Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Možná revoluční hatchback VW podrobili prvním testům, sebere část trumfů Škodě
17.12.2018 | Petr Prokopec
Jednoho dne se může stát náhradou Golfu, v dohledné době ale bude existovat vedle něj. A za příznivou cenu může představovat problém i pro Škody, neboť sází na vnitřní prostor.
Koncern VW o elektrických autech prozatím více hovoří než aby na trh uváděl samotné produkty. To se ještě nějakou dobu nezmění, Němci teprve letos postavili první funkční prototypy Volkswagenu I.D. a podle šéfa koncernu Herberta Diesse teprve v září odstartovaly „intenzivní testy“ hatchbacku. Ten by měl v plně sériovém provedení zamířit na montážní linky v listopadu 2019, na předávku prvních exemplářů zákazníkům pak dojde měsíc či dva měsíce poté.
Volkswagen vůz teď čile testuje v Jižní Africe, tedy ve stejné lokalitě, kde byl před nedávnem nachytán i Golf osmé generace či nové SUV Škody. Ve srovnání s Golfem se však elektrická novinka svým vzhledem výrazně liší a zůstává věrná konceptu. „Měli jsme unikátní příležitost převést Volkswagen do nové éry. Elektrický pohon poskytuje designérům větší svobodu. Mohli jsme tak minimalizovat chladicí otvory, stejně jako posunout nápravy a přijít s úchvatnými proporcemi,“ uvedl šéfdesignér značky Klaus Bischoff.
Ten zároveň dodal, že produkční verze se bude muset obejít bez kamer suplujících zpětná zrcátka a vyjížděcích klik dveří. V obou případech jsou překážkou příliš vysoké náklady zatím nevyvážené jinými pozitivy. Nicméně vše ostatní prý bude přeneseno do produkční reality, a to včetně 20palcových litých kol či LEDkových hrátek. Kupříkladu čelní světla mají imitovat oči, při parkování tak budou působit ospale. Kromě toho během dobíjení dojde i na zapojení podsvícených log, kapoty či bočních prahů.
Vůz bude měřit 4 100 milimetrů na délku, 1 800 mm na šířku a 1 530 mm na výšku. Volkswagen I.D. tedy bude kratší, ovšem širší a vyšší než stávající Golf. Překoná jej rozvorem 2 750 mm, který se promítne do mnohem prostornější kabiny. Ta rázem vezme část trumfů koncernovým sourozencům od Škody, kteří v elektrických verzích dorazí až později a v příštím roce nebudou mít čím odpovědět. „Než jsme vůbec přistoupili k rýsovacímu prknu, opravdu hodně jsme diskutovali o budoucí mobilitě. A jedna věc je jistá . v brzké době se auta stanou platformou pro mobilní komunikaci. Místo, které I.D. ve své kabině nabízí, je pro to ideální,“ popisuje kabinu Bischoff.
Nejde však jen o rozvor, ale rovněž o návrat skoro zapomenuté koncepce „vše vzadu”, která vyústila v prostorný a variabilní interiér. Pokud by I.D. byl předokolkou, musela by příď být zatížena alespoň 60 procenty veškeré hmotnosti, aby došlo k veškerému přenesení výkonu na silnici. Instalací baterií do podlahy ale Němci dosáhli poměru 50:50 mezi přední a zadní nápravou. Z toho důvodu byl pohon zadních kol logickou volbou - ostatně nachází se zde i samotná pohonná jednotka.
Tímto krokem Volkswagen ušetřil prostor pod přední kapotou, jejíž sklon mohl být radikálně přestylizován. Co je ovšem podstatnější, místo motoru zaujala klimatizace, což vedlo k posunutí palubní desky o 15 centimetrů dopředu. Jakkoliv je tedy nový I.D. kratší než stávající Golf, prostorem v interiéru skutečně bude konkurovat vozům z vyšších segmentů, tedy kupříkladu Volkswagenu Passat. V rámci zavazadelníku bychom se měli dočkat až tisícilitrového objemu.
Co se týče jízdních vlastností a samotných technických parametrů, pak Němci zpočátku počítají se dvěma variantami. Ta první by měla disponovat bateriemi o kapacitě 48 kWh, což postačí na 330 kilometrů elektrického dojezdu. Větší paket by pak měl zaručit 450kilometrový dojezd. K dobíjení budou sloužit mimo jiné i nové rychlodobíjecí stanice s výkonem až 125 kW, čímž VW překoná i Teslu. Během pouhých 30 minut bude nabito na 80 procent kapacity baterií.
O jízdní dynamice Volkswagen momentálně příliš nemluví, nicméně nejvyšší rychlost obou verzí by kvůli dojezdu měla být elektronicky omezena na 160 km/h. Provedení s menším paketem baterií by stovku mělo absolvovat v čase lehce přes 8 sekund, to s větším akumulátory bude o pár desetin pomalejší kvůli přidaným 100 kilům hmotnosti. Pocitově vám ale vše bude připadat rychlejší, i proto, že k akceleraci nebude třeba řazení, ale jen sešlápnutí plynového pedálu.
Dynamikou tedy sice VW na první pohled asi příliš neohromí, nicméně další parametry již zajímavě působí. Kupříkladu průměr otáčení klesl na pouhých 9,9 metru, což bylo zapříčiněno odsunutím motoru dozadu a uvolněním přední sekce. Nebude tedy záležet na tom, jak krkolomné budou mnohé městské uličky - I.D. by měl bez nesnází proplout všude. Prototypy pak sice ještě nemají plně funkční odtlumení a lehké je i řízení, to však během příštích měsíců dojde nápravy.
Lze již jen dodat, že elektrický hatchback bude v roce 2020 doplněn crossoverem, který bude taktéž užívat modulární platformu MEB. Během následujících dvou let pak dorazí i sedan a mikrobus, do roku 2022 pak z této architektury vzejde neskutečných 27 elektrických aut - jak je přitom již dobře známo, některé ponesou logo Škody. Takové přitom budou vyráběny později v průběhu příští dekády v Mladé Boleslavi, pro Volkswagen I.D. je však již připravována továrna v německém Zwickau.
Koncern doufá, že v roce 2025 bude prodávat milion elektrifikovaných aut ročně, tedy zhruba desetinu své produkce. To jsou vskutku odvážné plány, v jejichž naplnění má Němcům napomoci nízká cena - za verzi s kratším dojezdem byste totiž měli zaplatit stejně jako za dieselové provedení dnešního Golfu. Zda to ovšem bude značit start někde okolo půl milionu korun či spíše o 250 000 Kč výše, zatím zůstává nejasné. K naplnění plánů ale bude jistě třeba první zmíněná suma...
Volkswagen představil chystaný hatchback I.D. na oficiálních fotkách z testů v Jihoafrické republice...
...mimo to ovšem v Jižní Africe zachytili zakamuflované prototypy i nezávislí fotografové
Posloužit pak můžeme i záběry nemaskovaného konceptu z předloňské Paříže
Zdroje: Volkswagen, Autocar, Auto Bild, Theo Calitz@Twitter
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
před 4 hodinami - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
před 5 hodinami - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
před 7 hodinami - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před 8 hodinami - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Onboard videa 11.23. 11:48 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.23. 11:02 - Truck Daškam
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis