Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nad evropským rájem elektromobilů se stahují mračna, lidé je stále více odmítají z neřešitelných důvodů
9.3.2023 | Petr Prokopec
Měla to být jedna ze zemí, která na elektrický pohon aut kompletně přepne mezi prvními, takhle to ale nepůjde. Hned čtyři z deseti dotázaných vůbec neshledávají bateriový pohon přitažlivým. Zbytek by jej bral, ale jen za podmínek, které snad ani nemohou nastat.
Je vskutku otázkou, co přinese letošní rok. Minimálně zatím se však zdá, že v případě elektromobility půjde o stěžejní období, které naznačí, kam se bude vývoj ubírat v dalších letech. Postupně totiž začíná docházet na snižování dotací, které se silvestrovskou půlnocí zmizí na některých klíčových trzích úplně. Souběžně s tím pak jednotlivé vlády začínají rušit i další zvýhodnění jako třeba rychlejší odpisy, místo toho jsou v platnost uváděny nové poplatky typu vyšší silniční daň. Pořízení elektrických aut tedy již nebude tak levné, kvůli energetické krizi ovšem je pak bezprecedentně drahý i jejich provoz.
Vývoj, který nevede ku prospěchu publika, má nepřekvapivé následky. Asi nejlépe na ně poukázal nový průzkum, který ve spolupráci s agenturou Panel Inzicht uspořádala nizozemská společnost Pricewise. Ta se zeptala tisícovky lidí, nakolik je pro ně elektrický pohon přitažlivý. 41 procent respondentů odpovědělo záporně, a to právě kvůli příliš vysokým nákladům na povoz těchto vozů. Mimo to pak jen 18 procent zvažuje koupi elektrického auta ještě letos, dalších 44 procent to teoreticky připouští v příštích letech.
Zda něco takového bude prakticky schůdné, je ale ve hvězdách. Pokud totiž řadu lidí již dnes odrazují příliš vysoké ceny, a to jak aut, tak energie, nedá se předpokládat, že za pět let tomu bude jinak. Státní kasy totiž začínají vysychat, načež bude třeba nových daní či zvýšení těch existujících. Je přitom prakticky nevyhnutelné, že se vládní aparát zaměří právě na elektromobily a jejich pohon, tedy na elektřinu. Vůbec by nás tak ani nepřekvapilo, kdyby již za rok neshledávala bateriová auta přitažlivými většina dotázaných.
Mimo to je tu ještě jeden zajímavý aspekt průzkumu. I pro lidi ochotné do elektromobilů jít totiž nová auta začínají být nedostupná, a tak pomýšlí leda na koupi ojetiny. Těch ale na trhu není dost resp. jsou drahé, což čas částečně zhojí, ale do jaké míry? Je třeba si uvědomit, že zatímco životnost konvenčního auta je snadno 20, 30 i více let a jeho cena během té doby klesá, elektromobily mají extrémně drahé baterie, které víc jak 10 let obvykle nevydrží. A buď jsou pak na odpis, nebo vyžadují investici do nového akumulátoru. Kombinace těchto faktorů činí samotnou existenci levných elektromobilů prakticky nemožnou.
Hans de Kok, ředitel společnosti Pricewise, kromě toho poukazuje také na drahé pojištění u bateriových aut kvůli vysokým pořizovacím cenám i drahým opravám. Na jejich kontě se tak začíná kupit stále více negativ. Pokud tedy Evropská unie myslí své plány týkající se boje proti klimatickým změnám myslí vážně, pak konečně musí sundat zelené brýle z očí. Nesmyslným tlakem na jediný pohon totiž dojde pouze k tomu, že převážně spalovací vozový park starého kontinentu pouze zestárne. Nebude tak ani ekologický, ani bezpečný.



Takový Model S je na trhu již od roku 2012, ovšem i tak za nejlevnější kousky dáte přes půl milionu korun. Počítat přitom v té chvíli musíte jak s vysokým nájezdem, tak s nižší kapacitou baterií, které nemusí vydržet ani pár týdnů. A protože jsou dávno po záruce, za jejich výměnu dáte případně víc než za samotné auto. Foto: Tesla
Zdroj: Pricewise
Bleskovky
BMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
před 11 hodinamiFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nejnovější články
Nový čínský soupeř Rolls-Royců a Maybachů ukazuje, že Evropané už nemají nic jisté ani mezi luxusními limuzínami
před 6 hodinamiI ojetý Renault může být něco jako výhra v loterii, musí ale mít pod kapotou ten správný motor
před 7 hodinamiTento moderní Mercedes třídy S najel neuvěřitelné kilometry. A stejně neuvěřitelně vypadá, i když stojí jako kdysi jeho pár příplatkových prvků
před 9 hodinamiČíňané „vyžerou” Evropanům vše, v čem dnes excelují. Mají už i vlastního soupeře Porsche 911, přímo ho srovnávají s originálem
před 10 hodinamiBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Táhneme na Brusel 04.28. 13:35 - Zajda
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch