Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Elon Musk věští bankrot elektrickým konkurentům, docela snadno může mít pravdu
18.6.2022 | Petr Prokopec
Nemáme pocit, že by Elon Musk byl nepřející člověk a v něco takového doufal, zavírat oči před realitou je ale těžké. Rozjet skutečně masovou a nákladově udržitelnou výrobu je velmi nákladné. Tesla si tím snad úspěšně prošla, konkurenti to mají před sebou.
Elon Musk nedávno zabředl do velmi dlouhého rozhovoru se svými fanoušky a youtubery. Zatím byly publikovány pouze dvě jeho části, z nichž každá má přes hodinu, očekávat ovšem máme ještě jeden příspěvek. Bude zajímavé sledovat, k čemu všemu se ještě šéf Tesly vyjádří, i jeho dosavadní slova ovšem stojí za pozornost. Musk totiž mimo jiné uvedl, že autonomní řízení je tím, co určuje hodnotu Tesly. Pokud totiž značka splní svůj dlouhodobý slib týkající se úrovně SAE5, pak akcie vystřelí ještě výše. Jinak může dojít i na úplný kolaps.
Bankrot nicméně Musk věští v prvé řadě jiným, jmenovitě pak automobilkám Rivian a Lucid, které se taktéž zabývají výlučně elektrickými vozy. Druhou zmíněnou přitom založili lidé původně pracující pro Teslu, mezi nimiž vyniká hlavně Peter Rowlinson. Ten byl dříve Muskovým technickým viceprezidentem, bez nějž by se Model S nikdy nedočkal světového věhlasu. A dost možná ani sériové výroby. Rozhodně jde tedy o člověka, kterého nelze brát na lehkou váhu, ostatně stejně jako šéfa Tesly.
„Doufám, že budou schopni něco udělat, ale pokud se jim nepovede dramaticky ořezat náklady, pak jsou budou mít obrovské potíže... a skončí na hřbitově jako jakákoli jiná (americká - pozn. red.) automobilka s výjimkou Tesly a Fordu,“ uvedl poměrně sebevědomě Musk. Zmínil tedy jediné americké výrobce, kterým se zatím bankrot vyhýbal. V obou případech byl ovšem za dveřmi, u Fordu zvláště po příchodu globální ekonomické krize v roce 2008.
Musk již neupřesnil, co přesně mají obě automobilky udělat, aby se neblahému konci vyhnuly. Pravdou nicméně zůstává, že jejich pozice není tak silná, jako je tomu v případě Tesly. Na skutečně měla štěstí, že lidé a zejména investoři uvěřili Muskovým slibům, z nichž mnohé zůstávají nerealizované dodnes. Hodnotu akcií to poslalo opravdu vysoko, což automobilce napomohlo překonat i hrozby bankrotu, který jako možnost opakovaně připouštěl i sám Musk.
Zatímco však v případě Tesly zůstává finanční bublina nadále nafouknuta, u Rivianu a Lucidu poměrně hodně rychle splaskla. Hodnota první zmíněné značky totiž od jejího vstupu na burzu klesla o 74 procent, v případě druhé pak jde o 62 procent. Pokud ovšem svá auta prodávají za podhodnocenou cenu, aby vůbec byly konkurenceschopné, pak zatínají dluhovou sekyru hlouběji do futer, které prakticky neexistují. S oním bankrotem by tedy Musk mohl mít pravdu.
Šéf Tesly ostatně není jediným, kdo zejména Rivianu radí, aby učinil změny v rámci výroby. Dalším v řadě je legendární Sandy Munro, který rozebírá nové vozy a radí výrobcům, jak dosáhnout větší efektivitu. V případě pick-upu R1T se přitom velmi divil plastovému výlisku, jenž tvoří přední zavazadelník. Jde totiž o jeden obrovský komponent, který na výrobu opravdu není levný. Automobilka by tak dle něj měla učinit změny nejen v továrně, ale i v samotné struktuře vozu.
Jsme zvědavi, jak Rivian a Lucid zareagují hlavně na Muskovu kritiku. Náhlý vzestup a hlavně posléze pád obou firem je nicméně varováním pro stále větší počet start-upů, které by na poli elektromobility rády zaujaly. Ukazuje se totiž, že Tesla měla opravdu velké štěstí, když se jí povedlo ve správný čas zasáhnout střed terče. Stalo se tak ovšem jen při prvních výstřelech, v poslední době se ovšem již tato automobilka do černého netrefuje.


Elon Musk naznačuje, že pokud automobilky Rivian a Lucid neudělají změny ve výrobě, pak zkrachují. Snadno může mít pravdu, konkurence Tesly se totiž nemůže spolehnout na ochotu investorů přivírat oči nad realitou. Foto: Matt Rourke, AP
Zdroj: Tesla Owners Silicon Valley@YouTube
Bleskovky
Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
před 7 hodinamiUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. včera 21:24
- Aleix Espargaro s wild card v Jerezu včera 20:51
- WorldSBK se vrací do Mostu! Na co se mohou fanoušci letos těšit? 17.4.2025
- Na Masarykův okruh najely frézy, začala klíčová fáze rekonstrukce 16.4.2025
- Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem 16.4.2025
Nejnovější články
Řešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před hodinouMercedes konečně našel způsob, jak do nabídky vrátit žádoucí auta, jen s názvem to trochu přehnal
před 2 hodinamiTohle je nové nejsilnější spalovací auto všech dob, které může na silnice, jeho brutální motor dává přes 2 000 koní
před 4 hodinamiSoudní dokumenty ukazují další problém vzdáleného přístupu výrobců k vašim autům, Tesla s ním má podvádět se zárukami
před 5 hodinamiElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.19. 14:58 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 04.19. 14:29 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 13:47 - petr_riha
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins
- Cyklistické vlákno 04.17. 21:19 - Kavis