Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Na nové Toyotě Supra je 9 falešných otvorů, stydí se za ně i šéftechnik značky
19.1.2019 | Petr Prokopec
U sportovních aut člověk předpokládá, že budou prošpikovány vstupy studeného a výdechy horkého vzduchu. Nové japonské kupé vypadá, že přesně takové je, jenže je to jen klamné zdání.
Nejzásadnější novinkou tohoto týdne je bezesporu návrat Toyoty Supra. Pátá generace dorazila dlouhých sedmnáct let poté, co byla ukončena výroba předchůdce, což samozřejmě umocnilo zájem o ni. Jelikož je design japonského kupé poplatný moderní uspěchané době, zapomenout můžeme na nadčasovou eleganci čtvrté generace. Místo toho tu máme nadmíru agresivní tvary.
Je samozřejmě jen na vás, zda se vám současný styl líbí či nikoliv. Stejně tak bychom se ani nedivili, kdyby vás příliš neoslovila Supra z 90. let. Zvláště bez mohutného křídla, které nebylo součástí sériové výbavy každého exempláře, již tak okouzlující není. Na druhou stranu, vše, co vidíte, je naprosto pravé a nefalšované - navíc opatřené puncem Toyoty. Novinka oproti tomu dostala značný počet komponentů přímo od BMW, což je nejvíce patrné v interiéru či pod kapotou.
Motorový prostor či volně stojící displej systému iDrive však nyní nechme stranou, místo toho zůstaneme u karoserie. Ta spřízněné BMW Z4 nepřipomíná ani náhodou, osazena je však řadou prvků, které mohou vyvolat větší odpor, než kdyby se německý a japonský vůz lišily jen logem na čelní kapotě. I to by totiž bylo pravé. Něco takového ale bohužel nemůžeme říci prakticky o jediném průduchu, který vidíte. Probereme si je jeden po druhém, skutečný a funkční není ani jeden.
Falešné vstupy v čelním nárazníku


Naše „turné“ odstartujeme na přídi, kde se nová Supra chlubí hned trojicí výrazných otvorů zasazených do nárazníku. V rozích obou však najdeme podivné záslepky, které vstupy vzduchu zmenšují. Ten na straně spolujezdce je navíc ve svém středu zcela bez textury, přičemž velmi pravděpodobně by se za ním mohl skrývat některý ze senzorů. V případě řidiče tu pak textura je, samotný panel je odnímatelný, je tu místo vstupu vzduchu montážní bod pro tažné oko. Zaslepená je pak i velká část prostředního otvoru.
Falešné otvory pod čelními světly
Vpředu ještě chvíli zůstaneme. Fakticky malé a vizuálně velké vstupy vzduchu na přídi dnes nejsou nic mimořádného, pokud se ale přesuneme o pár centimetrů dále do boků, něco mimořádného najdeme. Zde najdeme otvory ve tvaru kapek, u nichž by se mohlo zdát, že přivádí vzduch k brzdám na přední nápravě. Něco takového by rozhodně nebylo neobvyklé, koneckonců Supra je sportovním vozem a jako taková bude často řízena na hraně. Jejích 340 koní a 500 Nm točivého momentu tudíž potřebuje výraznou protisílu, již je třeba chladit. O to se ale tyto kapkovité otvory nestarají, jsou totiž kompletně falešné, nikam nevedou ani trochu vzduchu.
Falešné otvory za dveřmi
Co bylo napsáno výše, bychom mohli uvést také v tomto případě, chladit je třeba i zadní brzdy. Při pohledu na boky vozu by se mohlo zdát, že něco takového mají na starost úzké a podlouhlé otvory lemující dveře. Jenže i v tomto případě zde nenajdeme průduchy, nýbrž pouze plastové záslepky. Pokud si uvědomíme, že Toyota by blatník vypoulila tak jako tak, možná od tohoto prvku, který nejspíše i negativně ovlivňuje aerodynamiku, mohla upustit.
Falešné otvory na kapotě
K přeplňovanému třílitrovému tříválci pod kapotou není třeba přivádět jen chladný vzduch, zároveň je dobré motorový prostor i odvětrávat. Na starosti to ovšem nemají výdechy nad předními blatníky, ani skrze ně totiž vůbec nic neprostrčíte. Horký vzduch tedy nejspíše uniká pouze pod vozem či skrze různé netěsnosti. Vůbec bychom se tak nedivili, kdyby jedním z nejčastějších zásahů tunerů kromě zvýšení výkonu bylo zprůchodnění těchto otvorů, budou ale muset sundat nejen plastové prvky, ale také vyříznout díru v kapotě - žádná v nich totiž není.
Falešné výdechy v zadním nárazníku
Jsme ve finále, tedy u zádě. Ani zde nejsou věci takové, jak na první pohled vypadají. Otvory pod LEDkovými lampami, jež by mnohý tipoval na odvětrávání podběhů, jsou rovněž zaslepené. Pokud si uvědomíme, že stejný prvek dostala i nová generace Toyoty Camry, můžeme předpokládat, že jde o nový element designového jazyka značky. Faleš lze tedy čekat i u dalších vozů, těm ale takové hrátky odpustíme. V případě nové Supry, sportovního kupé, nás ale dráždí více než tygří mast pod nosem.
Šéftechnik Tada tomu nasadil korunu
Pokud jste počítali s námi, máme tu celkem devět falešných otvorů (čtyři jsou párové, příď budeme brát jako jeden), což je na seriozně se tvářící sporťák opravdu hodně. Není divu, že na celou věc byl tázán šéftechnik Toyoty Tetsuya Tada, respektovaný vývojář, který stojí za několika sportovními modely automobilky a na starosti měl i vývoj Supry. Od někoho takového byste čekali, že řekne pravdu, že přizná, že to zkrátka dobře vypadá (nebo mělo dobře vypadat) a o víc tu nešlo. Stud mu ale zjevně nedovolil, a tak se rozhodl mlžit.
Magazínu Road & Track vysvětlil vše tak, že otvory pochází z vývoje závodního provedení, kde jsou funkční. Na tom silničním jsou prý jen zaslepené, což má mít své výhody: „Na sériovém autě jsou jen zaslepené. Jsou určené pro závodní model. Když zákazník půjde a předělá svůj silniční vůz na závodní model, záslepky snadno odstraní. Auto je na to předem připravené,” řekl k věci Tada.
Zní to jako docela chytré vysvětlení, třebaže si nedovedeme představit zástupy zákazníků, kteří by ně něco takového dělali. Jenže to zkrátka není pravda. Ony falešné plastové otvory nejsou záslepky, jsou to jen plasty přidané na jiné díly, v nichž žádné otvory nejsou. Jak jsme zmínili výše, třeba v kapotě motoru není žádný otvor, který by byl zaslepený, to samé platí o prostoru za předními dveřmi. A velmi pochybujeme, že nějaké otvory budou v náraznících.
Chápeme, že se za to pan Tada stydí a zkusil to nějak zaonačit, na sportovním autě podle jeho gusta by takové věci jistě nebyly. Je ale třeba si přiznat, že většina zdánlivých vstupů chladícího či výdechy horkého vzduchu v karoserii nové Supry je ryzím designovým prvkem, který žádnou funkci nemá a jednoduchou úpravou mít ani nemůže.
Zdroje: Jalopnik, Road & Track, Jalopnik
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? včera 10:00
- MS WSSP 2025: Ducati je až čtvrtá 23.4.2025
- Red Bull Rookies do své 19. sezóny 22.4.2025
- Ducati Panigale V4 Lamborghini: exkluzivní edice Revuelta 22.4.2025
- Časový program evropské premiéry v Jerezu 22.4.2025
Nejnovější články
Dlouholetý šéfdesignér Škody teď kope za Číňany a tohle je jeho prvotina v novém dresu
před hodinouNáhle zastavená výroba v Polsku neznamená konec, Stellantis ukázal nový model své levné značky, už 15.
včeraNěmci teď poznávají to, co my známe z dob komunismu. V zemi chybí dobíjecí stanice, i když třetinu z nich nikdo nepoužívá
včeraMercedes hledá spásu ve volantu bez věnce a bez fyzického spojení s koly, působí to dost zoufale
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva