Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Na silnicích od teď můžete potkat Mercedesy s modrým světlem v místech blinkrů, nejde o auta policie nebo záchranky
7.3.2025 | Petr Prokopec
V těchto místech jsme zvyklí na červenou, „bílou” a žlutou či oranžovou barvu. Ale modrá? Taková světla si spojíme leda s vozy s právem přednosti v jízdě. Těmi tyto Mercedesy nejsou, i když okolí tím před sebou samými vlastně také varují.
Pokud dnes zas jednou vyrazíte na silnice - přinejmenším německé, ale tyto vozy se mohou objevit prakticky kdekoli v Evropě -, můžete na nich narazit Mercedesy EQS s velmi neobvyklým světelným projevem. Nemají jen obvyklá světla pro brzdy, blinkry apod., ale také obvyklá modrá, kterým někteří říkají tyrkysová. O odkaz na Formuli 1 a sponzorskou společnost Petronas se nejedná, i když odstín se zdá být podobný. Vodítkem je v tomto případě doprovodný nápis na boku „Drive Pilot Inside“.
Německá automobilka byla totiž tou první, která získala - dokonce již na konci roku 2021 - oficiální posvěcení používat v provozu autonomního řízení úrovně SAE3. To majitelům umožňuje, aby mohli sundat ruce z volant a oči z vozovky a věnovali se zábavnější činnosti, než je třeba popojíždění v kolonách. Jakkoli „šlofíka“ si dopřát nemohou, stejně jako není možný třeba jejich přesun na zadní sedadla. I na úrovni SAE3 totiž musí být kdykoli připraveni převzít kontrolu nad vozem.
Co ale tedy znamenají ona modrá světla? Jde o varování okolí před potenciálně neobvyklým chováním vozu, neboť na jejich aktivaci dochází ve chvíli, kdy je systém Drive Pilot spuštěn. Krom varování ostatních pak mohou třeba upozornit policii, že nemusí řidiče zbytečně „buzerovat” proto, že se věnuje svému mobilnímu telefonu. Nebo třeba konverzuje s cestujícími na zadních sedadlech, k nimž je obrácený čelem. Světla jsou i proto patrná ze všech stran, neboť se objevují vpředu, vzadu i na bocích na zpětných zrcátkách.
Je pochopitelně otázkou, kdo všechno bude tento symbol správně chápat, dle Mercedesu byl ale jeho odstín vybrán záměrně ze dvou důvodů. Zaprvé si jej totiž nespletete s žádným jiným výstražným či informačním znamením, které automobil vydává, ať už jde třeba o odbočení a aktivaci směrových světel, či třeba brzdění. Zadruhé je pak dostatečně výrazný na to, aby jej kdokoli zaznamenal na dálku.
Co se ostatních řidičů týče, ti budou zejména na dálnicích ihned vědět, že řízení nemá na povel člověk z masa a kostí, nýbrž „autonomní hlemýžď“. Pro systém Drive Pilot je totiž povoleným maximem rychlost 95 km/h na dálnicích, tedy jen o trochu vyšší tempo, než jaké tam vyvinou kamiony. Svým způsobem jde tak o zvýšené riziko, neboť od Mercedesu člověk neočekává, že bude fungovat jako mobilní šikana, spíše jízdu za hranicí obvykle stotřicítky.
Je proto vlastně i s podivem, že autonomní řízení Mercedesu dostává zelenou od všemožných úřadů po celém světě. V případě Německa dostala automobilka povolení tohle řešení používat v provozu až do července 2028, přičemž německá automobilka nevylučuje, že následně zažádá o jeho prodloužení. Mercedes doufá, že poznatky z reálných silnic pomohou nejen samotné automobilce, ale i zákonodárcům při formování příslušné legislativy. Jsme tedy zvědavi, čeho se za pár let dočkáme.



Speciálně upravené Mercedesy EQS můžete na silnicích potkat se svítícími modrými světly. Mají za cíl upozornit okolí na aktivované autonomní řízení - to samo o sobě není úplně nové, modrá světla nová jsou. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz
Bleskovky
Aukce se nekoná. Mýty obestřenou obří sbírku Formulí 1 Bernieho Ecclestona celou koupil dědic Red Bullu, dal za ni přes 10 miliard
včeraObří, zdánlivě nepotopitelnou výletní loď na moři silně vychýlil pouhý vítr. Podívejte se, co se dělo na palubě
6.3.2025Audi si v reklamě začalo utahovat z Mercedesu, ten mu to vrátil. Nakonec oba konkurenty uzemnilo BMW
5.3.2025
Nejnovější články
Šéf výrobce elektromobilů pod tíhou ztrát a nesmyslných vizí skončil, miliony měsíčně ale bude brát dál
včeraVW říká, že interiérům svých aut vrátí fyzická tlačítka, prý to nejsou mobily. Snad to tentokrát skutečně udělá
včeraŠéf Nissanu přiznal, že bez pomoci zvenčí už automobilka nepřežije, sám to nejspíš zabalí příští týden
včeraNový den, nový nesmysl z Bruselu: EU chce zakázat firmám nákladovat si spalovací auta
včeraLevně k mání je velmi neobvyklé pancéřované auto. Tento sportovní sedan s šestiválcem a manuálem dostal brnění přímo v továrně
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva