Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nadšenci „na podpoře” milované Suzuki končí. Další takové auto nevzniklo a ani vyhlížet ho nemáme
21.12.2024 | Petr Prokopec
Neberte to nijak pejorativně, i my máme tohle auto v oblibě pro jeho schopnost levně rozdávat spoustu radosti. Disponuje sice jen 140 koňmi, ty však páruje s 970 kily. Jde o racionálně efektivní stroj svého druhu, který si zaslouží žít dál, ale kdo dnes používá zdravý rozum?
Před rokem se Suzuki pochlubilo čtvrtou generací modelu Swift. Ta je k dispozici pouze s novou tříválcovou jedna-dvojkou, která v závislosti na trhu nabízí v čistě benzinové nebo mild-hybridní verzi, v případě Indie je pak ještě uzpůsobena ke spalování CNG. To je ale vše, za svým předchůdcem tedy čtvrtá generace silně zaostává. Swift byl totiž dříve k mání také s litrovým tříválcem, čtyřválcovou jedna-dvojkou či 1,3litrovým turbodieselem. Mimo základní verze navíc existovala i verze Sport, která používala 1,4litrový čtyřválec.
Dosavadní informace naznačují, že právě sportovní variantu již Suzuki nehodlá vzkřísit, neboť se zkrátka nehodí do dnešního světa postaveného kolem emisí CO2. Politikům totiž nevysvětlíte, že pokud něco má smysl, jsou to malá a lehká auta - z jejich úhlu pohledu je absolutním zlem spalovací pohon, pročež za ekologičtější mají třeba čtyřtunový Hummer EV. To je nicméně hrob, na kterém pláčeme opakovaně. Dnes se ale přesuneme na automobilovém hřbitově o kus dál, přičemž kapesníky si necháme venku.
Suzuki totiž oznámilo, že od března do listopadu příštího roku bude již jen pro domácí trh vyrábět Swift Sport Final Edition jakožto definitivní labutí píseň. Jakmile tedy z montážních linek sjede poslední kousek, éra této verze opravdu skončí. I proto lze očekávat nemalý zájem, jakkoliv změny ve srovnání se standardním provedením jsou vyloženě kosmetické. O pohon se totiž stále stará ona jedna-čtyřka se 140 koňmi, které mají na povel jen 970 kilo. Dopředu je pak přenáší šestistupňový manuál nebo automat.
Co je tedy vlastně nového? V rámci exteriéru lze zmínit černou čelní masku a černá 17palcová litá kola, za nimiž prosvítají červeně lakované třmeny brzd. Mimo to se vůz honosí emblémem Sport na zádi a speciálními dekory na koncovém sloupku. To je ale vše, za dalšími úpravami je třeba zamířit dovnitř. Kabina přitom profituje z hliníkových detailů, stejně jako se třeba vedle převodovky objevil nápis „ZC33S powered by Suzuki“, což je odkaz na interní kód varianty Swift Sport.
Z novinek už nemáme co zmínit, jinak ale jde i u finální edice počítat také se sadou hliníkových pedálů, sportovními sedadly či ozdobným červeným prošíváním čalounění. Aby pak labutí píseň byla opravdu důstojnou rozlučkou, Japonci spolu s ní nabízí také rozsáhlé příslušenství zahrnující třeba ozdobná víčka nádrže, která mají učinit zadost touhám zákazníků po individualizaci. Podvozku se ale značka stejně jako motoru nedotkla.
Zbývá už jen dodat, že ceny startují na 2 329 800 jenech (cca 361 tisíc korun). Suzuki zároveň oznámilo, že v únoru končí s výrobou standardního Swiftu Sport, ten má ale ještě po nějaký čas zůstat v prodeji po boku svého výjimečnějšího sourozence. Jakmile ale skladové zásoby zmizí, bude konec. Svět tak kvůli lidem, kteří jsou schopni povolat armádu na výměnu žárovky, přijde o další atraktivní vůz, který si nás kdysi rychle získal.
Swift Sport Final Edition se liší jen po stránce kosmetické, i tak ale lze Japoncům závidět, že jej budou moci ještě takřka rok kupovat. My už máme smůlu, zřejmě navždy. Foto: Suzuki
Zdroj: Suzuki
Bleskovky
- Nadšenec poprvé nastartoval vlastnoručně postavený brutální Wankel s 12 rotory, jeho zvuk je pastva pro uši
před 3 hodinami - Na míru upravené Ferrari F40 Landa Norrise je též nabourané, nehodu jako přes kopírák natočil řidič jedoucí za ním
včera - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
18.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek testuje Ducati v Jerezu 11:37
- Vespa 946 Snake: edice oslavující rok Hada včera 08:00
- Silná slova: Šéf týmu Triumph se prohře směje 19.1.2025
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku 18.1.2025
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
Nejčtenější články
- VW drtivě vyhrál v bitvě s odbory. Reálně zruší 35 tisíc pracovních míst, zbaví se 2 továren a 7 let nikomu nepřidá ani halíř
21.12.2024 - Tavaresův konec zachránil další auto s obřími motory. U ledu mělo být už v roce 2021, nakonec ho koupíte i v roce 2025
21.12.2024 - Nadějná čínská automobilka je na pokraji krachu. Pryč je 23 miliard, nezachrání ji zřejmě ani ochranná ruka majitele Volva
21.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024 - Hned u Česka je k mání supervzácný sen rychlých zahrádkářů, 33 let nepřekonané auto svého druhu. Už pro jeho kola byste vraždili
21.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva