Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejdrsnější verze ruských terénních legend se vrátily do prodeje, pořád jsou levnější než cokoli srovnatelného
1.4.2024 | Petr Miler
Odvetná ekonomická opatření proti Rusku zasadila tamnímu automobilovému průmyslu těžké rány, auta, které přežila Brežněva, Gorbačova, Jelcina i Putina ale zjevně hned tak něco nezastaví.
Jak se Rusům podaří dlouhodobě se vypořádat s ekonomickým tlakem, který na něj zejména USA, EU a Velká Británie vytváří, ukáže jen čas. Je nesmyslné předem zaujímat ten či onen postoj - podobně jako jsme se kdysi my s koncem RVHP byli nuceni přeorientovat se na jiné trhy a přizpůsobit tomu fungování české resp. československé ekonomiky, stojí i nyní Rusko před výzvou zaměřit se na ty části světa, které s ním nemají problém spolupracovat. Řada nejvyspělejších zemí mezi nimi chybí, většině světa jsou ale ruské manévry na Ukrajině ukradené, takže Rusové pořád mají s čím hrát.
Jedno je ale jisté už teď - vyspělý ruský automobilový průmysl dosavadními kroky fakticky zemřel. Nejlepší automobilky nejen ze zmíněných zemí, ale i z Jižní Koreje či Japonska to v Rusku více či méně zabalily a náhrada v podobě lokální montáže čínských aut zatím zdaleka není plnohodnotná. Rusům ovšem zůstal jejich vlastní automobilový průmysl v čele s Ladou, která nedělá ani moderní, ani zastaralá auta. Vedle ní pak existuje několik relativně slavných značek, které dělají dekády prakticky to samé.
Jednou z nich je UAZ, který do roku 2022 působil také u nás mj. se svými dvěma velkými legendami - modelem UAZ-452 alias Buchankou, která je v prodeji ve v principu stejné podobě od roku 1965, takže skoro pamatuje i Chruščova. A UAZ-315195 alias Hunter, který je ovšem v zásadě pořád tímtéž, čím byl UAZ-469 z roku 1971. Tahle auta jako taková sankce nezastavily, neměly jak, jejich vrcholné verze Expedition s extra prvky ale ano. Také tato provedení byla k mání i v Česku, skutečně obě, což se nyní určitě nebude opakovat. Odkazované články vám ale o obou řeknou všechno důležité.
My dnes připomeneme jejich hlavní specifika, který po návratu obou vozů do prodeje zrekapituloval řekl přímo UAZ. Ten je očividně rád, že varianty určené pro zdolávání „nejtěžších terénních podmínek” může znovu nabídnout i s „celým arzenálem zvláštních prvků”. Mezi ty patří mj. specifické nárazníky s tažnými oky a otvory pro použití hřebenového heveru. Jsou navíc koncipované tak, aby chránily karoserii před poškozením při terénní jízdě. Pro přepravu nákladu jsou tu obrovské střešní nosiče schopné převážet i velké a těžké předměty bez rizika mechanického namáhání střechy či jiných částí karoserie.
Verzím Expedition je vlastní také elektrický naviják na přídi, který je konstruován a umístěn tak, aby bylo možné dostatečné chlazení motoru i při velké zátěži. Nechybí uzávěrka zadního diferenciálu ovládaná z kabiny a robustní tažné zařízení. O patřičnou trakci v terénu se nadále starají pneumatiky Maxxis se zesílenými kordy. Auta mají dále plastové nástavce podběhů kol opět pro minimalizaci poškození vozu při terénní jízdě, zesílené prahy jsou pak připravené odolat i zvedání plně naloženého vozidla heverem, pokud to v terénu bude třeba. Expeditiony pak disponují i vnějším uchycením rezervního kola a vskutku masivním kovovým zakrytováním spodních částí auta.
Tyto varianty budou na první pohled k rozeznání podle exkluzivní oranžové metalízy zvané Juicy Aperol, v niž bude vyvedena kompletní první várka vybavených aut. Později budou k dispozici i jiná barevná provedení včetně obdobné nemetalické oranžové. S opětovným uvedením do prodeje pak bude poprvé k dispozici volitelná ochranná vrstva laku zvaná Raptor.
Buchanka a Lovec ve verzích Expedition se vrací do prodeje za 1 690 000 resp. 1 785 000 rublů, tedy za asi 428 a 452 tisíc Kč. Těžko v prodeji narazit na něco srovnatelného za takové peníze. Auta je možné objednávat ode dneška, ale pochopitelně ne u nás, tady si musíte vystačit s tím, co sem bylo dovezeno dřív v původním provedení.
UAZ Hunter... Foto: UAZ
...i klasická Buchanka jsou znovu k mání ve verzích Expedition, dokonce vylepšených. Pochopitelně ale jen v Rusku. Foto: UAZ
Zdroj: UAZ
Bleskovky
- Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
včera - Otylý elektrický hot hatch Hyundai ukázal na okruhu svou nesmyslnost. Vydrží tři kola, pak můžete hodiny nabíjet
15.5.2024 - Legendární závodní Peugeot předvedl jekot svého motoru V10, vaše uši se budou tetelit blahem
14.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test šampionátu WomenWCR - 1. den včera 20:06
- Mugello-MotoGP-Test: Alex Rins s nejlepším časem včera 19:51
- Michele Pirro s wild card v Misanu včera 16:00
- Boscoscuro válcuje Kalexy včera 10:00
- Oruga Unitrack: první elektrický monotrack 15.5.2024
Nejnovější články
- Číňané už se nebojí ničeho, bodovat chtějí i s pick-upem. Prodávat ho začínají největším soupeřům přímo pod nosem
včera - Jen Mercedes dokáže prodávat čtyřválcové auto za 4,25 milionu a nestydět se, třikrát větší motor lze mít za míň jak třetinu
včera - Majiteli se Cybertruck rozpadá pod rukama tak moc, že prosí manažery Tesly i Elona Muska o nový. Všichni ho ignorují
včera - Lamborghini Temerario se dere na světlo světa. Tradice značky nepopře jen motorem
včera - VW Golf GTI po faceliftu citelně podražil a ztrácí pozici lidového sporťáku, nadšence odradí i okleštěním nabídky
včera
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.16. 22:49 - GeneHawkins
- Odjezd z křižovatky po padnutí červené 05.16. 22:48 - GeneHawkins
- BMW Divize 05.16. 21:19 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.16. 17:27 - Stepan
- Naprosté auto tele, žádá profíky o důležitou radu 05.16. 16:39 - Amatér
- Rychlodotazy 05.16. 12:24 - pavproch
- Politický koutek 05.16. 10:55 - Stepan
- Lampárna (stěžovatelna) 05.16. 07:21 - HondaMan