Nejdražší tovární Mustang historie vám za 7,5 milionu dopřeje i okénko, kterým můžete „šmírovat“ tlumiče

Působí to legračně, Ford to ale myslí smrtelně vážně. V místech, kde vám některé supersporty za podobné ceny nabídnou možnost vidět motor, vám Ford dopřeje možnost vidět tlumič. Lepší než nic, no ne?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nejdražší tovární Mustang historie vám za 7,5 milionu dopřeje i okénko, kterým můžete „šmírovat“ tlumiče

31.5.2024 | Petr Prokopec

Nejdražší tovární Mustang historie vám za 7,5 milionu dopřeje i okénko, kterým můžete „šmírovat“ tlumiče

/

Foto: Ford

Působí to legračně, Ford to ale myslí smrtelně vážně. V místech, kde vám některé supersporty za podobné ceny nabídnou možnost vidět motor, vám Ford dopřeje možnost vidět tlumič. Lepší než nic, no ne?

Jakkoli se to na první pohled nezdá, tlumič dokáže být opravdu krásným kouskem automobilové techniky. Zvlášť pokud není zašpiněn a je nalakován v křiklavém odstínu, se kterým kontrastují výrazně zbarvené pružiny. Jeden takový ostatně mám v kanceláři, a civím na něj podobně jako na rotor Wankelu zasazený do vyleštěného housingu. Pokud vás v této chvíli napadá spojení „automobilové porno“, zjevně vám v žilách proudí stejný vysokooktanový benzin jako mně.

Tlumiči se ovšem chlubí jen málokterá automobilka, což je vlastně pochopitelné. Povětšinou jsou utopené v podbězích, kde se jimi můžete pokochat jen ve chvíli, kdy se skloníte. Pokud ale dotyčné auto dorazilo na místo setkání po vlastní ose, a navíc v deštivém počasí, není vlastně nač koukat. Což je škoda, zvláště pokud jde o vskutku výstavní kousky. Těmi pak ostatně bude osazen i Mustang GTD, tedy vůbec nejdražší verze asi nejznámějšího amerického sporťáku, jaká se kdy objevila.

Ford patrně hledal cestu, jak tohle auto dál ozvláštnit, a tak se rozhodl tlumiče patřičně vystavit obdivu jak kolemjdoucích, tak i samotného řidiče. Zadní zavěšení verze GTD je totiž typu pushrod, což znamená, že tlumiče nejsou svěšené dolů podél podběhů. Místo toho jsou v takřka vodorovné poloze, a kvůli tomu je bylo nutné uložit nad zadní nápravu. Právě toho modrý ovál využil, stejně jako faktu, že vůz nemá zadní sedadla. Místo nich se tak vzadu nachází okénko, skrze které se lze na tlumiče dívat klidně i za jízdy.

Aby šlo o podívanou na všechny prachy (GTD startuje na šílených 7,5 milionech korun), automobilka „šmírovací kukátko“ jaksepatří vyšperkovala. Okno o rozměrech 610 x 254 milimetrů je tak vyrobené z polykarbonátu odolného vůči poškrábání. Navíc jej lemují karbonové dekory. Tlumiče Multimatic Adaptive Spool Valve jsou tak jasně patrné, pročež bude zajímavé sledovat hlavně jejich přechod z nejměkčího na nejtužší nastavení, jenž proběhne za 15 milisekund.

„Každý tlumič má dvě pružiny, a pokud jedete po silnici, pracují společně, aby byla zajištěna co nejkomfortnější jízda. Aktivováním okruhového režimu ovšem dochází k hydraulickému stlačení jedné z nich, což vede ke snížení vozu o přibližně 40 milimetrů, aby byly maximalizovány jeho schopnosti na trati,“ uvedla k celé věci automobilka. Ta vůz dále osadila třeba karbonovou karoserií, karbonovými brzdami nebo hřídelí vyrobenou jak jinak než z karbonu. Tohle auto tedy bude také trochu porno, bohužel i cenové...


Nejdražší tovární Mustang historie vám za 7,5 milionu dopřeje i okénko, kterým můžete „šmírovat“ tlumiče - 1 - Ford Mustang GTD 2024 tlumice 01Nejdražší tovární Mustang historie vám za 7,5 milionu dopřeje i okénko, kterým můžete „šmírovat“ tlumiče - 2 - Ford Mustang GTD 2024 tlumice 02Nejdražší tovární Mustang historie vám za 7,5 milionu dopřeje i okénko, kterým můžete „šmírovat“ tlumiče - 3 - Ford Mustang GTD 2024 tlumice 03Nejdražší tovární Mustang historie vám za 7,5 milionu dopřeje i okénko, kterým můžete „šmírovat“ tlumiče - 4 - Ford Mustang GTD 2024 tlumice 04
Mustang GTD dostal do vínku tlumiče, které dokážou přejít z nejtužšího na nejměkčí nastavení a naopak šestkrát rychleji, než dokáže běžný člověk mrknout. Modrý ovál se jimi i proto chlubí a místo zadních sedaček instaloval okénko, kterými je můžete sledovat. Foto: Ford

Zdroj: Ford

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.