Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Musk říká, že vlastnictvím Tesly si od roku 2020 půjde vydělat skoro 700 000 Kč ročně
23.4.2019 | Petr Prokopec
Majitelé Tesel jsou už dnes z vlastnictví těchto aut obvykle u vytržení a nové oznámení šéfa automobilky to jistě jen podpoří. Problémem je, že tomuto plánu věří asi jen on a jeho stoupenci.
Akcie Tesly jsou opětovně dole. Je to překvapivé, neboť včera se investoři dočkali prezentace nových technologií. Elon Musk přitom na konferenci oznámil, že během velmi krátké doby dorazí na trh robotické taxíky, které se obejdou bez lidských řidičů a v extrémním případě dokonce i bez volantu a pedálů. Šéf kalifornské automobilky hovoří o roce 2020, jeho slovům ale zjevně nevěří ani velká část akcionářů. Možná i proto, že na samotnou prezentaci dorazil s půlhodinovým zpožděním a potvrdil tak, že s termíny si hlavu neláme.
Není to ovšem jediný ambiciózní záměr, který Musk v souvislosti s autonomním řízením má. Právě díky tomu, že by Tesly mohly již od příštího roku jezdit samy, by je majitelé mohli využívat jako taxíky sloužící komukoli. Pochopitelně, málokomu asi bude vonět představa, že do jeho vozu pravidelně usedá někdo jiný, odměna ale může být zajímavá - Musk říká, že za provize ze sdílení svých aut si majitelé Tesel budou moci vydělat až 30 tisíc dolarů za rok, tedy asi 687 tisíc Kč. A to nejsou malé peníze.
Podobně zajímavá jako krátká doba, během které chce Musk udělat z aut zákazníků Tesly robotaxíky, je způsob, jakým chce svého cíle docílit. Podstatou celé věci je nový mikročip od texaské divize Samsungu a jehož vývoj probíhá pod hlavičkou Tesly již od roku 2016. Jako takový si tedy vyžádal mnohamiliardové investice, dle Muska ale veškeré úsilí i oběti ponesou své ovoce. Zejména proto, že se automobilka bude moci vyhnout instalaci LiDARu, který veškerá konkurence považuje za třetí bezpečnostní prvek stojící nad kamerami, radary a senzory.
„LiDAR je záležitostí bláznů. Kdokoliv spoléhá na LiDAR, je odsouzený ke zkáze. Ke zkáze! Jsou to drahé senzory, které nejsou nutné. Je to to samé, jako kdybyste si několikrát draze léčili zánět slepého střeva. Už jen jeden apendix je špatný, ale mít jich několik, to je šílené, uvidíte,“ uvedl Musk během proslovu k investorům. A dodal, že jakmile je vyřešena viditelnost, je LiDAR naprosto bezcenný. Danou činnost přitom mají u Tesly na starosti právě kamery a radary, jež Musk považuje za dostačující. Zbytek světa s ním ovšem nesouhlasí.
„Tvrzení o autonomním řízení a bezpečnosti nejsou podložena žádnými daty. Zdá se proto, že prezentace měla mnohem více společného s investory než s bezpečností zákazníků,“ uvedl v reakci na oznámení značky magazín Consumer Reports. Phil Koopman, profesor zabývající se elektronikou a výpočetní technikou na Carnegie Mellon University se pak zajímá o to, zda Tesla kupříkladu v zimě vyšle před každý vůz s autonomní technikou náklaďák s cisternou, jež bude neustále oplachovat kamery kvůli jejich oslepení sněhem.
Na Muskovu obranu lze dodat, že samozřejmě ani LiDAR není absolutně bezpečný, koneckonců i přes jeho zapojení již došlo k řadě nehod, jednou i s fatálními následky. Nicméně i z toho důvodu by výrobci měli přivádět do hry daleko více pojistek, koneckonců jde o lidské životy. Tesle však zjevně bude stačit osm kamer monitorujících okolí celého vozu, stejně jako dopředu mířící radar a ultrazvukové senzory sledující krátké vzdálenosti. Jejich data bude zpracovávat zmíněný superčip, který má překonat všechno a všechny.
„Jak je možné, že Tesla, která nikdy dříve nenavrhla čip, přišla s tím nejlepším na světě? Přesně to se stalo. A nejsme nejlepší jen o chlup, ale o parník,“ dodal k nové technologii Musk. A zároveň zmínil, že automobilka byla jen krůček od čipu, který by byl dokonce ještě třikrát lepší. Dáno je to prý tím, že Tesla se zaměřila jen a pouze na vývoj autonomního řízení, zatímco konkurence, třeba v podobě Nvidie, vyvíjí čipy pro víceúčelové využití. I proto je prý její systém Xavier sedmkrát pomalejší. To ale Nvidie nepřekvapivě popírá.
Bude tedy zajímavé sledovat, s čím Tesla reálně přijde na trh. Stejně jako to, kdy se její současná odvážná tvrzení stanou realitou. Plnohodnotné autonomní řízení Musk přislíbil již pro rok 2018, a jak jste zaznamenali sami, nic takového se neodehrálo. Za tím ovšem do značné míry stojí podle šéfa Tesly to, že „dosud jsme byli až příliš konzervativní. Jak ovšem získáváme na sebevědomí, umožňujeme uživatelům, aby mohli volit mnohem agresivnější řidičské režimy. Je to však na jejich rozhodnutí.“
Musk tím přitom odkazuje na skutečnost, že pokud nyní Teslu přepnete do autonomního režimu, nezvládá příliš držet krok s okolní dopravou - a to jen proto, že lidští řidiči přejíždějí z jednoho pruhu do druhého, aby se dostali ke svému cíli co nejrychleji. Něco takového vám kalifornská automobilka zakrátko dovolí, ovšem v té chvíli musíte akceptovat něco, čemu má Autopilot ve své podstatě bránit. Tedy že narazíte. Dle Muska sice nepůjde o nehodu s vážnějšími následky, ovšem je tu prý šance, že se stát může.
Víceméně to tedy znamená, že Tesla vám dá na výběr, zda pojedete maximálně bezpečně, ovšem pomaleji. Anebo budete držet krok s ostatními, ovšem zároveň budete také riskovat nehodu. Něco takového nezní moc zodpovědně. V tomto kontextu tak tvrzení, že „koupě jakéhokoliv vozu mimo Tesly je finanční sebevraždou“, působí dosti ironicky.
Je zde stále více otázek a stále méně odpovědí, snad ještě smutnější je ale skutečnost, že se na ně ptají média a nikoliv zákonodárci. Většina amerických států totiž nemá speciální požadavky na jízdu v autonomním režimu, místo toho postačí ke schválení provozu osvědčení, že vůz je bezpečný v rámci nárazových testů. „Naneštěstí tedy bude třeba, aby několik lidí zemřelo, než regulátoři zasáhnou,“ dodává Steven E. Shladover z kalifornské univerzity.
Právě jeho slova by Tesla a především politici měli brát vážně, výzkumu autonomního řízení se totiž věnuje již dlouhých 45 let. A uvádí, že prozatím zkrátka neexistuje taková technologie, která by skutečně dokázala odstavit lidskou posádku pouze do role pasažérů. Mít ji tedy podle něj nemůže ani Musk, ani kdokoliv jiný. Veškeré současná tvrzení automobilky jsou tak dle něj jen snahou, jak upoutat mediální pozornost. „Vše je to jen reklamní fígl.“
Jak jsme tedy zmínili v úvodu, proti Muskovi je v tomto v podstatě celý odborný svět. A on předestřel jen líbivá slova bez důkazů. Právě proto se nedočkal od investorů bouřlivého potlesku, místo něj přišla na finančních trzích pouze ledová sprcha. Ta navíc bude zakrátko nejspíše pokračovat, neboť Tesla by během pár dnů měla zveřejnit výsledky za první kvartál. A ty se dle očekávání nebudou pohybovat v černých číslech.
Mimo to je třeba připomenout, že do 25. dubna musí Musk vyřešit své problémy s Komisí pro cenné papíry, se kterou je ve sporu od loňského léta, kdy vyrukoval se záměrem stáhnout Teslu z burzy. Tento krok ale s nikým neprodiskutoval, zároveň však zmínkou na Twitteru neskutečně ovlivnil hodnotu akcií. Komise jej proto vinila z porušení zákona, za což Muskovi hrozilo i vězení. Tomu se vyhnul i slibem, že své aktivity na Twitteru omezí.
Dle pořekadla „Slibem nezarmoutíš“ ale šéf Tesly sociální síť nikdy neopustil, v posledních týdnech navíc začal komisi dráždit dalšími kontroverzními výroky. Ta proto nově požaduje jeho zadržení a k další dohodě již není tak schůdná. Muskův právní tým je tedy v plné pohotovosti, neboť čas se krátí. A legální problémy v souvislosti se špatnými finančními výsledky by Tesle skutečně mohly začít lámat vaz.
Elon Musk do dvou let počítá s robotickými taxíky Tesly. Vážně budou tak bezpečné, jak prokazuje? Svět si to příliš nemyslí
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 4 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 2 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 3 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 4 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 5 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 19:09 - řidičBOB
- Onboard videa 11.22. 19:07 - řidičBOB
- Toyota obecně 11.22. 15:24 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch