím jedinou představenou základní verzi docela působivé. Pro začátek dostane Corvette pod kapotu jen atmosféricky plněný motor 6,2 V8 s označením LT2, který bude dávat 497 nebo 502 koní podle toho, jestli si připlatíte za tzv. Performance Package nebo nikoli. Výkon bude mířit na zadní kola přes osmistupňový dvouspojkový automat (manuál zatím nebude k dispozici) pohánět bude auto se základní hmotností 1 530 kg. Navzdory tomu, že na Corvette nejde o nijak úchvatné cifry, zejména pak výkonu, se tato kombinace postará o skvělou dynamiku.
Stovka pod 3 sekundy znamená, že už nový základ dynamicky téměř vyrovná dosavadní vrchol (Corvette C7 ZR1 dala stovku za 2,85 s) a to lepší verze teprve přijdou. Neznáme zatím detailní technická data, už ze známého je ale patrné, že změna koncepce přinese lepší dynamiku. Jak by také ne, když stejné uspořádání tradičně používají konkurenti od Ferrari či Lamborghini.
S ohledem na tyto soupeře, které Vette v budoucích lepších verzích může snadno rozprášit, je fascinující základní cena vozu. Auto se začne vyrábět ještě letos a do prodeje vstoupí s cenou nižší než 60 000 USD, tedy méně než 1,36 milionu Kč. Takové peníze za sporťák s motorem uprostřed a stovkou pod 3 sekundy? Bude těžké odolat, tohle může být hit svého druhu.
Nová Corvette se předvedla světu v plné parádě. Na auto s motorem uprostřed a naznačenou dynamikou je až senzačně levná
Přidáme i pár jízdních záběrů - tohle auto možná není krasavec, i tak ale má čím zaujmout
Zdroj: Chevrolet
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
před hodinou - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před 3 hodinami - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 4 hodinami - Prodej nepoužitého, omylem objednaného obřího motoru 8,0 V10 pro Viper svádí k myšlence, do čeho jej nacpat
před 6 hodinami - Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 11.23. 11:48 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.23. 11:02 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.23. 09:05 - abgx1
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis