Muž investoval 2,2 milionu Kč, aby jezdil elektromobilem, při prvním rodinném výletu si raději půjčil spalovací auto

Dnes o elektromobilech hovoří jako o „největším podvodu moderní doby”. Je to dokonale výmluvný příběh o tom, jak složité je nahradit naprosto spalovací auto elektrickým, i když hodně chcete, aby vše fungovalo. Tento majitel s ním nebyl schopen dokončit ani první rodinný výlet.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Muž investoval 2,2 milionu Kč, aby jezdil elektromobilem, při prvním rodinném výletu si raději půjčil spalovací auto

15.8.2023 | Petr Miler

Muž investoval 2,2 milionu Kč, aby jezdil elektromobilem, při prvním rodinném výletu si raději půjčil spalovací auto

/

Foto: Ford

Dnes o elektromobilech hovoří jako o „největším podvodu moderní doby”. Je to dokonale výmluvný příběh o tom, jak složité je nahradit naprosto spalovací auto elektrickým, i když hodně chcete, aby vše fungovalo. Tento majitel s ním nebyl schopen dokončit ani první rodinný výlet.

Neuběhly ani dva týdne od chvíle, kdy jsme vám vykreslili neuvěřitelnou marnost, s jakou se VW snaží ukázat použitelnost elektromobilů. Svou snahou ukazuje jen opak, neboť vykreslil, jak pomalé a složité je přejet s jedním z jeho modelů velkou zemi typu Kanada. My jsme navíc dodali, že i pro tak mizerný výsledek muselo všechno jít naprosto přesně podle plánu s dopřednou rezervací dobíjecích stojanů apod. Stačil by jeden zádrhel a vše by bývalo dopadlo ještě hůř.

Jak to funguje ve skutečném životě - a nikoli v marketingových pohádkách pro dospělé - nyní přiblížil jeden z právě kanadských majitelů elektrického Fordu F-150 Lightning. Muž jménem Dalbir Bala si podle reportáže Fox Business koupil letos v lednu americký pick-up za 115 000 kanadských dolarů bez daně (asi 1,65 milionu Kč) s cílem používat ho pro práci i zábavu typu ježdění na chatu či rybaření. Pro elektrický pohon se rozhodl podle svých slov kvůli tomu, že chtěl být „odpovědným občanem“, jakkoli pošetile to zní. A nedá se říci, že by cokoli podcenil.

Aby pro něj elektromobilita byla řešením, brzy po pořízení vozu si musel nainstalovat nabíječky u sebe doma i v práci, což jej v přepočtu stálo dalších víc jak 220 tisíc Kč. Protože chtěl být skutečně ohleduplný k přírodě, přidal ještě investici přes 130 tisíc Kč do rozšíření solárních panelů na střeše svého domu. Celkově tak i s daněmi a dalšími poplatky investoval skoro 2,2 milionu Kč, aby s elektrickým autem mohl efektivně jezdit. A už soudě podle zmíněného je pro něj skoro ideálním uživatelem, přesto se jeho vlastnictví postupně změnilo v noční můru.

Problémy byly už se samotným autem, když mu Ford měsíce opravoval následky drobné nehody na předním nárazníku a nebyl schopen mu řádně vysvětlit, proč to trvá tak dlouho. Ale bylo to až následné běžné používání vozu, která muže v odhodlání jít elektrickou cestou zradila. Pomyslnou poslední kapkou se pak stal výlet, na nějž vyrazil s rodinou.

S tou se vydal z Winnipegu do amerického Chicaga, což není blízko, je to ale pořád o dost kratší cesta než ta z propagačního „rekordu” VW. Už první zastávka na dobití ve Fargo v Severní Dakotě nebyla ideální, neboť nabít baterie F-150 Lightning z 10 procent na 90 trvalo asi dvě hodiny. S dojezdem 346 km po dobití udělal druhou zastávku v Albertville v Minnesotě, kde doporučená nabíječka nefungovala a na telefonní číslo slibující v takovém případě pomoc se nešlo dovolat. Bala tedy zkusil zajet k jiné nabíjecí stanici v Elk River v Minnesotě, kde nabíječka opět nešla. „Ta naprostá bezmoc byla ohromující. Moje děti a manželka se v tuto chvíli opravdu bály a byly ve stresu,” říká dnes.

Se zbývajícím dojezdem asi 19 kilometrů už nebyly v dosahu další stanice, a tak majitel zavolal odtahovku, nechal svůj Lightning v servisu Fordu a raději si z půjčovny vzal spalovací Toyotu 4Runner, aby dojel do Chicaga. Jeho pokud zvládnout dlouhý výlet s elektromobilem tak selhal po prvních pár stovkách kilometrů docela obvyklým způsobem. Zbytek zvládl Toyotou a na cestě zpět si v servisu opět vyzvedl svůj (dobitý) elektrický Ford a dojel s ním zdárně domů.

„Nemůžu s ním jezdit na svou chatu u jezera. Nemůžu s ním vyrazit na kempování do divočiny. Nemůžu s ním jet ani na výlet. Můžu s ním jezdit jen ve městě - je to největší podvod moderní doby,” říká dnes majitel vozu, který míří zpět ke spalovacím modelům. Je to přesně ta zkušenost, která ukazuje, jaká osina v zadnici se z pokusu používat elektromobil jako úplně normální auto může stát, a to navzdory milionovým investicím, řádné přípravě a odhodlání strpět některé neřešitelné problémy. Prostě to nejde.

Vyjádření Fordu k celé věci je tragikomické, když automobilka diplomaticky přiznává, že dojezd mohou ovlivnit počasí i zeměpisné aspekty. A že uznává „některé výzvy, kterým elektromobily čelí”. Asi bychom zvolili jiný slovník - Ford vsadil na mrtvého koně a tento muž to udělal s ním. Zákazník už to poznal a z mrtvého koně sesedl, možná pro automobilky nadešel čas jej napodobit...


Muž investoval 2,2 milionu Kč, aby jezdil elektromobilem, při prvním rodinném výletu si raději půjčil spalovací auto - 1 - Ford F-150 Lightning 2022 dojezd zima 01Muž investoval 2,2 milionu Kč, aby jezdil elektromobilem, při prvním rodinném výletu si raději půjčil spalovací auto - 2 - Ford F-150 Lightning 2022 dojezd zima 02Muž investoval 2,2 milionu Kč, aby jezdil elektromobilem, při prvním rodinném výletu si raději půjčil spalovací auto - 3 - Ford F-150 Lightning 2022 dojezd zima 03Muž investoval 2,2 milionu Kč, aby jezdil elektromobilem, při prvním rodinném výletu si raději půjčil spalovací auto - 4 - Ford F-150 Lightning 2022 dojezd zima 04Muž investoval 2,2 milionu Kč, aby jezdil elektromobilem, při prvním rodinném výletu si raději půjčil spalovací auto - 5 - Ford F-150 Lightning 2022 dojezd zima 05Muž investoval 2,2 milionu Kč, aby jezdil elektromobilem, při prvním rodinném výletu si raději půjčil spalovací auto - 6 - Ford F-150 Lightning 2022 dojezd zima 06
Ford F-150 Lightning má některé zajímavé vychytávky, jako auto není ale ani zdaleka použitelný tak jako spalovací vozy. Jeden z Kanaďanů to tvrdě poznal na vlastní kůži. Foto: Ford

Zdroj: Fox Business

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše