Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Motor z Putinovy limuzíny se skutečně dočkal nasazení v úplně jiném stroji
2.12.2019 | Petr Prokopec
Jakkoli to mohlo znít nepravděpodobně, nyní se stalo skutečností. Přeplňovaný agregát s kořeny u Porsche nebude pohánět pouze silniční vozy Aurusu, osadili jím i letadlo.
Nová ruská značka Aurus se nehodlá omezovat pouze na veřejné silnice. Známé jsou také její závodní aktivity, mimo to se ovšem rozhodla zamířit i do oblak. Letos v srpnu byla představena nová verze vrtulníku Ansat, v jejímž případě se značka vyřádila v interiéru, který hýří stejným luxusem, jaký lze nalézt na palubě jejích vozů. Tím však její přínos letectví neskončil.
Lidé z Aurusu už dříve naznačili, že se v leteckém průmyslu chtějí angažovat o poznání výrazněji, a to i prostřednictvím svého motoru. Přeplňovaný 4,4litrový osmiválec s kořeny u Porsche se tak měl dočkat modifikací, jež by mu umožnily vyměnit vcelku velkorysý prostor pod kapotou aut za poněkud omezený letecký trup. A jakkoli se takové využití zdálo být nepravděpodobné, Rusové již tento plán realizují a zatím mluví pouze o úspěchu.
Konverzi dostal na starosti centrální institut leteckých motorů TsIAM, kterému práce zabraly více než rok. Bylo totiž třeba jednotku uzpůsobit novým systémům dodávajícím palivo, stejně jako odlišnému zapalování či elektronice. Mimo to byly modifikovány úchyty agregátu, a aby toho nebylo málo, muselo dojít také na odlišnou charakteristiku, neboť letecké režimy vyžadují odlišné chování motoru než auta.
„Během testů byla sledována charakteristika jednotky, a to při všech možných scénářích od pomalého popojíždění na zemi až po samotný vzlet. Sledována byla odezva plynu. Výsledky testů pak potvrdily, že motor odpovídá vzorovým agregátům v rámci objemu, spotřeby paliva i hmotnosti,“ uvedl institut TsIAM v tiskové zprávě. Vedoucí projektu Leo Finkelberg pak dodal, že „institut potvrdil možnost adaptace moderního automobilového motoru na letecký“.
Momentálně se TsIAM připravuje na druhou fázi projektu, jíž jsou zkoušky agregátu skrývajícího se nově pod kódem ADP-500 ve speciální tlakové komoře. Simulován zde bude chod ve vysoké nadmořské výšce. Pokud i nadále půjde vše podle plánu, pak by se motor měl nastěhovat do trupu malých letadel. V případě devítimístných strojů půjde o dvojici agregátů, zatímco ten šestimístný bude pohánět pouze jedna jednotka.
Aktuálně není známo, zda se ona konverze podepíše na snížení či zvýšení objemu nebo výkonu. Lze dodat, že postup Aurusu je sice neobvyklý, není ale zcela unikátní. Německá společnost RED již dříve přepracovala původně dvanáctiválcový automobilový turbodiesel na letecký motor, jenž je užíván cvičnými letadly Jak-152. Zajímavé přitom je, že firma patří Vladimíru Rejchlinovi. Ambice dostat agregáty ze silnice do vzduchu tak zjevně mají především Rusové.
Rusové za sebou mají první úspěšné testy motoru značky Aurus, který byl upraven na použití v leteckém průmyslu
Zdroj: Drom.ru
Bleskovky
- Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
včera - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
včera - Ostrá verze nové levné Lady vypadá zevnitř jako Pagani pro chudé, bez maskování nafotili i odvozený kombík
29.1.2025
Nejnovější články
- Ani 35 tisíc propuštěných a zavřené továrny nebudou stačit. VW musí ušetřit víc, aby vyšel
před 2 hodinami - Legendární úpravce začal pro stará auta prodávat sady moderních LED světel. Zásadně mění jejich vizáž, o funkci nemluvě
včera - Dodnes úplně nová, zapomenutá Škoda Superb Combi 2015 se špičkovým motorem i výbavou je k mání za poloviční cenu
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
včera - Lada chystá hned dvě nová SUV a dokonce i jedno MPV, Putinovi už je ukázala
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva